Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?

Volkswagen Golf er blant Norges mest populære bilmodeller. Nå er stasjonsvognen her.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God komfort

+ Rommelig

+ Høy annenhåndsverdi

+ Mye bil for pengene

- Høyrøstet motor

- Merkelig hekk-design

Nye Golf stasjonsvogn, eller Variant som den egentlig heter, er en viktig modell for Volkswagen. Bilen er langt mer rommelig enn før, noe som blant annet skal hjelpe den i å ta opp kampen mot klasseledende konkurrenter som Toyota Corolla, Skoda Octavia, Peugeot 307, Renault Megane, Ford Focus og Opel Astra.

Golf stasjonsvogn fremstår som et typisk VW-produkt, kanskje med unntak av et merkelig hekk-design som ikke harmonerer med andre konsernmodeller. Golf utmerker seg ikke som best i klassen på alle områder, men på klassisk VW-vis blander den mange gode egenskaper - som igjen resulterer i en bil man trives bak rattet i. Generelt holder modellen seg også upåklagelig godt i pris.

Kjøreegenskaper

Golf stasjonsvogn fremstår ikke som noe spesielt sporty, sett i forhold til eksempelvis Ford Focus. Volkswagen hevder selv bilen er sportslig satt opp, men med unntak av med senket sportsunderstell (På Sportline-modellen), kjenner vi ikke mye til dette. På en annen side virker bilen kompakt og godt sammenskrudd, og den kjennes trygg og forutsigbar ut. Styringen er presis nok, men kunne med fordel gitt føreren enda bedre kontakt med underlaget, og litt mindre rattomslag.

Motor

Volkswagen nekter å gi slipp på sin arbeidshest 1,9 TDI med 105 hester. Pumpedyse-motoren har funnet veien ned under panseret på mesteparten av konsernets modeller gjennom mange år, og gjør for så vidt en grei jobb. 105 hester er ikke all verden, men 250 Nm sørger for et bra trøkk i mellompartier. Men denne motorens ulempe er en særdeles grov gange, som resulterer i et høyt støynivå mange andre produsenter for lengst har kvittet seg med. I tillegg blir kreftene levert forholdsvis brått, og kurven flater ut ganske straks etterpå.

Ytelser

1,9-literen gir som sagt Golf stasjonsvogn helt greie ytelser i praksis, men vi har tidligere opplevd denne motoren sprekere i andre modeller uavhengig av bilens størrelse. 0-100 km/t tar 12,2 sekunder, mens bilen i mellompartier oppleves som forholdsvis sprek sett i forhold til effekten på papiret. En lettsjaltet femtrinns kasse er standard på 105-hesteren, som gjør at den føles litt høyt giret og småslapp i bunnregisteret. Ønsker du sekstrinns kasse er det 140-hesteren (2,0 TDI) du må gå for, en litt mer kultivert og langt sprekere motor - som selvsagt også har en annen prislapp.

Eksteriør

Det begynner så bra når du får øye på nye Golf stasjonsvogn for første gang. Jetta-fronten er lekker og ser påkostet ut, med kromlister, flotte lykter og fine linjer. Men så kommer man til bilens bakparti, som i følge VW inneholder nydesignede baklykter og et elegant skrånende hekkparti. Vi her i redaksjonen synes imidlertid ikke hekkens design er særlig heldig. De fleste vi fikk kommentarer av under testperioden delte vårt syn. Litt dristig for en såpass viktig modell kanskje?

Interiør

Bilens interiør bærer ikke preg av noen krumspring fra bilens designere, og slektskapet til konsernets øvrige modeller er heldigvis godt ivaretatt. Komfortsetene (standard på Comfortline) gir bra sittekomfort og godt med støtte, og kan enkelt justeres slik at man finner en god sittestilling. Samtidig kan også rattet justeres i dybden, slik at man kan få støtte under lårene samtidig som overkroppen har riktig avstand til rattet.

Også den innvendige plassen er god. Bakseteplassen duger fint for en familie med ikke så altfor voksne barn, og bilen er faktisk bredere enn forrige generasjon Passat. Bagasjerommet er også blant de største i klassen, med hele 560 liter, kun slått av konsernfetter Skoda Octavia.

Komfort

Golf stasjonsvogn er en komfortabel bil, akkurat som man forventer i en Volkswagen. Det finnes både sportsligere og hakket mer komfortable aktører i klassen, men Golf skal ha for at de gir deg som sjåfør et godt kompromiss mellom disse. Når det gjelder støy er det den aldrende dieselmotoren som står for mesteparten, takket være sine grove gange. Vi opplevde også en del vindstøy i form av en plystrende lyd fra førervinduet, et irritasjonsmoment vi håper kun gjaldt vår testbil. Veistøy på en annen side var ikke noe vi la spesielt merke til, så vi konkluderer med at Golf er blant de mest komfortable valgene i sin klasse til tross for motoren.

Sikkerhet

Den nye Golf stasjonsvogn eller plattform-donoren Jetta har ikke blitt kjørt i noe kollisjonstest hos EuroNCAP. Men ut i fra resultatene en vanlig Golf får regner vi med at også denne bilen er et sikkert valg. I 2004 fikk Golf full pott for sikkerheten til passasjerene i bilen, mens den fikk fire og tre stjerner for henholdsvis barne- og fotgjengersikkerhet, et meget tilfredsstillende resultat.

Golf stasjonsvogn har bra med sikkerhetsutstyr som standard, blant annet et velfungerende ESP-system, bremseassistent, ABS-bremser, kollisjonsputer, automatiske beltestrammere og aktive hodestøtter.

Pris/utstyr

Golf stasjonsvogn starter på 240 440 kroner for en 102-hesters Trendline-utgave. Dette er bra pris sett i forhold til hva du får av bil per krone, spesielt med tanke på bilens størrelse og opplevelsen av komfort/eksklusivitet. Ekstrautstyr er ikke gratis på Golfen, men holder seg på et fornuftig nivå sett opp mot Audi og BMW.

Ønsker du deg dieselmotor med DPF (Diesel-partikkelfilter), er det dagens 1,9-liter med 105 som er rimeligste alternativ med en startpris på 247 780 kroner. Vår testbil hadde utstyrspakken Comfortline samt litt ekstra utstyr, og kostet 287 600 kroner. Golf er, i likhet med Toyota Corolla, kjent for å holde seg godt i pris. Med unntak av en litt tvilsom hekkdesign tror vi dette også kan gjelde Golf stasjonsvogn, takket være et sterkt merkenavn og enda bedre plassløsninger enn i en "standard-Golf".

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med unntak av den oppsiktsvekkende bakenden og en høyrøstet dieselmotor, er Golf stasjonsvogn en like god bil som forventet. Den byr på massevis av plass, spesielt i bagasjerommet, behagelig komfort og god sikkerhet. Når prislappen heller ikke er noe å klage på, samt at bilen også sikkert vil holde seg godt i verdi, overrasker det oss ikke om mange vil kjøpe Golf stasjonsvogn. Men for deg som ønsker noe mer sporty finnes det flere andre alternativer i klassen, for noe sportslig alibi for kona blir Golf stasjonsvogn aldri.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning