Minitest: Toyota RAV4 D4D

UNNTAKET

Dieselmotor er trivelig, spesielt til litt røffere bruk. I de store og gjerne litt tunge SUV’ene er diesel så godt som det eneste riktige. Derfor har vi sett fram til at også RAV4 skulle komme med oljefyr foran.

Sist oppdatert

imgPå papiret ser det mer enn tiltalende ut: Dieselmotor til samme pris som bensinvarianten, hva er det da å lure på?

 

Forskjellen mellom de to er klassisk. Bensinmotoren er kvikkere, og drar klart fra dieselen når du gir den turtall. Det gir seg utslag på våre målinger i tredjegir. I fjerde og femte har derimot dieselen overtaket. Da kommer dreiemomentet til sin rett.

 

I tillegg kommer selvsagt det gunstigere forbruket dieselen til gode. 0,71 liter diesel per mil i stedet for 0,88 liter bensin merkes i lommeboka dersom du kjører litt.

 

Ulempen er at du aldri vil glemme at du kjører nettopp diesel. Motoren gnager fra tomgang og oppover, og lar deg aldri få helt fred. Det er vi nesten blitt avvent med nå, etter hvert som de moderne dieselmotorene er blitt så støysvake. Vi kjenner igjen problemet fra andre Toyota-modeller: Dieselmotorene deres lager generelt for mye lyd i forhold til de europeiske konkurrentene.

 

For oss er lyden viktig nok til at vi hadde valgt bensinmotor i RAV4. Den blir unntaket som bekrefter regelen om at diesel er tingen i en firehjulstrekker.

 

Tekniske data

Motor: R4 - 1995 ccm - 16V

Ytelse: 116 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 250 Nm - 1800 o/min

Dekkdimensjon: 215/70 R16

Egenvekt: Ikke oppgitt

Bagasjerom: 410-520 liter

Forbruk EU-mix: 0,71 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 12,1 sek

50-100 km/t, 4.gir: 11,1 sek

70-100 km/t, 3.gir: 6,5 sek

70-100 km/t, 5.gir: 10,1

Toppfart: 170 km/t

Pris: 309 200 kroner

 

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også