Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor

Volvo XC70 byr på det meste av det gode fra V70, og har fordelen av høyere bakkeklaring.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikkerhet

+ Komfort

+ Innvendig plass

+ Påkostet følelse

+ Ryddige kjøreegenskaper

- Feil motor

- Pris

- Forbruk

Volvo XC70 er en diger stasjonsvogn, med firehjulstrekk og karosseribeskyttelser, nesten som en lavbygd SUV. Den koster mye, og det er vel bare Audi Allroad som kan anses som direkte konkurrent.

Selv om Volvo XC70 har mye godt å by på, både hva plass, komfort, kjøreegenskaper og godfølelse angår, har den også tapt noe på å gå i høyden. Dessuten blir en 3,2-liters bensinmotor feil i en slik bil - i hvertfall her i landet.

Kjøreegenskaper

Volvo XC70 er en diger bil, men virker likevel lett på foten. Veigrepet er imponerende - godt hjulpet av 4x4-systemet og testbilens 18-tommere. Men den helt store følelsen med veibanen har den ikke, styringen er lett, og den oppleves mer som trygg og komfortabel enn kjøreglad. Og selv om den er veldig komfortabel, fungerer ikke fjæringsoppsettet like godt som på den vanlige V70; den krenger mer, og er mer stump over brå ujevnheter

.

Motor

Den 3,2 liter store rekkesekseren yter 238 hk og 320 Nm, og er en veldig fin maskin. Lyden er herlig, avdempet og flott, og kraftutviklingen behagelig lineær. Men i XC70, som egner seg bedre til cruising enn til hardgassing, kjennes det feil å hele tiden måtte jage etter turtall for å få ønsket effekt. Når automatgirkassa i tillegg er litt treg, blir det feil. Dessuten er den tørst; den skal ha 1,14 liter på mila i snitt.

Ytelser

238 hk og 320 Nm setter god fart på XC70, både fra stillestående og ved mellomakselerasjon. Men siden man hele tiden må vente på at girkassa skal velge riktig gir, og så jage etter turtall, blir det ikke full pott.

Eksteriør

XC70 ser både elegant og smårøff ut, selv om vi fikk enkelte kommentarer på utformingen av hekken og karosseribeskyttelsen. Det hele er gjennomført, og den beskyttende plasten har jo sin misjon - selv om XC70´er flest vel holder seg mest på asfalten.

Interiør

Her er XC70 så godt som identisk med V70, med det stilrene og avslappende kombinert med det elegante og påkostede. Det hele kjennes luftig og behagelig, og det er masser av plass på alle områder.

Komfort

I XC70 har du det svært komfortabelt. Den er stillegående, du hører kun litt deilig rekkesekserlyd når den får høyt turtall. Setene er en drøm - selv om det er litt vanskeligere å finne perfekt sittestilling her enn det vi er vant med i Volvos seter. Volvo kan bygge biler for kaldt klima, noe som også gjenspeiles i klimaanlegget. Men noe stump fjæring - mer enn i V70 - trekker litt ned; det å gå opp i høyden har hatt negativ innvirkning på komforten. Vi er heller ikke helt overbeviste om at det aktive Four-C-understellet, der du kan velge hardhet etter ønske og kjørestil, er verdt de mange pengene. 17-tommere er også sannsynligvis å foretrekke framfor vår testbils 18-tommere med 235/50-gummi på.

Sikkerhet

Det er lite å kommentere her; Volvo er Volvo, med alle de sikkerhetstester og all omtanke for de i bilen dette medfører. Bilen har alt den skal ha av sikkerhetsutstyr, den har en praktisk blindsonevarsler (ekstrautstyr), og ryggekamera er også tilgjengelig. Innbruddssikker skal den også være. Dessuten har den kjøreegenskaper og veigrep som gjør at det skal mye til om noe går galt. Bilen er foreløpig ikke kollisjonstestet, men vi blir svært skuffet om den får noe annet enn full pott.

Pris/utstyr

Volvo XC70 er en påkostet bil, i alle ledd. Og slikt fører til en høy prislapp. Med vår testbils avgiftsfiendtlige 3,2 liter store bensinmotor, med høyt forbruk og utslipp, skal også Staten ha sitt. Da får du riktignok en veldig fin bil, med veldig mye standardutstyr. I tillegg finnes store mengder flott ekstrautstyr, strategisk priset, men som drar opp prisen ytterligere. Vår testbil koster i utgangspunktet 811 900 kr, og har utstyr for 148 350 kr på toppen av dette. Høyt forbruk har den også. Volvo har riktignok generelt høye bruktpriser, men vi har ikke helt tro på at en 3,2 bensin vil være det mest ettertraktede på bruktmarkedet. Da er det bedre å kjøpe en med diesel.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Volvo XC70 er en flott bil, og høy bakkeklaring og et beskyttet karosseri er praktisk. Men 3,2-liters bensinmotor blir feil i denne bilen - særlig her i landet - og bilen er ikke like komfortabel som den vanlige V70.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Trend: SUVer med halv drift Se flere saker fra: Vi har testet hyttebilene du har lyst på Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad Se flere saker fra: Test: Volvo V70/XC70
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag