TEST: SUZUKI GSR 600
Vital nudist
Med R-motor og fighterstil ruster Suzuki til kamp i den populære mellomklassen. GSR 600 har både drag og egenskaper som kvalifiserer til en plass høyt oppe på salgsstatistikken.
MORSOM OG ANVENDELIG: Spenstig motor, presise kjøreegenskaper og megabra bremser bidrar til underholdende egenskaper. Den har også kvaliteter som gjør den til en anvendelig bruksmotorsykkel. |
På Sardinia derimot, har myndighetene en langt mer liberal holdning til den slags. Foran pressekjøringen av GSR 600, hadde nemlig Suzuki orientert politimyndighetene om at det kom til å være en viss aktivitet på det svingete veinettet.
Med oppfordring om ikke å ta det altfor hardt, ønsket myndighetene lykke til med opplegget. Det var alt vi hørte fra den kanten de dagene vi herjet det sardinianske veinettet på GSR...
Fin motor
Supre veier, vakker natur og et forståelsesfullt politikorps: Rammen rundt vårt møte med den nye mellomfighteren var i det hele tatt den aller beste. Og da sykkelen viste seg å ha egenskaper som innbød til frivol omgang med de veimessige attributtene, ble det morsomt.
GSR 600 er nemlig en inspirerende sykkel, og det er i første rekke motoren som sørger for det. Rekkefireren - en lett nedtrimmet utgave av 126-hesteren som gir liv til GSX-R 600, er nemlig ekstremt vital. Den drar bra allerede fra 3000 omdreininger.
VIKTIG: Eksospotter og LED-baklys utgjør en viktig del av estetikken. |
Selv om vi skal være forsiktige med å måle den opp mot de konkurrerende 600-kubikkerne, har utvilsomt GSR en sabla fin motor.
Chassiset matcher motoren. Tross lav vekt og bredt styre, byr nemlig GSR på balanserte veiegenskaper. Vi vil ikke kalle den ekstremt lettstyrt, men den responderer kjapt og imøtekommende. Det gjør den med en trygg stabilitet som det er lett å bli dus med.
Fjæringen er også stram, uten at det i merkbar grad går ut over komforten. Selv om Suzuki har vært relativt konservative i valg av chassisgeometri og fjæring, formidler GSR en sportslig presisjon som er fullt på høyde med det beste i klassen.
Kompromiss
INNHOLDSRIK: Den omfattende instrumenteringen inneholder bl.a. girindikator. |
Vi betrakter GSR 600 som en spennende og bra sykkel, men dveler ved et par småting: For det første opplevde vi en markert "av-på"-tendens fra null til litt gass. Vi har opplevd fenomenet på flere innsprøytningsmotorer, men på vårt testeksemplar var det rett og slett irriterende. Litt høyfrekvente vibrasjoner i fothvilere og speil kunne vi også spore. Spørsmålet er om Suzuki fikser smågreiene på produksjonsmodellene. Vi håper det.
Vi sa innledningsvis at vi ikke hørte noe mer fra det lokale politiet. Faktisk er ikke det helt sant. Da vi bedrev fotografering i høy hastighet i en sving, trillet det nemlig en patruljebil opp til oss som ventet på tur til å bli fotografert. De bevæpnede betjentene kikket litt på de fothvilerskrapende MC-førerne som jaget gjennom svingen, før de henvendte seg til oss: - Vi har fått beskjed om hva dere holder på med, men dere kan jo ta det litt rolig, sa de.
Idet de kjørte, løftet de hendene til en vennlig hilsen. Det er trivelig å teste motorsykler på Sardinia...
|
TØFFE KONKURRENTER Når Suzuki tilgodeser mellomklassen med en ny og spenstig fighter, er det i første rekke Honda CB 600F Hornet og Yamaha FZ6 de har i kikkerten. I forhold til Hornet, har GSR et effektmessig overtak. Når det gjelder komfort og kjøreegenskaper, stiller de omtrent likt. Yamaha'en derimot, er en hardere nøtt. Den går like bra og byr på en komfort som er fullt på høyde med Suzukien. Men FZ kan leveres både med og uten kåpe til gunstigere pris, hvilket gir den et konkurransemessig fortrinn. Til gjengjeld er GSR en av årets mest attraktive nyheter. Den vil helt sikkert gjøre seg bemerket på salgsstatistikken.
|
Denne saken ble første gang publisert 08/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.