Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann

Med den største dieselmotoren og firehjulstrekk blir V70 D5 AWD en kostbar affære.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Suveren komfort

+ God trekkraft i motoren

+ Rommelig

+ God sikkerhet

- Dyr i innkjøp og i drift

- Ikke like lettbeint som 2WD-utgavene

Herregårdsvognen Volvo V70 konkurrerer med andre premiumstasjonsvogner som Audi A6, BMW 5-Serie, Mercedes E-Klasse og Saab 9-5. De er alle eksklusive og byr på mange av de samme egenskapene - men koster fort det dobbelte av en ordinær familiebil.

Nye V70 er en flott familiebil som endelig også har kjøreegenskaper som matcher konkurrentene og vel så det. Med den største dieselmotoren, firehjulstrekk og automatgir blir den enda grommere, men dessverre også dertil dyrere.

Kjøreegenskaper

Vi har i flere sammenhenger gitt nye V70 ros for dens kjøreegenskaper; ikke bare er de trygge og forutsigbare, men også presise og til dels sporty hvis du ønsker det.

Med firehjulstrekk blir veigrepet ytterligere forbedret, men samtidig blir litt av den lettbeinte følelsen borte. Noe av grunnen kan være økt vekt som følge av driften på alle fire.

Motor

Femsylindrede dieselmotorer går ikke så jevnt og pent som seksere, og samtidig bruker de en god del mer drivstoff enn en tilsvarende sterk firer. Dessuten skaper de en del vibrasjoner og har også et støybilde det er delte meninger om; noen har sans for den grove femsylindrede lyden, andre syns den blir masete. Men vi liker D5-en likevel. Den byr nemlig på masse krefter, og selv i kombinasjon med Volvos "moment-stjelende" automatkasse føles kraften tilstrekkelig i den 1767 kilo tunge V70. Girkassen gjør en ok jobb under normal kjøring, men oppleves som litt treg når det skal gå unna.

Ytelser

Det er vel ingen bombe at 185 dieselhester og 400 Nm setter bra med fart på V70. Hundre passeres etter 9,1 sekunder, og toppfarten er 210 km/t. Ved forbikjøringer eller pådrag i mellompartier går bilen meget godt, og her gjør girkassen en grei jobb. Ved kickdown derimot, kan den enkelte ganger bruke litt lengre tid enn ønskelig, og da hjelper det heller ikke å overstyre sjaltingen i den manuelle modusen.

Eksteriør

Volvo V70 er en pen bil, selv om den sikkert kunne vært krydret for å bli mer spennende. Den tradisjonelle stasjonsvognformen er umiskjennelig, og svært typisk for Volvo. Fronten er ikke ulik forgjengerens, mens hekken har høstet blandede kritikker for sin design helt siden bilen ble lansert. Støtfangeren står langt ut fra karosseriet, mens designelementene minner om de vi finner på både nåtidens Volvo C30, nittitallets 480, og ikke minst legenden P1800.

Interiør

På innsiden er V70 like anonym som utenpå, men interiøret er likevel både påkostet, komfortabelt og eksklusivt. Det hele er enkelt og funksjonelt, men materialkvaliteten og ergonomien er en premiumbil verdig. Og med hensyn til plassen i baksetet og bagasjerommet, er bilen svært konkurransedyktig - perfekt for en barnefamilie på fem.

Komfort

Komfort er Volvo V70s mellomnavn, i hvert fall skulle man tro det. Understellsmessig er bilen svært behagelig selv på relativt elendige norske veier, og i tillegg sitter man som en konge - selv om sidestøtten riktignok kunne vært hakket bedre når det går fort i svingene. Motoren gir som sagt fra seg litt mer lyd enn en firesylindret diesel gjør, men generelt sett er også støybildet relativt behagelig.

Sikkerhet

Volvo har gjennom årenes løp fokusert veldig på sikkerheten i sine biler. Dette har ført til svært gode resultater i kollisjonstester hos EuroNCAP. For sikkerheten til voksne i bilen fikk den full pott, mens den for sikkerheten til barna i bilen fikk fire av fem stjerner. Når det gjelder sikkerheten i forhold til fotgjengere V70 eventuelt treffer, får den to av fire mulige stjerner grunnet røff behandling der hodet treffer - her skulle Volvo kanskje ha ønsket seg en stjerne til. V70 har mye sikkerhetsutstyr som standard, samt en hel rekke elektroniske sikkerhetsfinesser som ekstrautstyr.

Pris/utstyr

Det er kostbart å bli eier av en staselig bil som Volvo V70 D5 AWD her til lands - dessverre. Inngangsbilletten på 573 900 kroner er alt annet enn overkommelig for de fleste av oss, og dessuten ryker du fort på titusener av kroner hvis du faller for fristelsen til å kikke på ekstrautstyrslista. Men: I forhold til de andre konkurrentene er faktisk ikke grunnprisen for en firehjulsdrevet D5 så ille; både BMW 525XD, Audi A6 2,7 TDI Quattro og Mercedes E280 CDI 4-Matic koster vesentlig mer, selv om de riktignok også byr på mer kraftfulle motorer.

D5-motoren bruker en del drivstoff, så bilholdet blir nok ikke direkte fornuftig for en gjennomsnittlig lommebok likevel. Generelt god annenhåndsverdi trekker på en annen side opp.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med 400 Nm og trekk på alle fire er Volvo V70 selvsagt en drømmebil for familien som skal ut på tur, men prislappen sørger for at den for svært mange forblir en drøm; den koster faktisk nesten to hundre tusen kroner mer enn den billigste V70-en. Sett i forhold til konkurrentene derimot, gir denne modellen faktisk mye bil for pengene. Dessuten kjører V70 endelig meget bra også, samtidig som alle de velkjente Volvo-egenskapene fortsatt er på plass.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Test: Volvo V70/XC70
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag