Moderne klassikere:

YAMAHA GTS

Da Yamaha høsten 1992 lanserte GTS 1000, var det med skyhøye forventninger. Fabrikken hadde nemlig lagt ned enorme ressurser i utviklingen av verdens første masseproduserte motorsykkel med navstyring.

Sist oppdatert
img

NAVSTYRT: Yamaha GTS 1000 var verdens første masse-

produserte motorsykkel uten forgaffel. I dag, 10 år etter,

er den også den eneste. Følgelig er klassikerstatusen sikret.

Det ambisiøse prosjektet ville gi Yamaha et teknologisk forsprang dersom det ble en kommersiell suksess. Eller bety flere titalls millioner rett ut av vinduet dersom MC-kjøperne ikke ble hekta.

 

Hensikten med forhjulsopphenget var først og fremst å bli kvitt dykketendensene under innbremsing. Dernest oppnådde man at chassisgeometrien forble upåvirket av fjærbevegelsene. Kort sagt mer stabile egenskaper under alle kjøreforhold.

 

Yamaha hadde valgt en avansert løsning, der en solid svingarm holdt forhjulet på plass med styrelager plassert inni hjulnavet (derav navnet). Med drivstoffinnsprøytning og katalysator, og altså navstyring, var GTS 1000 en aldri så liten revolusjon.

 

Rent teknisk innfridde GTS forventningene. Forhjulsopphenget fungerte etter oppskriften. Sykkelen var svært bekvem og hadde stabile og sikre kjøreegenskaper. For en som var vokst opp med vanlige gafler, var det pussig å oppleve "dykkfrie" innbremsinger. Det jeg, og mange med meg, ikke var helt tilfreds med, var mangelen på tilbakemelding fra underlaget. GTS virket rett og slett litt "fjernstyrt".

Feil dekk

I ettertid har det vist seg at Yamaha valgte feil dekkdimensjoner. Faktisk kunne man oppnå vesentlig bedre respons med andre dekk. Likevel var den en underholdende sykkel med fine egenskaper. I løpet av 93-sesongen tilbakela jeg rundt 5000 km på GTS. Jeg likte den så godt at jeg var på nippet til å kjøpe.

 

Men GTS appellerte ikke til det brede lag av MC-befolkningen. Den gang, som nå, rådet konservatismen i de kretser. Dessuten var den så dyr at den var utenfor de flestes økonomiske rekkevidde. Den kostet faktisk over 200 000 kroner for 10 år siden. Følgelig solgte den dårlig.

 

Det hjalp ikke at Yamaha gjennom en rådyr PR-kampanje oppnådde mye omtale, og manglende markedssuksess førte til at konkurrentene skrinla sine langt fremskredne planer om tilsvarende modeller. GTS forsvant fra Yamahas modellprogram i 1998. Da kostet den 189 000...

 

GTS er en pålitelig sportstourer med gode ytelser og høy komfort. Selv om enkelte småfirma fra tid til annen forsøker seg med gaffelløse hjuloppheng, representerer den en teknologi som neppe kommer tilbake. Den vil bli stående som en kuriositet i MC-historien. Følgelig er klassikerstatusen sikret. Fremdeles er det gode muligheter for å få fatt i et velholdt eksemplar for en noenlunde vettug pris. En pent brukt GTS er slett ingen dum investering.

 

RELATERTE SAKER:

- Mektig moro

- Sent, men godt

Denne saken ble første gang publisert 29/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også