XC70 FOR ALT
VOLVO XC70 AT:
Volvo har ikke bare med seg en rod til SEMA; en XC70 som har fått det meste av oppgraderinger er også på plass.
- Vi ville lage den ultimate firehjulstrekkeren, sier Anne Belec, president og styreformann for Volvos nordamerikanske arm.
Og Volvo XC70 All Terrain ser jo ut til å kunne takle det meste.
408 hk og 540 Nm
Det vi ser her er basert på en standard XC70. Volvo fikk med seg Volvo-tuneren ipd, som har drevet med deler og oppgraderinger av de svenske bilene siden 1963.
Rekkefemmeren under panseret finnes vanligvis i en V70 R, men ipd har trimmet 2,5-literen til 408 hk og 540 Nm. Med en sekstrinnsautomat fra XC90 V8/V70 R og firehjulstrekk blir vi lovet et mildt sagt hyggelig fraspark.
Bremsene er levert av Brembo (trettentommers skiver med firestemplede kalippere), og de tjue tommer høye og ti tommer brede felgene er skodd med 285/50-dekk.
Pluss 20 cm
I tillegg har ipd satt på et hevesett, som gir XC70´en ytterligere ti centimeter høyere bakkeklaring. For å holde krengingen noenlunde i sjakk, er det montert grovere stabilisatorstag foran og bak.
Vinsj og jerrykanne
XC70´en har fått en ny frontfanger, spesiallaget for å huse en 4,5-tonns vinsj. Bilen har fått større skjermbreddere som passer til de store hjulene, og kraftigere sidebeskyttelsesplater er på plass.
På taket finner vi det som trengs til en utflukt i ørkenen; på den spesiallagde takgrinda finner du blant annet et knippe ekstralys, en generator, en jekk og ei jerrykanne. Og her har ipd også plassert et par ekstra batteriterminaler, så du kan koble på litt ekstrautstyr når du skal campe.
ipds XC70 AT er bare et konsept, og skal ikke serieproduseres. Men på hjemmesidene deres (www.ipdusa.com) kan du i hvertfall finne litt av hvert av biter til Volvo.
Denne saken ble første gang publisert 06/11 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.