Årets fenomen: California kom til Norge

Tesla Model S kom i 2013, men fenomenet den er, vokste seg bare større og større gjennom 2014. Bilen er 10 kvadratmeter stor, koster med stort batteri og momsfritt ekstrautstyr i området 700 000 kroner og akselererer raskere enn den strengt tatt har tålt.

Perfekt i de tusen 60-soners land, der størrelsen på parkeringsplasser er normgitt etter små 70-tallsbiler og der innbyggerne alltid har klagd på at bil er for dyrt, altså.

Årets «underselger»: Opel

Opel bygger bedre biler enn folk tror. Det tenker vi nesten hver gang vi har testet en ny Opel. Nå er den gamle storheten nede på 15. plass på merkestatistikken. Selv når man legger sammen salget for alle modeller Opel har, er merket til og med oktober i år 1000 biler bak Tesla Model S.

Citroën C4 Cactus

POLSTRET: Med C4 Cactus tør Citroën å være noe helt for seg selv igjen. Det er da det franske merket er på sitt beste. FOTO: Petter Handeland

Årets annerledesbil: Citroën C4 Cactus

Bonk! Var det ei handlevogn som dultet inn i siden på bilen? Spiller ingen rolle, for Cactus er jo polstret. Og dessuten en liten kompaktbil det er veldig lett å like.

Årets kompaktbilopptur: Peugeot 308 SW

Stor som en familiebil, flott komfort og herlig snert fra nye motorer. 308 SW er en bil vi synes fortjener godt salg i 2015.

Årets juks: Kunstig motorlyd

Småbil med V6-lyd? Eller motorsykkellyd? Jo da, det kan du få om du vil (i Renault Clio RS). Lyden er kunstig, og den kommer ut via bilens høyttalere. Etter hvert har mange modeller fra flere merker fått kunstig lyd.

Peugeot 308 SW 1,2 2014=

FAMILIEVENN: Mange stasjonsvogner i kompaktklassen er blitt så store at de er fullverdige familiebiler med stort bagasjerom. Peugeot 308 SW er en av dem. Vi synes den fortjener godt salg. FOTO: Terje Bjørnsen © FOTO: Terje Bjørnsen

Årets irritasjonsmoment 1: Motoriserte bakluker

Hvorfor åpne bakluka manuelt på ett sekund når du kan få den i motorisert utgave og vente i ti sekunder på at den siger sakte opp? Hvis den ikke stopper helt når det er litt snø på den, da.

Årets irritasjonsmoment 2: Ryggekamera

De fleste ryggekameraer er åpenbart konstruert i land der det alltid er lyst, der det aldri regner eller snør, og der veiene alltid er pertentlig feid. På norske veier opplever vi at skjermen i dashbordet halve året er svart av møkk eller snø som har festet seg til kameralinsa – og følgelig ubrukelig.

Ros til de få som har kommet med ryggekamera som først spretter fram når bilen settes i revers.

RYGGEKAMERA: I Norge bør kameraet helst være skjult når det ikke er i bruk. Hvis ikke blir linsa svart på et blunk vinterstid. FOTO: Mercedes

Årets irritasjonsmoment 3: Burgerspisende elbileiere

Egoprisen går til elbileiere som spiser burger og pommes til lenge etter at elbilen deres er ferdigladet på hurtigladestasjonen, mens andre venter på å slippe til for å lade.

Årets elsjokk: Ladetrøbbel

Vi pleier å lade test-elbiler på forskjellige steder for å sjekke at alt går bra. Forbløffende ofte har det ikke gjort det.

Noen biler har nektet å la seg lade (enten pga. feil ved bilen eller fordi laderen har vært kaputt). Noen har nektet oss å dra ut kabelen etter lading.

Det har blitt mange ventepølser ved ladepunktene, og vi har ofte tenkt at elbilen ikke er voksen ennå.

VW e-Golf 2014

GJØREN OG LADEN: Uventet ofte har elbillading blitt til noe uventet tregt, uventet vanskelig eller uventet umulig. Her sneglelades en e-Golf. FOTO: Terje Bjørnsen

Årets motortrend: Tre sylindre

Noen merker, som Ford, har hatt moderne tresylindrede bensinturbomotorer en stund, og i 2014 fulgte flere andre merker etter. De bitte små knøttene i motorrommet gjør jobben knakende godt selv i ganske store biler.

Årets dieselmotor: Hondas 1,6-liter

Rett nok kom motoren i fjor, men i år har vi testet den i flere modeller. Gode ytelser og svært lavt forbruk er kjennetegn.

I Civic noterte vi laveste testforbruk noensinne, og selv den ganske store SUV-en CR-V fikk det vi normalt forbinder kompaktbilforbruk i vår faste testløype.

BMW X4 xDrive 30d 2014=

BMW X4: Betal mer, få mindre. FOTO: Petter Handeland

Årets posørbil: BMW X4

Hvorfor kjøpe en vanlig BMW X3 når du kan få en mindre praktisk og dyrere X4?

Tja, fordi du ikke er fremmed for å vise at du kan, kanskje?

Årets kuleste: MINI Cooper S

Norges morsomste sportsbil heter ikke Porsche eller Ferrari. Den heter Mini Cooper S, og den kom i helt ny utgave i år.

Hvorfor? Fordi den koster fra 315 000 kroner, og fordi den er på sitt beste i fartsområder som faktisk er noenlunde lovlige i Norge. Ingenting av det gjelder for Porsche og Ferrari.

Den kuleste dieselbilen heter for øvrig Mini Cooper SD. Den koster mindre enn bensinutgaven, men går i praksis like fort - og nøyer seg med å nippe fra tanken.

Mercedes-Benz S500 4Matic

OVERFLODEN: Mercedes S 500 har utstyr du ikke ante at du trengte. FOTO: Petter Handeland

Årets mest dekadente: Mercedes S 500

Tenk på alt som er deilig i en bil, og Mercedes har gjort det litt deiligere.

Tenk på alt av utstyr som er meningsløst i en bil, og S-klasse har det også.

Årets beste bilkjøp: Skoda Octavia Scout

Den eneste bilen du trenger til alt du bruker en bil til. Octavia Scout fikk en sekser på terningen.

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 2014=

SKODA OCTAVIA SCOUT: Usedvanlig godt norgestilpasset. FOTO: Terje Bjørnsen © Terje Bjørnsen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!