Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene

Volvo V50 Flexifuel kombinerer praktiske løsninger med miljømessige hensyn.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Praktisk

+ Miljøvennlig

+ Trygg

+ Kjører godt

- Dyr i drift og i innkjøp

- Lite sidestøtte i setene

- Kostbart ekstrautstyr

Volvo V50 Flexifuel skjuler praktiske løsninger, gode kjøreegenskaper og miljøbevissthet under et pent, men lite nyskapende stasjonsvognskall. Typiske konkurrenter er Saab 9-3, Audi A4, Volkswagen Golf stasjonsvogn og Ford Focus stasjonsvogn.

Volvo V50 Flexifuel har mange av egenskapene som skal til for å framstå som et klokt valg, spesielt for småbarnsfamilier. Det er mye typisk Volvo i V50 - den er trygg, forutsigbar og fornuftig. Flexifuel-motoren er bilens store miljøalibi, men samtidig en av bilens svakheter i praksis. Med E85 på tanken synker utslippet med inntil 80 prosent. En annen ting er prisen - det koster nemlig å være miljøvennlig.

Kjøreegenskaper:

At Volvo V50 er bygd på samme plattform som både Mazda 3 og Ford Focus, er en god ting. Om den ikke er like kjøreglad som sin tyske fetter fra Ford, er den fortsatt mer lettbeint og svingbar enn vi er vant med fra den svenske stoltheten. Spesielt sportslig er den ikke - noe som også kan skyldes vinterdekkene som var påmontert - men forutsigbar, stabil og trygg.

Motor:

Nå i disse dieseltider er det vanskelig å bli ordentlig glad i en selvpustende bensinmotor. 1,8-literen har ikke mye moment å by på, men kvikner til når man passerer 4000 omdreininger. Motorkraften gir ingen sportslige assosiasjoner, men er tilstrekkelig til normal bruk. Det spesielle er selvsagt at den like gjerne drikker E85 som bensin, og da reduseres CO2-utslippet med inntil 80 %. Den femtrinns girkassen passer motoren meget bra, og er både tight og presisn. Siden man gjerne må presse motoren noe på turtall for å hente fram bra med moment, blir støybildet i enkelte situasjoner vel høyt.

Ytelser:

Som sagt får Volvo V50 helt respektable ytelser med Flexifuel-motoren under panseret: 0-100 på 11 sekunder er absolutt akseptabelt, det samme gjelder toppfarten på 200 km/t. I mellompartier kan motoren - grunnet sitt relativt lave dreiemoment - kjennes litt tungpustet ut, men her kompenserer man kjapt ved å velge et lavere gir og høyere turtall.

Eksteriør:

Volvos designere har gitt V50 en liten makeover siden sist. Ansiktet har fått små, men merkbare forandringer som drar utseendet mer i retning av V70 og XC70. Generelt sett ser V50 bra ut, selv om den ikke trekker til seg voldsomt med oppmerksomhet ute på veien.

Interiør:

Volvo V50 var den første modellen som fikk løsningen med et lite rom bak den elegante midtkonsollen. Spesielt praktisk er det ikke siden tilgangen til dette rommet er knotete, men det ser til gjengjeld bra ut. Stort sett er designen minimalistisk, men materialvalget er godt nok til å gi den gode følelsen. Setene er på typisk Volvo-vis gode, men kunne med fordel gitt mer sidestøtte. En barnefamilie finner bra med plass i V50, men når puberteten melder sin ankomst, kan det bli snaut med beinplass for tre i baksetet.

Komfort:

Volvo V50 framstår som et godt kompromiss mellom kjøreegenskaper og komfort. Understellet er satt opp slik at bilen kjører bra, men fjæringskomforten er ivaretatt. Sittestillingen er generelt veldig god, men litt mer sidestøtte ville vært kronen på verket.

Sikkerhet:

Volvo er på mange måter tilnærmet synonymt med god sikkerhet. Sedanutgaven S40 er kjørt i test hos EuroNCAP, med meget gode resultater: 5 av 5 stjerner for passasjersikkerheten og 4 av 5 for sikkerheten til barn. Fotgjengersikkerheten kunne vært hakket bedre (2 av 4), men også her gjør bilen en grei figur, iallfall i forhold til konkurrentene. Det meste av sikkerhetsutstyr er på plass, blant annet et velfungerende ESP-system, på Volvo-språk kalt DSTC.

Pris/utstyr:

Med en startpris på 288 900 kroner er V50 ingen billig bil sett i forhold til konkurrentene. Faktisk kan man også få en V50 med 1,6D - en motor som passer bilen mye bedre - til drøyt 6000 kroner mindre. Dessuten er ekstrautstyret i Volvo-land dessverre altfor kostbart, og ikke er bilen spesielt velutstyrt som standard. Vår bil kostet 401 550 kroner, uten at man følte at den var proppet med utstyr.

V50 Flexifuel er snill mot miljøet, men dessverre er forbruket i drøyeste laget. Våre målinger viste at Flexifuel-motoren - til tross for en fast pumpepris på 8,59 kroner per liter - er vesentlig dyrere å kjøre med totalt sett i forhold til en vanlig bensinmotor.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Volvo V50 er en fin bil det er lett å finne seg til rette i. Kjøreegenskapene er gode, og den er trygg både i oppførselen og hvis uhellet skulle være ute. På toppen av det hele er man miljøvennlig, siden motoren slipper ut opptil 80 % mindre CO2 enn en tilsvarende bensinmotor med E85 på tanken. Men det spørs om god samvittighet er nok til å få folk til å velge Flexifuel, spesielt siden den økonomiske gevinsten ikke er til stede. Volvo V50 Flexifuel møter også en skummel konkurrent fra egne rekker, nemlig en 1,6-liters dieselversjon som passer bilen perfekt.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Test: Volvo V50
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning