Test: VW Tiguan 2,0 TDI T&F 2008

Folkevogn på stylter

Volkswagens tilskudd på SUV-stammen -Tiguan- er såpass vellykket at konkurrentene smertelig vil merke dens ankomst.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Fin og ny dieselmotor

+ God ergonomi

+ Kjapp Tiptronic-kasse

- Litt for lik andre VW-produkter

Igjen scorer Tiguan høyt på alle områder i vår test, men uten at hjertepumpa drar i gang for alvor.Kompakt-SUV-segmentet blir stadig mer innholdsrikt, og kampen om kundene er tøffere enn noen gang. Det meste Volkswagen selger av personbiler her til lands gjør det godt på statistikkene - det vil nok helt klart Tiguan gjøre også. De argeste konkurrentene er Toyota RAV4, Nissan Qashqai, Mitsubishi Outlander, Honda CRV og BMW X3.

Kjøreegenskaper, motor og det meste annet er akkurat så bra som vi på forhånd hadde håpet på. Men dessverre - som sist gang vi satte VW Tiguan under lupen - blir den litt for lik konsernets øvrige modeller. Derfor blir det en bil man velger med fornuften, ikke med hjertet.

Kjøreegenskaper

Sikker, forutsigbar, velbalansert og lettbeint - Tiguan har det meste som skal til. Man får en følelse av å kjøre en langt mindre bil enn man faktisk gjør, og veigrepet imponerer selv på glatt underlag. Vår bil var en "Track & Field"-utstyrsvariant som er den ikke-sporty utgaven av de tre som finnes, men likevel forserte bilen svinger i god fart uten å virke nervøs eller usikker. Styrefølelsen minner mye om den vi finner bak rattet i storselgeren Golf; den er presis, men reagerer ikke så kjapt at det blir slitsomt.

Motor

Tiguan har fra dag én fått Volkswagens nye common rail-motor under panseret, til fordel for den utgående pumpedyse-toliteren. Effekten er tilnærmet lik, men hele motorens gange og oppførsel er modernisert til det bedre i den nye kraftkilden. 140 hester og 320 Nm er hva man har til rådighet, og uten at bilen på noen måte føles overmotorisert, er det tilstrekkelig med kraft stort sett til enhver tid - selv med automatgir som vår bil hadde. Den nye motoren gir fra seg litt mer lyd i Tiguan enn i eksempelvis Audi A4, men er likevel vesentlig mer stillegående enn forgjengeren.

Ytelser

Vår bil var utstyrt med automatkassen Tiptronic. Den er ikke like kjapp som DSG-kassen med dobbelkløtsj, men gjør en overraskende kvikk og komfortabel jobb. Selv om VW Tiguan kjennes både lettbeint og sprek, er den faktisk langt fra den raskeste i klassen i 0-100-sprinten, sett ut ifra oppgitte akselerasjonstall. Med sin jevne dreiemomentkurve er bilen derimot svært så kvikk i mellomakselerasjoner, og godt rustet til å foreta trygge forbikjøringer.

Eksteriør

VW Tiguan føyer seg inn i rekken av vellykkede Volkswagen-produkter som ser bra ut, men som kanskje ikke er spesielt spennende i lengden. Linjene er fine og detaljene mange, men likevel er det lite ved bilen som vekker oppsikt ute i trafikken.

Interiør

Når det gjelder interiøret, sitter vi igjen med litt av det samme inntrykket som utenfor bilen. Det meste er som det burde være i en tysk kompakt-SUV; man sitter godt, det er greit med plass og kvalitetsfølelsen er god. Designmessig er bilen tilnærmet identisk med andre konsernmodeller; kanskje litt kjedelig siden dette designet har fulgt oss i flere modeller gjennom flere år.

Komfort

Den nye common rail-motoren har gitt de dieseldrevne Volkswagen-bilene et solid løft, spesielt med tanke på støy og komfort. Heller ikke vind- eller veistøy ble lagt merke til i nevneverdig grad. Som i Volkswagen-biler generelt er sittestillingen bekvem og god, men spesielt sporty og støttende er den ikke. Fjæringskomforten minner mye om den vi finner i Passat og Golf; den er passe stivt satt opp, men kan bli litt stump bak i skarpe humper.

Sikkerhet

VW Tiguan ble nylig kollisjonstestet hos EuroNCAP, med meget tilfredsstillende resultater. Bilen fikk fem av fem mulige stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for barnesikkerheten og to av fire stjerner for fotgjengersikkerheten til fotgjengere den eventuelt måtte komme i kontakt med. Tiguan er godt spekket med sikkerhetsutstyr, blant annet et godt fungerende ESP-system.

Pris/utstyr

Med en startpris på 368 000 kroner gir Tiguan i utgangspunktet mye bil for pengene. Da med den samme toliteren som vi her har kjørt, men med en sekstrinns manuell girkasse og en mindre utstyrspakke. Vår "Track & Field"-utgave er dyrere og hakket mer påkostet, men likevel koster testbilen over 450 000 kroner - riktignok med en god dose tilleggsutstyr montert - uten å framstå som noe mer enn velutstyrt. Det positive er at Volkswagens produkter generelt har god annenhåndsverdi, spesielt med diesel og 4x4.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Forrige gang vi testet Tiguan, endte vi opp med å kalle saken "Sjarmløs perfeksjon". Selv om testbilen denne gangen var en annen utstyrsvariant, sitter vi igjen med mye av det samme inntrykket. Alt er stort sett meget bra, og det er vanskelig å finne noe å "ta" bilen på. Likevel får den ikke blodet til å bruse ordentlig i toppetasjen - i hvert fall ikke i den grad vi hadde trodd på forhånd.

Les også:

Test: Her er spylervæskene som duger i kulda

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

Denne enkle tabben kan koste deg 2000 kroner

Knuser konkurrentene på plass

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Honda CR-V er best Se flere saker fra: Så mye koster status-SUV-en Se flere saker fra: Test: Volkswagen Tiguan
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning