Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm

Med en sylinder mindre får Volvo V70 plutselig en prislapp som henger på greip.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Startpris på under 400 000 kroner

+ Fin dieselmotor

+ Ryddig og smakfullt interiør

+ Gode kjøreegenskaper

+ Sikkerhet i toppklasse

- Prisene på ekstrautstyret

- Relativt lav morofaktor

Volvo V70 er for mange selve symbolet på en sikker og påkostet herregårdsvogn med god kvalitet. Konkurrentene i samme segment heter Audi A6, BMW 5-Serie og Mercedes E-Klasse, men også Fords siste Mondeo stiller som en outsider sammen med Saabs størstemann, 9-5.

Selv med en mindre dieselmotor under panseret, gir Volvo V70 godt med premiumfølelse for pengene, og faktisk respektable ytelser sett i forhold til vekt og effekt. I tillegg byr bilen på meget fine veiegenskaper, sikkerhet i toppklasse og komfort man ikke kan annet enn å like. Røverkjøp?

Kjøreegenskaper

Noe har skjedd med Volvo. Nye V70 - bygd på Ford Mondeo-plattform - kjører nemlig forbausende bra, og er vesentlig mer lettbeint og balansert enn forgjengeren. Testbilen hadde ikke det justerbare understellet som finnes på ekstrautstyrslista til både Volvo og Ford, men likevel gjorde den en meget god figur, både på dårlige grusveier og hårnål-svingende landeveier. Veigrepet er upåklagelig, og ESP-systemet reagerer hurtig hvis uhellet skulle være ute.

Motor

Tolitersdieselen med 136 hester og 320 Nm skal i denne utgaven erstatte de større femsylindrede kraftpakkene i Volvo-programmet - det gjør den med suksess i våre øyne. Denne motoren finner vi også i en rekke andre produkter fra både Volvo og Ford, og generelt gjør den en god jobb uavhengig av modell. Den er jevn og fin i kraftutviklingen, og har heller ikke noe plagsomt støynivå. Girkassen er manuell med seks trinn, og virker utmerket i tråd med motorens karakteristikk og momentkurve.

Ytelser

Volvo V70 er ingen lettvekter med sine 1664 kilo. Nettopp derfor er det flott å se at en firesylindret dieselmotor kan gjøre en såpass frisk jobb, uten at man nødvendigvis savner en femte sylinder. Bilen bruker 11,4 sekunder på å nå 100 km/t. Bilen er riktignok høyt giret til dieselbil å være, men samtidig er det enkelt å finne bra med moment når man legger inn et nytt gir.

Eksteriør

Designet til V70 er safe, uten kontroversielle preg, men det ser unektelig bra ut, og levner liten tvil om at bilen hører hjemme i premiumsegmentet. Fronten er spisset litt mer enn før, mens sideprofilen er tradisjonell og herregårdsaktig. Det er vel hekken som har vekket mest oppmerksomhet, med sine trekk fra legenden P1800, 90-tallets 480 og nåtidens minstemann, C30.

Interiør

Det er lett å trives bak spakene i en V70. Vår testbil har riktignok ekstrautstyr for noen kroner, men selv i standardutgave er kvalitetsinntrykket godt, blant annet på grunnlag av materialkvaliteten på dashbordet og i midtkonsollen. V70 er blant de mest rommelige stasjonsvognene på markedet; både baksete- og bagasjeplassen er gull verdt for en familie på tur.

Komfort

Volvoens interiør gjør at man rett og slett får lyst til å kose seg og være lovlydig og høflig i trafikken. Setene er et eksempel til etterfølgelse med sin myke polstring og sine justeringsmuligheter, og takket være en fleksibel fireveisjustering av rattet i tillegg, finner man kjapt en perfekt sittestilling. Man hører lite støy fra motor og vei inne i bilen, selv om motoren på høyt turtall fortsatt sladrer litt om at den er en diesel.

Sikkerhet

Nye V70 gjør ikke skam på Volvos gode sikkerhetstradisjoner; den scorer meget godt i EuroNCAPs nylig utførte test. Full pott for sikkerheten til voksne, fire av fem stjerner for barnesikkerhet, og to av fire stjerner for sikkerheten til fotgjengere ved en evnt. påkjørsel. Det meste av sikkerhetsutstyr inkludert ESP er standard, mens en rekke elektroniske hjelpeprogrammer som eksempelvis blindsonevarsling er tilleggsutstyr.

Pris/utstyr

Lavere utslipp betyr lavere avgifter, som igjen gir utslag på bilens prislapp. Klarer du deg med minste motor, koster den fra 399 900 kroner. Det er ikke veldig mye mer enn en påkostet stasjonsvogn fra klassen under, men man ryker fort på noen titusener i ekstrautstyr. Da snakker vi ikke om livsnødvendige ting, men småsnadder som kan gjøre den velutstyrt og langt enklere å få solgt igjen når den tid kommer. Volvo har generelt god annenhåndsverdi på bruktmarkedet, den trenden vil nok bestå også med den nye modellen som framstår som vesentlig mer moderne enn før.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om ikke V70 2,0D er spesielt underholdende, liker vi den overraskende godt. Prislappen gjør det mulig for potensielle stasjonsvognkjøpere å snuse på en dårligere utstyrt premium-V70 for prisen av en velutstyrt Passat eller Mondeo. Har du først bestemt deg for en V70, sparer du over 40 000 kroner på å velge 2,0D framfor 2,4D - det er et stort prisgap for 27 hester du neppe vil savne i lillebror. Alt i alt overrasker billigutgaven positivt, og det er liten tvil om at den vil bli en attraktiv modell for flere stasjonsvognlystne kjøpere i tiden som kommer.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: De ti beste familiebilene Se flere saker fra: Test: Volvo V70/XC70
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning