Tidenes kjappeste Aston Martin

Aston Martin har utstyrt sin ”lille” modell V8 Vantage med en heftig V12 på 600 hk.

Det aggressive eksteriøret skal være konstruert etter "form følger funksjon"-prinsippet. Og det er jo mildt sagt tøft!

Det aggressive eksteriøret skal være konstruert etter "form følger funksjon"-prinsippet. Og det er jo mildt sagt tøft!

Publisert Oppdatert

Bilder: Aston Martin V12 Vantage RS

Aston Martin har igjen overrasket med en ny og heftig modell. Denne gangen er det den "lille" modellen i programmet, V8 Vantage, som har vært utgangspunkt for en racinginspirert, råsprek kjøremaskin.

I forbindelse med åpningen av Aston Martins aller første dedikerte designsenter - i britiske Gaydon - fikk 700 spesielt inviterte gjester være vitne til avdukingen av den ordentlig heftige konseptbilen.

Med racingbiter
Grunnstrukturen som den britiske produsenten bruker er visstnok svært fleksibel, og Aston Martin hadde jo allerede en seksliters V12-maskin på hylla. Denne gjør til vanlig tjeneste i deres store modell, DB9.

Denne har de nå plassert under panseret på den kompakte V8 Vantage. Og det holdt visst ikke med en standardutgave av V12´en; den har fått et godt knippe av modifikasjonene som produsentens racingbiler har, og resultatet er heftige 600 hk og 690 Nm.

Lett, barsk og funksjonell
I tillegg har de gitt bilen et aggressivt stylingsett, der formen visstnok skal være et resultat av funksjon. Lufteslissene i panseret trekker varm luft ut av motorrommet, på bakluka har den en spoiler som heises automatisk i høye hastigheter, og frontfangeren har lufteåpninger for bedre kjøling av de keramiske bremsene. En karbonfiber-splitter har den også fått i fronten.

Aston Martin har i tillegg gjort en rekke ting for å redusere vekten på bilen. Den har fått mye av det samme som den ferske DBS, med blant annet panser og bakluke i karbonfiber. Dette gjør at vekten har havnet under 1600 kg, noe som er lavere enn den V8-motoriserte standardbilen.

Raskeste noen sinne
Dette gir selvsagt heftige fartsressurser. 0-100 skal ta fire sekunder, og 160 km/t nås på 8,5 sekunder! Dermed er V12 Vantage RS den kjappeste gatelegale bilen Aston Martin noen sinne har bygd.

Understellet, styringen, bremsene og alt annet er bygd for å gjøre bilen så kjørbar som overhodet mulig. Og interiøret er en herlig blanding av det eksklusive og racing.

Kommer om du vil...
- I løpet av de siste årene har vi vist at vi kan bygge funksjonelle og realistiske konseptbiler, og V12 Vantage RS er ikke noe unntak, sier Aston Martin-boss Dr. Ulrich Bez i pressemeldingen. - Vi vil lytte til tilbakemeldingene på dette konseptet med stor interesse, og - som alltid - vil vi seriøst vurdere å bygge den i en begrenset serie, med en prislapp som vil reflektere eksklusiviteten til bilen, sier han.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag