MC-HJØRNET:

Velsmurt

Moderne motorsykler fordrer lite vedlikehold utenom servicen. I tillegg til kjedestramming, må man kun sørge for at de bevegelige delene er velsmurt.

444b3bfa03df9.jpg

444b3bfa03df9.jpg

Publisert Oppdatert
img

VAIERSMØRER:
I handelen finnes en hendig vaiersmører som gjør det enkelt å smøre vaiere innvendig. Produktet bidrar til smidigere funksjon og lengre levetid på vaierne.

img

OLJESKIFT:
Hvis sykkelen kjøres så lite at det går flere sesonger mellom hver service, bør motoroljen skiftes oftere enn foreskrevet.

Selv om mye av dette gjøres i forbindelse med ordinære servicer, tilbakelegger mange sykler så få kilometer at det kan gå flere sesonger mellom hver gang den er på verksted. Da kreves det hyppigere smøring enn foreskrevet.

 

Selv om du kjører lite, bør du skifte motorolje minst én gang i året. Det beste tidspunktet er høsten - rett før vinterlagringen. Da blir sykkelen parkert med ren olje som er skånsom mot pakninger og metall. Glemte du å bytte olje sist høst, så gjør det nå, før du lar hjulene stifte bekjentskap med vårbar asfalt. Ved oljeskift benytter du motorsykkelolje av best mulig kvalitet. Imidlertid frarådes det å benytte syntetisk olje i nye motorer; den kan nemlig føre til forlenget innkjøringsprosess.

 

Kjedet smøres ved behov. En høykvalitets kjedespray smører godt og hindrer korrosjon. Kjedet smøres når det er varmt, slik at oljen penetrerer best mulig. Da forsvinner også løsemidlene raskere. Normalt intervall er hver 50. mil. Noe oftere dersom du kjører i regn. Husk å smøre fra innsiden og ut, slik at oljen dekker flatene som berører drevene.

 

For smidig funksjon bør opplagringspunkt for hendler og pedaler samt bevegelige ledd gis en liten dusj olje et par ganger i sesongen. Kjedespray funker fint. Så lenge oljen trenger inn i leddene, skal du ikke overdrive mengden. Dersom du merker treghet i vaiere, er de modne for smøring. I handelen finnes det en snedig smører som du monterer på vaieren slik at den smøres innvendig. Benytt vaierolje på sprayboks, eventuelt universalolje. I og med at mange kjedeoljer har en svært seig konsistens, er ikke det å anbefale på vaiere.

 

Gaffelen trenger også oljeskift. Noen gafler har tappeskruer nederst på gaffelbenene som gjør prosedyren relativt enkel. På andre modeller må gaffelen demonteres. I slike tilfeller anbefaler vi fagfolk. Skifter du selv, må du følge anvisningene i instruksjonsboka. Det skal imidlertid nevnes at regnværskjøring øker risikoen for vanninntregning. Da kan det være behov for hyppigere skift. Velg uansett en høykvalitets gaffelolje, og vær nøye med mengden.

 

Enkelte sykler har separat smøring av girkasse og kardang. Skiftintervallene er normalt svært lange. Imidlertid er det ekstremt viktig å benytte korrekt olje. Drev og lagre er nemlig konstruert for spesifikke oljetyper, og feil oljetype kan rett og slett forårsake havari. Hvis produsenten foreskriver egne merkeprodukter, bør disse brukes.

 

En liten formaning helt på tampen: Lever eventuell spillolje og brukt oljefilter på en bensinstasjon, og vær varsom med mengden som sprayes på de utvendige komponentene. Det er sykkelen som trenger smøring, ikke naturen!

 

[email protected]

 

 

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag