Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden

Lavt slagvolum betyr ikke lenger et begrenset dreiemoment, det er Golf GT et godt bevis på.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott motor

+ Gode, sikre kjøreegenskaper

+ God ergonomi

+ En av verdens beste girkasser

+ God plass sett i klassesammenheng

+ Sikkerhet i toppklasse

- Vekker lite oppmerksomhet

- Litt kjedelig å se på

Med en minimotor med dobbel pustehjelp skal Golf GT tette hullet mellom storebror GTI og de mindre motoriserte standard-Golfene. Biler som kjemper om de samme kjøreglade kundene er Skoda Octavia 1,8 TFSI, Audi A3 1,4 TFSI, Opel Astra 1,6 Turbo og Fiat Bravo 1,4 T-Jet. Dieseldrevne balansekunstnere som BMW 118d og Honda Civic CDTi vil også kunne være et alternativ.

Golf GT TSI gir oss et hint om hva vi kan forvente oss av ytelser i små motorer i tiden som kommer. 1,4-literen med turbo og kompressor er en utrolig spennende motor, og den blir enda bedre i kombinasjon med en av verdens beste girkasser. Samtidig har GT kjøreegenskaper som kan underholde de aller fleste sjåfører, samt en ergonomi på fasitnivå.

Kjøreegenskaper

Den er kanskje ikke helt på nivå med Golf GTI med hensyn til rendyrkede kjøreegenskaper, men GT er langt mer "norgesvennlig" i oppsettet. Det er ikke mye av den strammere GTI-en vi savner i GTs oppførsel, men noe mindre hvass i svingene er den - det skulle bare mangle. Som hverdagskompromiss er det imidlertid GT-en som trekker det lengste strået; understellet er nemlig ikke så hardt satt opp at det blir slitsomt på dårlig vei. Ellers er bilen forutsigbar og trygg i måten den opptrer på.

Motor

I de fleste sammenhenger er 1400 kubikk synonymt med 60-70 hester, begrenset dreiemoment og evig jaging på turtall. Med dobbel overlading - i form av en mekanisk kompressor og en avgassdrevet turbo - er ting ganske annerledes. 170 hester er én ting, men det er faktisk de 240 Nm i dreiemoment som virkelig setter fart på bilen. På grunn av dobbelkløtsjkassens (DSG) kjappe sjalting, kompressorens hvining fra bunnen av og turboens vilje på litt turtall, har man til enhver tid et herlig drag. Dessuten låter motoren - til tross for sitt lave slagvolum - også sporty og frekt nok.

Ytelser

Som sagt har man rikelig med kraftoverskudd i GT, som imponerer enda mer i praksis enn på papiret. Draget opp til hundre gjøres unna på 7,7 sekunder med DSG-kasse, mens toppfarten er 218 km/t. Dette er ikke voldsomme tall, men under kjøring er det sjelden man savner noe "pulver" for å ha det moro. Det samme gjelder under harde gasspådrag i akselerasjonsramper eller under forbikjøringer.

Eksteriør

Det er lite ved Golf som vekker stor oppmerksomhet, og siden GT ikke skiller seg voldsomt fra standard-Golfen - som det går femten av på dusinet - er ikke dette bilen man kjøper for å framkalle våte blikk i trafikkbildet. Men for kjennere er det ikke vanskelig å se at GT er en GT; det er faktisk en del små detaljer som røper at dette er noe mer enn en "til-og-fra-butikken-bil", deriblant de doble eksosrørene og GT-emblemet i grillen.

Interiør

Mer sportslige seter og et ratt med GT-emblem skaper det lille ekstra særpreget en GT skal ha, stort mer trengs ikke. Ønsker du mer detaljer, er det GTI som er den rette bilen for deg. Ergonomien er på typisk VW-vis meget bra, og de sportslige setene forsterker både bilens karakter og sittekomforten ellers. Plassmessig klarer også Golfen seg godt med tanke på at den er en femdørs kombi; både baksete- og bagasjeplassen er god sett i klassesammenheng.

Komfort

Noe av det som skiller GT fra en standard Golf, er blant annet annet felger og et stivere avstemt understell med 15 mm mindre bakkeklaring. Dette legger man selvfølgelig merke til, men komforten er ikke så mye dårligere enn man skulle tro. Man kjenner selvfølgelig mer til ujevnheter og humper i veibanen, men det smeller ikke inne i kupeen, slik det kan gjøre i en del sportslige hverdagsbiler. Uansett - litt må man jo ofre for merkbart bedre kjøreegenskaper.

Sikkerhet

Golf V ble kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP da den kom i 2004, og resultatene var av den imponerende sorten. Den fikk full pott - fem av fem stjerner- for sikkerheten til voksne i bilen, samt fire av fem stjerner for barnesikkerheten. I tillegg til dette var Golfen også forholdsvis skånsom mot fotgjengere, med tre av fire mulige stjerner. Alt av forventet sikkerhetsutstyr er standard, blant annet ESP, bremseassistent og seks kollisjonsputer. Ytterligere to kollisjonsputer til baksetepassasjerene kan leveres som ekstrautstyr.

Pris/utstyr

Med en startpris på 325 230 kroner er GT med DSG-kasse en dyr Golf - eller er den det? Hvor mange andre biler med tilsvarende ytelser får man egentlig til den prisen? En av dem er Skoda Octavia 1,8 TFSI, som koster det samme, men som ikke gir like gode ytelser eller sportslighet. En annen utfordrer er Mazda 3 2,0 Sport med 150 hester. Den har vesentlig dårligere ytelser, men koster til gjengjeld noen tusenlapper mindre. Alt i alt gir Golfen mye morobil for pengene, men typisk nok er eventuelt ønskelig ekstrautstyr ganske kostbart. Klarer du deg med manuell girkasse, kan du bli GT-eier for 309 730 kroner.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Til tross for at den ikke er den mest oppdaterte bilen i kombiklassen, er Golf GT TSI bilen som setter standarden blant semi-sportsmodellene. Totalpakken er meget god, med en herlig motor og en lynkjapp girkasse i spissen. Du får mye nesten-GTI følelse for pengene, og Golf er tradisjonelt en bil som du også får bra med penger igjen for når du skal selge. Et litt mer spenstig utseende og litt mer krydder innvendig hadde gjort bilen nærmest komplett, men vi lander på en sterk femmer i denne omgang.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag