VOLKSWAGEN GOLF R32:
TIDENES KRAFTIGSTE GOLF
Volkswagen viser nå de første bildene av den kommende Golf-toppmodellen R32. Med 250 hestekrefter og 4x4 tror vi nok den er artig!
I august 2002 lanserte Volkswagen den kraftigste Golf´en noensinne; R32 (basert på fjerde generasjon Golf) med en 3,2-liters V6 under panseret som pumpet ut 241 hk og 320 Nm.
Nå viser Volkswagen den nye generasjon R32, basert på dagens Golf-generasjon. Denne skal vises til publikum for første gang på den 59. Frankfurt-utstillingen, 15.-25. september.
3,2 liter, 250 hk
Da det ble kjent at VW Passat skulle få en 3,6-liters V6 med 280 hk under panseret, beregnet for det amerikanske markedet, hadde vi naturligvis håpet at denne motoren også skulle finne veien inn i Golf. Men foreløpig ser det ut til at VW-ingeniørene synes den 3,2 liter store direkteinnsprøytede FSI-motoren er tilstrekkelig.
Og ja da, vi skal ikke klage på de tekniske dataene: 250 hestekrefter har den, nok til å sende den firehjulsdrevne Golf´en fra stillestående til 100 km/t på 6,2 sekunder og gi den toppfart på 250 km/t. Du kan - som også i Golf GTI - velge mellom en sekstrinns manuellkasse eller en sekstrinns DSG-kasse, og om DSG´en fungerer like godt med denne motoren som den gjør i GTI så er i hvertfall ikke vi i tvil om at det kan være greit å droppe den tredje pedalen.
Diskret?
Selvsagt er R32´en prydet med R32-logoer foran og bak. En ny grill med aluminiumsdetaljer er på plass, den har tre digre luftinntak i frontfangeren, den har nye og dypere sideskjørt og en mer kraftfull støtfanger bak med utsparringer til de to runde eksosstussene.
18-tommers, tjueeikede felger med 225/40-dekk er standard, og bak disse kan vi skimte de 345 millimeter store skivene (310 mm bak) med blålakkerte kalippere. Og ja, selvsagt er også understellet tilpasset den sporty karakteren; bilen ligger 20 millimeter nærmere bakken enn en standard-Golf, og hjulopphenget skal være innstilt for lek og moro.
Sporty innredning
R32 får en omfattende standardutstyrspakke, med blant annet fullt klimaanlegg, stor stereo med ti høyttalere, tyverialarm, bi-xenon-lamper og masse annet.
Salget av R32 starter allerede 19. august i Tyskland, og de første kundene vil få sine biler i slutten av september. Men vi må nok vente litt til før bilen kommer hit til landet - om den da kommer. Prisen blir uansett ikke spesielt lav; med tanke på at det jo er motoren som står for store deler av avgiftene her i landet, og siden en tilsvarende motorisert Passat koster fra 650 000 kroner, vil vi anta at den i hvertfall ikke blir noe billigere.
Denne saken ble første gang publisert 09/08 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.