Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?

Volkswagen Golf er blant Norges mest populære bilmodeller. Nå er stasjonsvognen her.

Sist oppdatert

Nye Golf stasjonsvogn, eller Variant som den egentlig heter, er en viktig modell for Volkswagen. Bilen er langt mer rommelig enn før, noe som blant annet skal hjelpe den i å ta opp kampen mot klasseledende konkurrenter som Toyota Corolla, Skoda Octavia, Peugeot 307, Renault Megane, Ford Focus og Opel Astra.

Golf stasjonsvogn fremstår som et typisk VW-produkt, kanskje med unntak av et merkelig hekk-design som ikke harmonerer med andre konsernmodeller. Golf utmerker seg ikke som best i klassen på alle områder, men på klassisk VW-vis blander den mange gode egenskaper - som igjen resulterer i en bil man trives bak rattet i. Generelt holder modellen seg også upåklagelig godt i pris.

Kjøreegenskaper

Golf stasjonsvogn fremstår ikke som noe spesielt sporty, sett i forhold til eksempelvis Ford Focus. Volkswagen hevder selv bilen er sportslig satt opp, men med unntak av med senket sportsunderstell (På Sportline-modellen), kjenner vi ikke mye til dette. På en annen side virker bilen kompakt og godt sammenskrudd, og den kjennes trygg og forutsigbar ut. Styringen er presis nok, men kunne med fordel gitt føreren enda bedre kontakt med underlaget, og litt mindre rattomslag.

Motor

Volkswagen nekter å gi slipp på sin arbeidshest 1,9 TDI med 105 hester. Pumpedyse-motoren har funnet veien ned under panseret på mesteparten av konsernets modeller gjennom mange år, og gjør for så vidt en grei jobb. 105 hester er ikke all verden, men 250 Nm sørger for et bra trøkk i mellompartier. Men denne motorens ulempe er en særdeles grov gange, som resulterer i et høyt støynivå mange andre produsenter for lengst har kvittet seg med. I tillegg blir kreftene levert forholdsvis brått, og kurven flater ut ganske straks etterpå.

Ytelser

1,9-literen gir som sagt Golf stasjonsvogn helt greie ytelser i praksis, men vi har tidligere opplevd denne motoren sprekere i andre modeller uavhengig av bilens størrelse. 0-100 km/t tar 12,2 sekunder, mens bilen i mellompartier oppleves som forholdsvis sprek sett i forhold til effekten på papiret. En lettsjaltet femtrinns kasse er standard på 105-hesteren, som gjør at den føles litt høyt giret og småslapp i bunnregisteret. Ønsker du sekstrinns kasse er det 140-hesteren (2,0 TDI) du må gå for, en litt mer kultivert og langt sprekere motor - som selvsagt også har en annen prislapp.

Eksteriør

Det begynner så bra når du får øye på nye Golf stasjonsvogn for første gang. Jetta-fronten er lekker og ser påkostet ut, med kromlister, flotte lykter og fine linjer. Men så kommer man til bilens bakparti, som i følge VW inneholder nydesignede baklykter og et elegant skrånende hekkparti. Vi her i redaksjonen synes imidlertid ikke hekkens design er særlig heldig. De fleste vi fikk kommentarer av under testperioden delte vårt syn. Litt dristig for en såpass viktig modell kanskje?

Interiør

Bilens interiør bærer ikke preg av noen krumspring fra bilens designere, og slektskapet til konsernets øvrige modeller er heldigvis godt ivaretatt. Komfortsetene (standard på Comfortline) gir bra sittekomfort og godt med støtte, og kan enkelt justeres slik at man finner en god sittestilling. Samtidig kan også rattet justeres i dybden, slik at man kan få støtte under lårene samtidig som overkroppen har riktig avstand til rattet.

Også den innvendige plassen er god. Bakseteplassen duger fint for en familie med ikke så altfor voksne barn, og bilen er faktisk bredere enn forrige generasjon Passat. Bagasjerommet er også blant de største i klassen, med hele 560 liter, kun slått av konsernfetter Skoda Octavia.

Komfort

Golf stasjonsvogn er en komfortabel bil, akkurat som man forventer i en Volkswagen. Det finnes både sportsligere og hakket mer komfortable aktører i klassen, men Golf skal ha for at de gir deg som sjåfør et godt kompromiss mellom disse. Når det gjelder støy er det den aldrende dieselmotoren som står for mesteparten, takket være sine grove gange. Vi opplevde også en del vindstøy i form av en plystrende lyd fra førervinduet, et irritasjonsmoment vi håper kun gjaldt vår testbil. Veistøy på en annen side var ikke noe vi la spesielt merke til, så vi konkluderer med at Golf er blant de mest komfortable valgene i sin klasse til tross for motoren.

Sikkerhet

Den nye Golf stasjonsvogn eller plattform-donoren Jetta har ikke blitt kjørt i noe kollisjonstest hos EuroNCAP. Men ut i fra resultatene en vanlig Golf får regner vi med at også denne bilen er et sikkert valg. I 2004 fikk Golf full pott for sikkerheten til passasjerene i bilen, mens den fikk fire og tre stjerner for henholdsvis barne- og fotgjengersikkerhet, et meget tilfredsstillende resultat.

Golf stasjonsvogn har bra med sikkerhetsutstyr som standard, blant annet et velfungerende ESP-system, bremseassistent, ABS-bremser, kollisjonsputer, automatiske beltestrammere og aktive hodestøtter.

Pris/utstyr

Golf stasjonsvogn starter på 240 440 kroner for en 102-hesters Trendline-utgave. Dette er bra pris sett i forhold til hva du får av bil per krone, spesielt med tanke på bilens størrelse og opplevelsen av komfort/eksklusivitet. Ekstrautstyr er ikke gratis på Golfen, men holder seg på et fornuftig nivå sett opp mot Audi og BMW.

Ønsker du deg dieselmotor med DPF (Diesel-partikkelfilter), er det dagens 1,9-liter med 105 som er rimeligste alternativ med en startpris på 247 780 kroner. Vår testbil hadde utstyrspakken Comfortline samt litt ekstra utstyr, og kostet 287 600 kroner. Golf er, i likhet med Toyota Corolla, kjent for å holde seg godt i pris. Med unntak av en litt tvilsom hekkdesign tror vi dette også kan gjelde Golf stasjonsvogn, takket være et sterkt merkenavn og enda bedre plassløsninger enn i en "standard-Golf".

Denne saken ble første gang publisert 10/07 2007, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også