Kompakte biler med sju seter er ikke noe nytt. Med omtrent samme ytre mål som den nye BMW 2-serie Gran Tourer finnes fra før VW Touran, Ford Grand C-Max, Citroën Grand Picasso og Toyota Prius +7, bare for å nevne noe.

Men når BMW lager en slik bil, er den ifølge BMW likevel en «verdens første».

Den er nemlig verdens første premium kompaktbil med sju seter.

Premium er et ord som i bilverdenen har betydningen «litt mer påkostet, og som regel ganske mye dyrere». Priser for nyheten blir ikke klare før i april (den lanseres i Norge i juni).

Målgruppa er ifølge BMW «unge familier», og det er til BMW å være usedvanlig mange glade barn og lykkelige foreldre i bildene som følger med lanseringspakken.

LENGRE: 2-serie Gran Tourer er i praksis en lengre utgave av 2-serie Active Tourer. 22 centimeter ekstra lengde gjør det mulig å få plass til sju sitteplasser. FOTO: BMW

Mini innerst inne

2-serie Gran Tourer har en interessant herkomst. Den er bygd på samme plattform som den nyeste generasjonen av Mini. Dette er altså en BMW med forhjulsdrift – noe BMW tidligere mente ikke passet i en BMW.

2-serie Gran Tourer er i praksis en lang versjon av 2-serie Active Tourer. Den testet vi i fjor høst, og vi syntes den innfridde på typiske BMW-områder. Den hadde kvikke kjøreegenskaper, flott motor og høy kvalitetsfølelse.

Samtidig var 2-serie Active Tourer relativt dyr og hadde mindre plass enn andre kompaktbiler med høyt tak.

Vi syntes at en praktisk BMW med fordel kunne ha vært enda mer praktisk. Og vips, noen måneder seinere er nettopp en slik bil på plass.

Lover mye plass

2-serie Gran Tourer er 456 cm lang, altså omtrent som ei kompaktklassestasjonsvogn. Dermed er nyheten 22 cm lengre enn Active Tourer. Disse centimeterne har BMW bruk til å få plass til to seter (ekstrautstyr) helt bakerst.

UNNTAK: Før sa BMW at forhjulsdrift ikke passet i deres biler, men 2-serie Gran Tourer er det andre unntaket fra denne regelen på kort tid (det første var 2-serie Active Tourer). Du kan imidlertid få den med firehjulsdrift i utgaven 220d xDrive, men da må du nok ha en del penger på lur. FOTO: BMW

Når de to bakerste setene ikke er i bruk, er bagasjerommet oppgitt til å romme 645 liter - omtrent det samme som flere av konkurrentene som ikke er premium. Med setene i rad to nedfelt er bagasjekapasiteten 1,9 kubikkmeter.

BMW mener at bilen har banebrytende fleksibilitet, med en bakseterygg som er delt med forholdstallene 40:20:40. Det er en løsning som ut fra bildene minner om den man finner i Mazda 5, og som Ford har lånt av Mazda i Grand C-Max.

Som vanlig for biltypen har 2-serie Gran Tourer massevis av oppbevaringsrom, og den kan utstyres med panoramaglasstak.

SETESTABLING: Familier med tre små barn vil kjenne seg igjen. BMW 2-serie Active Tourer har tydeligvis akkurat plass nok til tre barneseter på rad to - i hvert fall BMWs egne barneseter (barneseter har varierende bredde). FOTO: BMW

Firehjulsdrift

Flerbruksbiler har aldri blitt en stor bilklasse i Norge. Noe av forklaringen kan være at mens nordmenn kjøper stadig flere biler med firehjulsdrift – rundt én tredjedel av alle nybiler har det – har drift på alle fire vært en sjeldenhet for kompakte sjusetere.

2-serie Gran Tourer vil tilbys med firehjulsdrift i utgaven 220d xDrive. Det vil ventelig bli en bil med solid frapris. Som en pekepinn koster 2-serie Active Tourer 220d xDrive (altså den kortere femseteren) 436.400 kroner før ekstrautstyr.

- At nyheten også kan leveres med xDrive firehjulsdrift fra lansering, gjør at vi forventer å se mange 2-serie Gran Tourer på norske veier, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge Christian Gottschalk.

2-serie Gran Tourer tilbys med fem motorer – to bensindrevne og tre som går på diesel – med fra 116 til 192 hk.

NYTT FOKUS: BMW ønsker å nå en ny kundegruppe. Det er i BMW-sammenheng uvanlig mange glade barn og lykkelige foreldre på lanseringsbildene for 2-serie Gran Tourer. FOTO: BMW

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!