VOLVO XC90 FACELIFT:

Volvo XC90 pyntes forsiktig

Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Volvo XC90. Her får du bildene og detaljene.

Sist oppdatert

Volvo XC90 har solgt godt her i landet. Dette på tross av at den er en kostbar bil, og på tross av at den verken er den største, den mest kjørbare eller den mest eksklusive i klassen. Men flotte kjøreegenskaper har den, og den byr også på en eleganse og ryddighet vi setter pris på. Vi har derfor ingen problemer med å forstå hvorfor bilen selger som den gjør.
 

Stor suksess for Volvo

XC90 har også vært en stor suksess for Volvo-konsernet; de produserer nå nesten dobbelt så mange biler på fabrikken i Torslanda enn det de opprinnelig hadde planlagt. USA tar unna halvparten av bilene som ruller av samlebåndet.

Forsiktig ansiktsløftning

Nå får den altså en ansiktsløftning. Som vi ser, er det ingen revolusjon XC90 gjennomgår - utvendig er det kun små detaljer som endres. Den får en ny og blankere grill, støtfangerne får en farge som er nærmere bilens karosserifarge, og sidelister og dørhåndtak er lakkerte i bilens farge. Dessuten har lyktene fått litt endret design. Innvendig får du flere fargekombinasjoner og flere materialer å velge mellom. Midtkonsollen har fått et nytt display og litt aluminiumspynt. Navigasjonssystemet skal være oppgradert - det er harddiskbasert og skal både være raskere og enklere å bruke enn tidligere. Oppgraderte stereoanlegg er også på plass.

Svinge-xenon og blindsonevarsler

Du får XC90 med svingende xenonlys, og Volvos BLIS-system (Blind Spot Information System, eller blindsoneinformasjonssystem om du vil) som sjekker blindsonen ved hjelp av kameraer, og varsler deg om det finnes noe i blindsonen din. I tillegg får du nå XC90 med ryggekamera som med hjelpelinjer også viser det tenkte sporet før du rygger. Disse linjene følger rattbevegelsene, og hjelper deg til å parkere.

Ny rekkesekser

Under panseret er det også en nyhet; den 3,2 liter store bensin-rekkesekseren som ble presentert i den nye Volvo S80, blir også tilgjengelig i XC90. Den yter 238 hk og 320 Nm, noe som gir en 0-100-tid på 9,5 sekunder, 210 km/t i toppfart, og et snittforbruk på 1,16 liter på mila. - Vi har lyttet til våre kunder, og foredlet bilen for å styrke vår posisjon på begge sider av Atlanteren, sier Volvo-sjef Fredrik Arp i pressemeldingen. - Bilen er god i utgangspunktet, så det handler mer om finjusteringer enn store forandringer, fortsetter han. Den ansiktsløftede XC90 kommer på markedet i løpet av våren. 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2006, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også