Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri

Fungerer "gjerrigknarken" Passat BlueMotion etter planen?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God plass

+ Kurante kjøreegenskaper

+ Et visst miljøimage

- Usportslig

- Krever bevisst kjøring for å oppnå besparelse

- Gammel og støyende motor

- Noe stump i bakhjulsopphenget

Volkswagen var først ute med å pakke inn miljøtilnærming ved hjelp av gammel teknologi i et eget varemerke. BlueMotion-utgaven har det aller meste av det en vanlig Passat byr på, rent bortsett fra muligheten for firehjulstrekk. Kort sagt er BlueMotion-utgaven en helt vanlig stasjonsvogn i mellomklassen, men skiller seg fra den vante hopen ved at den er senket (15 millimeter foran og åtte millimeter bak, red.anm.), har hardere hjul (0,4 bar) og en relativt tett grill - i tillegg til ytterligere et par enkle grep.

Politisk korrekt nok har importøren Harald A. Møller AS lagt en CO2-kvote for det første året inn i dealen når man kjøper BlueMotion. Konsekvensen er at man kjører såkalt klimanøytralt disse tolv månedene. Etterpå må man hoste opp avlatet selv. Våre målinger viser uansett at innsparingspotensialet i BlueMotion er brukbart, men at det handler aller mest om gassfot.

Kjøreegenskaper

BlueMotion-utgaven byr ikke på noen store overraskelser sett i forhold til en vanlig Passat. Styrefølelsen virker hakket skarpere, noe som utelukkende må tilskrives dekk og understell. Det betyr også at komforten er noen små hakk dårligere, men alt i alt skal man kjenne godt etter for å finne noen forskjeller. Noen sportslighet er det dog ikke å spore i denne utgaven heller - Passat-vanen tro.

Motor

1,9-literen er en gammel traver som i seg selv framstår litt pussig i et moderne miljøfrieri. Med det aldrende Pumpedüse-innsprøytningssystemet er den like hard i gangen som den alltid har vært, men trekkraften er helt grei så lenge man holder seg i riktig turtallsleie, altså mellom 1900 og 3000 omdreininger. Makseffekten finnes ved 4000; over dette er det ingenting å hente. Om man skal få ut sparepotensialet av motoren, lønner det seg uansett å ligge på lave turtall. Dette kan sjåføren få hjelp til av girskiftindikatoren bilen er utstyrt med. Ved 1500 omdreininger i 70 km/t på landevei, gir den beskjed om å innta høyeste gir. Dette spenner opp til maksfarten på 190 km/t.

Ytelser

BlueMotion-Passat er utstyrt med en langsteget femtrinns girkasse. Endringene i utveksling er gjort på de tre høyeste trinnene, dermed påvirkes ikke akselerasjonsevnen vesentlig. Forbikjøringer krever litt tilvenning i forhold til girbruk, siden de ligger høyere og lenger fra hverandre. Siden det femte giret er såpass høyt, har også BlueMotion-versjonen høyere toppfart enn en tilsvarende 1,9-liter TDI med vanlig utveksling. Minuset er noe mindre fleksibilitet.

Eksteriør

Passat er en bil som i utgangspunktet ikke vekker særlig oppsikt. Det gjelder også BlueMotion-varianten, som utseendemessig ikke avsløres på stort annet enn merket bakpå og at den kommer med standard dekk- og felgstørrelse.

Interiør

Enkle stoffseter preger interiøret i BlueMotion-testbilen, som vi kjørte forbrukstest på gjennom 140 mil. Enkelheten til tross: Det fungerer greit. Ergonomien er så bra at de aller fleste bør kunne finne seg godt til rette. Midtkonsollen er imidlertid så bred at den stjeler litt for mye hvileplass for høyrebeinet på riktig lange turer - dette gjelder alle Passater. Funksjonaliteten som stasjonsvogn er imidlertid klasseledende, med en god bakseteløsning som gir et svært bagasjerom.

Komfort

Kraftkilden foran bidrar som nevnt til at støynivået i kupeen er høyere enn vi kunne ønske oss, men VW skal ikke ha spart noe støydemping i jakten på forbruksmarginer. Derfor er totalopplevelsen at BlueMotion-Passat har en helt gjennomsnittlig komfort som duger også på langturer - selv med et relativt enkelt seteoppsett.

Sikkerhet

Standardutgaven av Volkswagen Passat fikk full EuroNCAP-pott for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet. Av standard sikkerhetsutstyr, finnes seks kollisjonsputer, ESP med tilhengerstabilisator, automatiske beltestrammere foran, aktive hodestøtter foran og ISOFIX-fester for barnesete.

Pris/utstyr

BlueMotion kommer med en standardutstyrsliste som holder mål dersom man ikke stiller høye krav. Men glem fancy navigasjonsløsninger og individuell tilpassing som sportsunderstell (sistnevnte selges ikke i kombinasjon med BlueMotion). Da er startprisen snaue 299 000 kroner, og kjørecomputer og cruisekontroll er inkludert i den summen. Ikke så rart, siden begge er avgjørende for at føreren skal kunne kjøre mest mulig forbruksfornuftig. Testbilen hadde i tillegg et bitte lite knippe ekstragoder, som klimaanlegg og iPod-uttak. Dermed ender prisen til slutt på 324 180 kroner. Metallic og takrails utgjør faktisk over 8000 kroner av tillegget. VW tar seg som vanlig godt betalt for tillegg.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

BlueMotion-versjonen er en hverdagsbil som kan gi det lille ekstra av drivstoffbesparelse. For at det skal bli pluss på bunnlinja, kreves det imidlertid at føreren har et meget bevisst forhold til gassbruk. Forbruksmåling utført langs E18/E39 på strekningen Drammen-Mandal, med meget påholden gassfot og bruk av cruisekontroll, ga et gjennomsnittlig forbruk på 0,43. En litt mer kjøreglad stil videre mot Stavanger resulterte i 0,47. Turen tilbake, Stavanger-Drammen, langs samme veistrekning, foregikk uten noe som helst forbruksfokus. Forbruket ble da 0,52 - eller en økning på rundt regnet 18 prosent. Interessant nok var forbuket identisk med VWs tall for blandet kjøring. Konklusjonen er derfor at du må kjøre meget tålmodig og forsiktig for å nærme deg forbrukstallet som VW selv oppgir for langkjøring, nemlig 0,44.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag