Test: VW EOS 2,0 FSI 2007

Treffer oss rett i hjertet

Den er lekker, komfortabel og kjører overraskende bra. Hils på Volkswagen EOS.

Sist oppdatert

Hvis man først skal kjøre takløst, er en CC-bil som EOS et klart mer praktisk og komfortabelt valg enn tradisjonelle kabrioleter. Den er i tillegg rommelig, glimter til med gode kjøreegenskaper og friske motorer. Suksessoppskrift fra VW?

Kabriolet i finvær, kupe i møkkavær. Volkswagen EOS skal kapre sporty kunder fra blant andre Renault Megane CC, Peugeot 307 CC, Opel Astra Twin Top og kommende Focus CC. Felles for biler i klassen er at de finner et godt kompromiss mellom det toppløse og det praktiske i hverdagen. VW EOS drar det hele litt lenger, og viser at det er mulig å finne kjøreegenskaper også i biler uten fast tak.

Kjøreegenskaper

EOS er ikke tynget til døde med avstivninger til tross for at det er en kabriolet. Nå skal ikke en kabriolet kjøres som en sportsbil, men vi synes VW skal ha ros for EOS sine egenskaper. Styrefølelsen er godt ivaretatt, og bakakselen henger veldig godt med ved aktiv kjøring. Understellet er ikke av den mest sporty typen, heller komfortabelt, men som sagt sporty nok til å leke seg litt i svingene.

Motor

Vi har rattet rundt 1500 kilometer i EOS med 2,0FSI. Toliteren yter 150 hester og 200 Nm, og er en ypperlig maskin for denne bilen. Dreiemomentet i bunnregisteret er godt, og motoren er ellers myk og lettkjørt. I kombinasjon med en 6-trinns kasse har du alle muligheter til å kjøre friskt om du ønsker det, eller økonomisk hvis du ønsker det.

Ytelser

Som sagt drar motoren godt uansett hvor i registeret du befinner deg. Ikke som en sportsbil, men akkurat slik du vil at en sprek cruiser skal. Det heftigste motoralternativet er samme pakke bare med turbo i tillegg, der 200 ville gamper drar deg av gårde. Den er sterk! Vi har enda ikke hatt anledning til å teste EOS med TDI-motoren på 140 hester, men lover å gi en rapport når sjansen byr seg. 150-hesteren klarer akselrasjonen til hundre på 9,8 sekunder.

Eksteriør

Volkswagen EOS er en smule bredere enn et par av sine konkurrenter, som skaper et mer dynamisk preg på bilens utseende. Den deler detaljer med flere av konsernets modeller, men har samtidig sin egen tøffe og unike "look".

Takkonstruksjonen er helt unik, og gjør at man ikke trenger å ta av hele for å få luft i sveisen. Dessuten transformerer den bilen fra kupe til kabriolet på 25 sekunder, gjerne i første lyskryss.

Interiør

Interiøret er forholdsvis i typisk VW-stil, uten de altfor store design-bombene. Det ser bra, og er velfungerende, og skinnsetene er av beste sort.

Dessuten er EOS et fint alibi for familiefedre som ønsker seg noe litt sprekere enn en Passat eller Golf. Plassen er nemlig helt grei for fire voksne, og barn ville aldri ha klaget på plassen. Bagasjerommet rommer to kofferter og duger til helgetur for to.

Komfort

Normalt støyer slike konstruksjoner, men igjen har Volkswagen gjort en upåklagelig god jobb. Selv når taket ligger på, er det stille som i graven. Kjør over fartsdumper eller ujevnheter, og du vil bli forundret over at støy fra takkonstruksjonen glimrer med sitt fravær. Sittestillingen i skinnsetene fra Carat-pakken er også meget god, og skaper et solid helhetsinntrykk når det er snakk om komfort.

Sikkerhet

EOS bygger mye på Volkswagen Golf, som har gjennomført kollisjonstester med gode resultater. Vi antar derfor at VW EOS er blant de bedre i sin klasse sikkerhetsmessig.

Bilen har veltebøyler som automatisk vil aktiveres hvis bilen slår rundt, og et velfungerende ESP-system med bremseassistent og antispinn som standard.

Pris/utstyr

Med en inngangsbillett på 347 000 kroner er ikke EOS noe "billigbil". Den modellen har en 1,6-liters FSI-motor på 115 hestekrefter under panseret. Vår 150-hester starter på 415 000 kroner, mens Carat-pakken hever prislappen med 18 000. Ønsker du dieselmotoren på 140 sterke gamper koster den fra 390 560 kroner, mens du må bla opp 26 000 mer for en med den lynkjappe DSG-girkassen. Verstingen med 200 turbohester starter på 519 000 kroner...

Denne saken ble første gang publisert 23/03 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også