PRØVEKJØRT: CHRYSLER CROSSFIRE ROADSTER

TOPPLØS FRISTELSE

Vi har tidligere opplevd Chrysler Crossfire som en morsom – om enn noe giftig – liten sportscoupé. Nå er roadsterversjonen klar, og vi ønsker sol, varme og kjøreglede hjertelig velkommen!

Sist oppdatert

Solen steker som på de aller flotteste sommerdagene. Foran oss ligger et veiparti som må være bygd av noen med vår sans for humor. Annetgiret i den manuelle sekstrinnskassen ligger klart, høyrebeinet doserer pådraget på vei ut av hårnålssvingen.

 

Kreftene skyver ryggsøylen enda litt bakover i det støttende setet, og sekseren sender en herlig snerring gjennom eksosanlegget og direkte til øregangene våre. Bakhjulene kjemper en liten kamp mot underlaget, og snerringen forvandles til et brøl idet 217 hestekrefter får fritt utløp.

 

Vinden river i håret, duften fra vegetasjonen rundt veien gir en herlig følelse av frihet. Livet er herlig!

 

Og det samme kan vi si om Crossfire Roadster. En bil med Vi Menn-faktor i mengder, som dessverre få her i landet får oppleve. Roadster'en deler det aller meste med sin tøffe broder med fast tak, inkludert understell og drivlinje.

 

Men der coupémodellen har et profilert ståltak, har den åpne versjonen fått et stofftak styrt av elmotorer. For å beholde vridningsstivhet har Chrysler bygd inn forsterkninger under karosseriet, og et sett veltebøyler bak setene gir pluss i boka for både utseende og trygghet.

Frekk og fleksibel

Apropos utseende: Det er ikke så altfor ofte prosessen med å lage en kabriolet av en coupémodell gir et like vakkert resultat som tilfellet er her. Designerne har klart å beholde profilene fra resten av bilen også over det brede stofftaket, og det hele virker både gjennomtenkt og gjennomarbeidet. Chrysler hevder at utviklingen av Roadster og Coupé foregikk parallelt, og vi ser ingen grunn til å tvile på dette.

 

Under vår prøvekjøring merket vi svært få forskjeller mellom den åpne og den lukkede Crossfire. Jo da, bilen logrer med hekken om den provoseres. Men med de brede dekkene, et lettkjørt understell og hjelp fra ESP'en skal det svært mye til før vi - vel å merke på sommertørre veier - har problemer med veigrepet. Motorkreftene er lette å utnytte, samtidig som den flate momentkurven - 90 prosent av maksimalt moment er tilgjengelig mellom 2600 og 5300 omdreininger - gir bilen stor fleksibilitet og den rette cruising-følelsen.

Eksklusiv tannbørstefrakter

Taket åpnes med et håndgrep pluss et knappetrykk, og etter 22 sekunder er bagasjeplassen redusert fra 190 til 104 liter. Men hva gjør vel det når himmelen blir til tak og du kan lukte hva slags blomster som pynter grøftekanten?

 

Å nyte livet til fulle har alltid en pris. I Crossfire Roadsters tilfelle antar importøren at denne vil være et sted rundt 640 000 kroner når bilen kommer hit i slutten av mai. Derfor blir den forbeholdt de få. Chrysler regner kun med å selge 10 Crossfire i år, hvorav rundt halvparten vil være uten tak. Eksklusiv glede med andre ord, men en svært fristende sådan!

 

[email protected]

 

Chrysler Crossfire Roadster

Motor: V6 - 3199 ccm

Ytelse: 218 hk - 5700 o/min

Dreiemoment: 310 Nm - 3000 o/min

Egenvekt: 1424/1440 kg (man/auto)

Bagasjerom: 190/104 liter (tak oppe/nede)

Forbruk EU-mix: 1,04 l/mil (man. gir) 1,01 l/mil (automat)

0-100 km/t: 6,5 sek

Toppfart: 242 km/t

Pris: Cirka 640 000 kroner

 

 

Denne saken ble første gang publisert 24/05 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også