Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil

Med 185 hk er Volvo V70 D5 det raskeste fornuftige motoralternativet i nye V70.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært komfortabel

+ Høy sikkerhetsstandard

+ Lyst, harmonisk interiør

+ Mye plass

- Solid prislapp

- Ulyder fra understell

- Ikke for den engasjerte sjåføren

Volvo V70 er en av de mest populære familiebilene i Norge, og kom i ny versjon høsten 2007. V70 klarer å kombinere egenskaper som gjør at den er et alternativ til Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring, uten at du nødvendigvis må grave like dypt i lommeboka.

Det sprekeste dieselalternativet i nye Volvo V70 innfrir når det gjelder ytelser, komfort og plass. Men på noen områder mangler det litt for å blande seg med de beste.

Kjøreegenskaper

Som vanlig leverer Volvo trygge og forutsigbare veiegenskaper. Den nye Volvo V70 kjører mer voksent enn sin forgjenger, men mangler litt av presisjonen som de mer sportslige konkurrentene i denne klassen byr på. Spesielt i kombinasjon med den spreke 185 hk-dieselen, er dette et lite savn. Også i denne V70 reagerte vi på ulyder fra hjulopphenget på ruglete veibane.

Motor

Volvos fem-sylindrete diesel har vært lenge på markedet nå, og er vel ikke lenger noen trendsetter når det gjelder støyutvikling og gange. Den gjør likevel en fin figur i Volvo V70 D5, og kombinerer harmonisk med automatkassen. Fem sylindre gir et karakteristisk "godbrum" oppover på turtallsskalaen - enten liker du det, eller så synes du det forstyrrer.

Ytelser

Sammenliknet med den snaut 50 000 kroner billigere Volvo V70 med 163 hk, er 185 hk-versjonen 0,9 sekunder kvikkere fra 0-100 km/t. Dessuten er dreiemomentet viktigere enn effekten; 400 Nm mot 340 Nm merkes godt i mellomregisteret. Totalt sett har V70 D5 et solid fraspark, også når du har lastet opp bilen for ferieutflukt. Sett i forhold til prisen, er den blant de raskeste dieselmodellene i denne klassen.

Eksteriør

Volvo V70 D5 kjører safe designmessig. Slektskapet til forrige modell er tydelig, og enkelte i redaksjonen hevder de ser både Volvo 850- og 940 også, spesielt i hekken. Ingen tvil om at V70 er en pen bil, og at Volvo kanskje ikke prøver å revolusjonere designverdenen, men litt mer mot hadde ikke gjort noe. Hekken har klare likheter med småbilen C30, mens fronten deler design med sedanversjonen S80. V70 vil nok fortsatt forbli en typisk elegant "herregårdsvogn", noe som sikkert er meningen bak bilens utseende.

Interiør

Interiøret i Volvo V70 D5 har det samme lyse, luftige og nordiske preget som i andre V70-modeller og i Volvo S80. Materialkvaliteten er god, og linjene skaper en harmonisk og avslappende atmosfære. På plass og praktiske løsninger er Volvo V70 D5 blant de største bilene i klassen, med rikelig baksete- og bagasjeplass. Førerplassen er ryddig, men vi er ikke helt sikre på hvor godt vi liker "fjernkontrollen" for å styre navigasjonssystemet.

Komfort

Som vanlig leverer Volvo fremragende seter og sittekomfort i V70 D5. Støynivået er nå konkurransedyktig, forgjengeren slet med dekkstøy, noe som nå er historie. I stedet lytter du mer eller mindre interessert til femmer-klangen, og lurer litt på hvilken av de tre innstillingene som er best i Four-C chassissystemet (ekstrautstyr). Vi falt ned på "Advanced", men synes nok at Volvo V70 fortsatt har et stykke frem til en like helhetlig og solid kvalitetsfølelse i fjæringen som de beste tyske konkurrentene. Unødvendig å nevne, muligens - men Volvo har som ventet er helstøpt varme- og klimaanlegg.

Sikkerhet

Volvo har siden 2000 kollisjonstestet over to tusen biler i sitt sikkerhetssenter i Sverige, og er kjent som selve fasiten på sikkerhet i bil. I skrivende stund er nye Volvo V70 ikke kjørt i noe test hos EuroNCAP, men det ville forundre oss om ikke V70 gjør en utmerket figur.

Volvo V70 har både panikkbremsassistent og blindsonesystemet BLIS (ekstra). BLIS-systemet gir føreren et hint via et lys når noe befinner seg i blindsonen din. Tanken er god, men det gir i dag for mange feilmeldinger og trenger videreutvikling

Pris/utstyr

Pr. november 2007 koster en basisutstyrt Volvo V70 D5 530 000 kroner, inkludert automatgir. En bil i denne klassen trenger en fornuftig utstyrspakke, der Volvos Summum- og Momentum-versjoner er gode utgangspunkt. Skal du legge til litt snadder utover det, havner du raskt på 600 000 kroner. Fordelen er at en riktig utstyrt bil er lettere å selge brukt. Generelt sett er Volvo V70 meget populær og lett omsettelig. Kombinert forbruk er oppgitt til 0,79 l/mil, mens CO2-utslippet er 209 g/km.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Volvo V70 D5 er den sprekeste av de "fornuftige" motorvariantene i den nye Volvo V70 serien. Hvorvidt den er verdt merprisen i forhold til 163 hk-varianten, får være opp til den enkelte, men utslaget er merkbart i form av et høyere dreiemoment i D5. For øvrig har Volvo V70 D5 alle de tradisjonelle og gode kjennemerkene en Volvo skal ha, men mangler også det lille ekstra på kjøreegenskaper som gleder de mest engasjerte sjåførene blant oss.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Test: Volvo V70/XC70
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag