ULTIMA GTR:

VERDENSREKORD!

Britiske Ultima GTR har nå satt en ny verdensrekord for en produksjonsbil. Øvelsen er sprint fra stillestående til 100 miles per hour, og tilbake til stillestående.

Sist oppdatert

Ultima selger sine biler enten som byggesett eller som ferdige biler. Deres GTR-modell er bygget opp av en sinnrik rørramme med integrert, FIA-godkjent bur, dekket av aluminiumspaneler.

Over bakhjulene er det plass til en velvoksen V8, og med egenvekt på 990 kilo gir det raskt et pent effekt/vekt-forhold.

640 hester

Det var Ultimas direktør, Richard Marlow, som satt bak rattet på den fabrikkbygde - og gatelegale - GTR´en under rekordforsøket i britiske Leicestershire.

Bilen var utstyrt med den sterkeste motoren Ultima tilbyr; en 6,2-liters Chevy-V8 med 640 hestekrefter. Koblet til Ultimas anbefalte drivlinje; en Porsche-transaksel med fem trinn, gir dette en 0-100 km/t-sprint på hyggelige 2,8 sekunder.

Verdensrekorden

Målet var klart: Å kjøre raskere enn de 10,73 sekunder Autocar klarte med en Caterham R500 tidligere i år.

Rekord-kjøringen foregikk uten bruk av elektroniske hjelpemidler som launch-control, antispinn eller ABS-bremser. Likevel presterte Marlow og GTR´en å sprinte til 100 mph - 160 km/t - på 5,9 sekunder.

Å bremse bilen fra 160 km/t til stillestående tok 4,4 sekunder, og dermed var rekorden - 0-100-0 på 10,3 sekunder - et faktum.

Til sammenligning brukte den syv millioner kroner dyre superbilen McLaren F1 over ett sekund mer på den samme øvelsen.

Fritt frem

Hver eneste Ultima GTR er bygget - eller pakkene er satt sammen - etter kundens ønsker.

Motoralternativene går fra 5,7 til sju liters sylindervolum, med effekt fra 300 til 640 hk.

Om du ønsker mer dreiemoment kan du også bestille en kompressormatet V8 til bilen.

Selve grunnkonstruksjonen er designet, testet og godkjent for opptil 1000 hk. Du kan velge fritt blant bremser, felger og dekk, og velge understellskomponenter og det meste av andre små og store detaljer etter ønske og behov.

Billig?

En Ultima GTR kan ikke kalles spesielt billig. En ferdig sammenskrudd bil uten motor vil koste deg et sted rundt 650 000 kroner, og rekordbilens V8 kommer på et sted rundt 150 000 kroner.

Men sett i forhold til hvilke prestasjoner denne bilen kan varte opp med, og en liten kikk på hva biler med tilnærmet samme prestasjoner koster, da fremstår Ultima GTR som et skikkelig røverkjøp.


Så spørs det bare hva de norske myndighetene sier om du kommer med en GTR du vil ha godkjent for bruk her i landet. Dessuten må du jo huske at den ikke akkurat vesle motoren medfører visse særnorske avgifter

Rekordvideo på nett

Vil du lese mer om rekordløpet kan du besøke Ultima på nett. På adressen www.ultimasports.co.uk/record.html kan du til og med laste ned videoklipp av kjøringen.


Og jada, Ultima har levert søknad om oppføring i Guinness Rekordbok.

[email protected]

 

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også