Volkswagen Touareg R50
Touareg R50 har fått en mye barskere front enn de øvrige søsknene.
Interiøret prydes av flere blanke detaljer, og innleggene i dashbordet, dørene og midtkonsollen er av racinginspirert, knudrete aluminium.
Den fem liter store diesel-V10´en er trimmet til 350 hk og 850 Nm.
Den spesielle blåfargen er forbeholdt Volkswagens R-modeller. Men dunder-Touareg´en finnes også i andre farger.
Hekken er også et par hakk barskere enn på en mindre motorisert Touareg.
Golf R32 har en 3,2-liter, Passat R36 en 3,6-liter, og R50 naturligvis en femliters motor.
Med stylingsett som bygger karosseriet ned mot bakken, samt et sportsunderstell som senker bilen med to centimeter i forhold til en vanlig Touareg, blir R50 ikke akkurat noe terrengmonster. Men det gjør ikke noe.
Volkswagen sier at det omkalibrerte luftfjæringssystemet både skal gjøre bilen morsommere og bedre å kjøre litt aktivt.
V10´en har tøff lyd allerede i utgangspunktet. Vi tipper R50 har ganske ålreit lyd, den også.
Setene er dypere og mer støttende enn i en vanlig Touareg. R50 har også mer standardutstyr enn sine svakere søsken.
Touareg stor og tung, men lavere bakkeklaring og strammere understell skal gjøre den mer svingevillig.
Bilen har digre luftinntak i fronten, og under de brede skjermene har den fått enorme hjul.
En liten hekkvinge er også på plass.
Bak 21-tommerne ser vi de blålakkerte, digre bremsekalipperne.
Også de blanke innstegslistene har naturligvis fått R50-logo.
Denne saken ble første gang publisert 17/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.
Les også
Les alt om: