MINITEST: BUELL XB-9SX

Transparent Buell

Når vi definerer en motorsykkel som naken, tenker vi på en kåpeløs sykkel – blottet for andre karosseridetaljer enn det som er helt nødvendig for å få plass til bensin.

4400e05902a32.jpg
4400e05902a32.jpg
Sist oppdatert

I så måte har Buell strukket nudiststrikken enda litt lenger. Alle karosseridetaljer på XB-9SX City X er nemlig tilvirket i blå, transparent plast. Det er sært - og det er tøft!

 

I det hele tatt er City X en tøff særing. For det første er den så liten at den nærmest ser ukjørbar ut. Dessuten skiller den tekniske konstruksjonen seg fra alt annet med to hjul og motor. Bensinen befinner seg i ramma, og oljen i svingarmen. Buell holder seg også for god til å putte på mer utstyr enn det som trengs for å gjøre sykkelen kjørbar. Følgelig utstråler den en spartansk minimalisme som ingen andre tohjulinger kan oppvise maken til.

 

img

FUNKER: Buell lager sine sykler etter en filosofi om at alt som ikke er nødvendig, er unødvendig. Filosofien funker - ikke minst på det emosjonelle planet.

For å si det enkelt, fremstår City X som en urbanisert variant av XB-12S Lightning. Konstruksjonen er lik, men mindre motor og mykere fjæring skal gjøre den bedre egnet til befordring i indre by. Så bidrar da også lav vekt og smidige betjeningsorganer til at City X er ekstremt lettkjørt. Likevel duger den til langt mer enn ekshibisjonistisk fremferd i indre by. Vi snakker nemlig om komfort. Selv om sykkelen er bitte liten, nyter føreren godt av en avslappende sittestilling som funker bra i lovlige hastigheter. Selv passasjeren kan tilbringe en god stund på det lille baksetet, uten at tresmaken gjør seg bemerket.

 

Kjøreegenskapene er også brukbare. Den er ekstremt kvikkstyrt, men ikke så ekstrem at det går ut over stabiliteten. I visshet om at R-fanatikerne har sine kommentarer, har vi ingen betenkeligheter med å karakterisere City X som en underholdende sportsmaskin. Likevel må det legges til at vi sitter med fornemmelsen av at draget burde vært bedre. Imidlertid vet vi at den Harley-inspirerte V-twin-motoren er svært mottagelig for trimming. Buell tilbyr et kit, bestående av eksospotte og litt elektronikk. Det koster rundt 10 000 kroner og bidrar til flere hester og mer kubikklyd. Etter vår mening, en obligatorisk tilleggsinvestering for å få full glede av City X.

 

Vi liker City X. Det eneste vi stiller oss noe tvilende til, er den transparente plasten. På vårt testeksemplar, som ikke hadde gått altfor mye, var overflaten allerede preget av riper. Men all den stund plasten utgjør en viktig detalj i estetikken, skal ikke høy eksponering for slitasje brukes mot den. I hvert fall hindrer det ikke oss i å rangere City X som vår Buell-favoritt.

[email protected]

 

Pris/effekt/vekt: Kr 149 900,-/83 hk/175 kg

+ Utstråling/kjøreglede/pris

÷ Mangler litt sprut

= Minimal sykkel - maksimal moro

Denne saken ble første gang publisert 25/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også