Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?

VW Passat er diger, den har godt med motor, firehjulstrekk og masse utstyr. Men er det nok?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Masser av plass

+ Fine kjøreegenskaper

+ Snev av premiumopplevelse

+ Sterk motor

+ Mange valgmuligheter

+ Firehjulstrekk

- Aldrende motor

- Litt stump fjæring bak

- Ikke sporty

- Anonym – du er en av veldig mange

Det selges svært mange Passater her i landet, og det skjønner vi godt; bilen kjører bra, den er en av de største i familiebilsegmentet - særlig som stasjonsvogn - og enorme valgmuligheter gjør at de fleste kan finne en utgave de kan bli fornøyd med. Med tolitersdiesel og firehjulstrekk har den i tillegg en god drivlinje, både med tanke på bilens øvrige egenskaper og med tanke på bruk her i landet.

Volkswagen Passat er ikke den mest kjøreglade bilen i dette segmentet, men kombinasjonen av masse plass, gode kjøreegenskaper, godt med utstyr, et herlig førermiljø og en fin drivlinje, gjør at vi liker den godt.

Kjøreegenskaper

Selv om Volkswagen Passat har god styrefølelse, er det fortsatt et stykke fram til for eksempel det Ford Mondeo kan by på.

Men den gjør akkurat som du ønsker, dog uten å gi noen sportslig opplevelse. Den nyter godt av firehjulstrekk, både på tørt og, ikke minst, glatt underlag. Dette resulterer i en komfortabel trygg følelse, og gjør den til en ordentlig norgesvennlig bil.

Med firehjulstrekk får du også en ny dimensjon om du har lyst til å ha det litt artig på svingete, glatte veier; bilen er lett å håndtere, og firehjulstrekksystemet flytter kjapt drivkrefter til bakhjulene.

Motor

I skrivende stund er Volkswagen i ferd med å fase ut den 140 hk sterke tolitersdieselen til fordel for en like stor og like sterk maskin med common rail-system. Og det blir ikke noe savn; den enkle teknologien den utgående motoren bruker gjør den skikkelig sterk, men prisen er hard gange, et relativt smalt arbeidsregister og gammel-diesel-følelse. For ja, motoren trekker veldig godt når turboen lader, og den lettsjaltede sekstrinnsgirkassa er godt tilpasset motorkarakteren, noe som gjør bilen kvikk. Men det knatrer og bråker, og den er lett å kvele. 1,9-literen er et vel så godt valg i Passat, men da mister man muligheten for firehjulstrekk.

Ytelser

Med 140 hk og 320 Nm har tolitersdieselen godt med kraft. Og de seks trinnene i girkassa er godt tilpasset motorens behov for å ligge i riktig turtallsområde når du skal akselerere litt kvikt. Dette resulterer i hyggelige mellomakselerasjonstall, og gjør bilen kvikkere enn tilsvarende sterke konkurrenter.

Eksteriør

Volkswagen Passat prøver ikke å skjule at den er stor, men likevel har den klart å holde på en viss stil. Særlig spennende er den ikke; mer preget av tysk ryddighet enn kreativitet. Kommentarene er delte; noen synes den er kjedelig, andre mener den er elegant. De mer påkostede utstyrsvariantene har krompynt rundt omkring, noe som kan fungere fint til en del farger. Med sportsunderstell og litt større hjul får den brått et friskere utseende, men dette gir utslag i dårligere komfort.

Interiør

Det er de indre gemakker som er Volkswagen Passats største fortrinn. Den låner en god del premiumopplevelse fra konsernsøster Audi, og den er svært rommelig uansett hvor man kikker. Dessuten er ergonomi noe Volkswagen har finslipt i en årrekke - det er få som ikke finner seg til rette i en Passat. For småbarnsforeldre som skal ha på plass barneseter og vogner, er den en vinner - særlig som stasjonsvogn. Med nedfellbart passasjersete foran kan du laste i hele kupeens lengde. Og du har dessuten mange muligheter for å få den akkurat slik du ønsker den, både hva form, farger og utstyr angår.

Komfort

Passat er basert på samme tekniske plattform som Golf, og den noe stumpe oppførselen i hekken finner man også her. Men bortsett fra dette, er bilen en av de mest komfortable i denne klassen. Støynivået er behagelig - en hører lite til dieselknatringen inne i bilen - og ergonomien er på topp. Dieselmotoren gir ikke voldsomt med overskuddsvarme, så tilleggsvarmer med tidsstyring og oppvarmet frontrute er verdt å ta med på kjøpet.

Sikkerhet

Volkswagen Passat fikk full EuroNCAP-pott for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet. Den har det som ventes av aktive og passive elementer for sikkerhet, og mulighet for integrerte barneseter og ekstra kollisjonsputer bak, svinge-xenonlamper, aktiv cruisekontroll og parkeringssensorer foran og bak vil høyne det totale sikkerhetsnivået ytterligere.

Pris/utstyr

En Volkswagen Passat er så absolutt ikke en Passat - tilbehørslista er omfattende, og ting koster. Grunnprisen for en firehjulsdreven Passat med tolitersdiesel er drøye 380 000 kroner, men du må regne med å bruke en del titusenlapper for å få det utstyret du vil ha i tillegg. De dyrere utstyrsvariantene er mer komplette - testbilens Highline-nivå vil gi deg det aller meste uten et altfor drøyt prispåslag. Det er blitt solgt svært mange Passater her i landet, noe som garantert vil påvirke bruktprisene til lavere nivå. Og tolitersdieselen er ikke voldsomt nøysom; den skal ha 0,69 liter på mila i snitt.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris

Konklusjon

Volkswagen Passat byr på mye godt for familien eller for den som skal kjøre lengre turer alene. Men den byr ikke på noe særlig moro, og det er veldig greit at dieselmotoren nå fases ut til fordel for en mer moderne maskin. Firehjulstrekk og tolitersdiesel er den perfekte kombinasjonen for norske, glatte forhold, men vi skulle ønske bilen hadde mer personlighet.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning