Pagani Zonda Roadster

UNDER ÅPEN HIMMEL

En liten bilfabrikk med en italiensk-argentiner bak rattet har laget noe av det mest spennende som finnes på fire hjul. Vi har kjørt Horacio Paganis nye takløse leketøy.

Sist oppdatert

imgDet er interessant å se at noen gutter med et budsjett på knappe halve millionen euro kan lage en roadster i toppklasse. Det er også godt å vite at man fortsatt har et alternativ til det mer kjente og masseproduserte, dersom du skulle være av den særdeles sterke mening at Ferrari og Maserati er for vanlig.

 

Da er alternativet den helt nye Pagani Zonda Roadster - den mest kraftfulle og potente roadsteren som noensinne er bygd for gatebruk. Riktignok skal den produseres i et begrenset antall, men om du løper av sted i dette øyeblikk, kan den bli din for den nette sum av 481 500 euro (ca. 3,7 millioner kroner) - vel å merke før transport og avgifter.

 

Du bør likevel manne deg kraftig opp først, for om prisen ikke skremmer vannet av deg, kan det hende leveringstiden gjør det.

Sprell ny

Denne ultimate supersportsbilen ble presentert så sent som på bilmessen i Genève i begynnelsen av mars, nøyaktig fire år etter at Pagani for første gang deltok på en internasjonal bilmesse. Det var også i Genève, og da sto Zonda C12 på podiet.

 

imgHoracio Pagani har gått svanger med ideen om Zonda Roadster helt siden han lagde coupeen C12. Med hjelp fra styrken i karbonfiber ville det bli enkelt å fjerne taket og fortsatt ha en selvbærende konstruksjon.

 

Pagani fikk faktisk kollisjonstestet en roadster-utgave allerede samtidig som han fikk testet coupeen. Begge besto prøven med glans. Det var nemlig meningen at roadsterversjonen skulle ha kommet på markedet for lenge siden, men årene gikk før den ble ferdig.

 

Forsinkelsen er riktignok enorm, men den har svært gode grunner. Så snart Pagani hadde lansert råskinnet Zonda C12, ble pågangen så stor at selskapet hadde mer enn nok med å tilfredsstille ønskene fra kunder verden over. Pagani hadde rett og slett ikke tid igjen til å jobbe med den takløse.

 

imgEn Zonda blir skreddersydd til hver enkelt kundes behov. Etter hvert kom ønsket om en helt svart karbonfiberversjon, og deretter en ny girkasse. Med tiden ble det også nødvendig å tilpasse bilen til utslippskravene kjent under betegnelsen Euro 3.

 

Løsningen ble en ny maskin fra Mercedes-underbruket AMG med mer krefter og et slagvolum på 7,3 liter. Dette ga Horacio muligheten til å utvide modellutvalget med en oppgradert og raskere versjon av den allerede lanserte bilen, og igjen ble roadsterprosjektet forskjøvet. De allerede bestilte bilene skulle tross alt produseres og leveres.

 

Horacio Pagani glemte likevel aldri planene om en Zonda Roadster, og da en av hans beste kunder kom på besøk med en bestilling på en toppløs versjon, fikk han den unnskyldningen han trengte. Kompisen ville at hans sølvfargede C12S skulle få takløst selskap i garasjen.

 

imgPagani krevde på sin side at bilen skulle vises fram på bilmessen i Genève og deretter prøvekjøres av utvalgte motorjournalister før kunden fikk legge labbene på rattet. Og mens du leser denne artikkelen, er den gullgule bilen endelig fremme hos sin rettmessige eier.

Oppfinnsomhet

For å kunne levere hva han hadde satt seg fore, designet Pagani en ny chassis-struktur i karbon. I samme materiale er også karosseriet. Resultatet er en torsjonsstivhet i toppklasse for en åpen bil. Dermed er den 100 prosent klar til å ta imot de 750 Nm og de 555 hestekreftene V12'eren leverer. Med kraftpakken på plass veier bilen likevel ikke mer enn 1280 kg!

 

Endringene er også betydelige i roadsterens design i forhold til C12, noe som kanskje er lettest synlig på motorlokkets nye, svarte luftekanaler. Dette endrer utseendet av baken dramatisk. Også foran er det lagt vekt på å få transportert mer luft, og hjulhusene er endret for å få plass til store luftekanaler.

 

imgSom erstatning for det som er blitt kappet bort, har Zonda Roadster fått et avtakbart tak som kan lagres i bilens lille bagasjerom. Også taket er laget i karbonfiber, men har innslag av vanntett kanvas bak og på sidene. Festene er tradisjonelle klips som er skjult under motorlokket bak.

 

Bilen ser selvsagt best ut åpen. Da vises det nydelige håndverket i interiøret, og helheten lyser imot deg, både fra setene, dashbordet og dørpanelene. Uansett hva du ser på, om det er instrumentpanelet eller setedesignen, er det et klassisk Pagani-designarbeid. Et eksempel er polstringen i seter og dørpaneler - her finner du en tynn, gullfarget søm i læret som står i perfekt stil til fargen på karosseriet.

Stiv struktur med stiv pris

Den trivelige og intime cockpiten er omgitt av vinduer og vindskjermer som reiser seg rundt hode og skuldre. Samtidig som vi er skjermet for vinden, har vi likevel en frihetsfølelse, og vinden feier forbi uten å være distraherende i det hele tatt.

 

Det skal legges til at vi lot være å ta ut alt, for bilen var som sagt allerede solgt til en mann med et like entusiastisk forhold til bil som det vi har. Forskjellen er at han har pengene som skal til for å kjøpe den.

 

imgFor dem som ønsker å ta Zonda Roadster ut på en adrenalinsprøytende tur, kan det være greit å vite at Horacio har integrert to veltebøyler bak setene. I disse har han felt inn bilens to høyttalere.

 

I ytelser er det urettferdig å sammenlikne med coupéversjonen, som når opp til avsindige 340 km/t. Men også roadsteren runder 300, og den har ingen problemer med å gå fra stillestående til 100 km/t på 3,7 sekunder. Det er like kjapt som coupeen.

 

Selv om vi ikke testet ytelsene fullt ut, betyr ikke det at vi ikke kjente på egenskapene. Byggverket virket svært stivt, og understellet jobbet harmonisk sammen med de brede Michelin-dekkene (255/35/19 foran og 345/35/19 bak). Såpass bør det også være når en tenker på kapasiteten.

Vi ses...

For en stakket stund er dette ene eksemplaret unikt. Eksklusivt vil det alltid være, men ikke unikt. Horacio har allerede merket presset fra kunder som vil ha kopier av biljuvelen, og etter hvert vil de fleste eksemplarene som ruller ut av Pagani-butikken være en roadster.

 

Det skal uansett ikke bygges mer enn 40 eksemplarer av Zonda Roadster, og kanskje blir det ikke så mange heller. Pagani har tross alt ikke bygd mer enn 35 Zonda'er til nå. En ny Zonda er dessuten planlagt ferdig i 2006, og inntil da er det begrenset hvor mange han klarer å lage.

 

I juli skal det andre eksemplaret av Zonda Roadster være ferdig. Den skal holde hus i Pagani-Boutique en stund, og er derfor tilgjengelig for ytterligere tester. Tror du vi gleder oss?

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også