Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft

Med R-design, sportspakke og en momentsterk tolitersdiesel er Volvo V50 mer underholdende enn snusfornuftig.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode og trygge kjøreegenskaper

+ Fin motor

+ Sikkerhet

+ Tøff med R-design

+ Bra komfortnivå

- Litt for kostbar

- Hjulstøy

Volvo V50 konkurrerer i premiumsegmentet i mellomklassen, en etter hvert innholdsrik klasse for fornuftige, mellomstore familiebiler som byr på litt ekstra komfort og eksklusivitet. Typiske konkurrenter er Saab 9-3, Audi A4, Mercedes C-Klasse, BMW 3-Serie og Alfa Romeo 159.

Med en kraftig dieselmotor, masse utstyr og en god porsjon sportslighet i form av en R-designpakke, spiller denne utgaven av V50 vel så mye på følelser som på fornuft. Samtidig som alle de typiske Volvo-egenskapene er ivaretatt, er denne forbeholdt dem som ønsker å betale litt mer for å sikre seg ekstra snadder og oppmerksomhet.

Kjøreegenskaper

Volvo V50 er bygd på samme plattform som en av Vi Menns favoritter på veien, Ford Focus. Den virker ikke like lekent og sprekt satt opp, men det merkes at mye av de samme egenskapene er der. Volvoen kjennes både lettbeint og veldig forutsigbar, og vi er enige om at balansen i bilen er meget bra. Vi kjørte bilen på tidvis dårlige vinterveier, og V50 imponerte både med godt og presist veigrep, samt god fjæringskomfort.

Motor

Toliteren, med sine 136 hester og 320 Nm, er i seg selv en flott og råsterk motor i denne bilen, godt hjulpet av en meget presis og sjaltevillig sekstrinnskasse. Likevel sitter vi igjen med en følelse av at den kultiverte toliteren ikke er nødvendig til normalt bruk. 1,6-literen på 109 hester og 240 Nm gjør nemlig en mer enn god nok jobb i V5. Og de som virkelig ønsker seg krutt under panseret, kan gå for rekkefemmeren D5 med 185 hester hvis lommeboka tillater det. Som kompromiss mellom disse fungerer toliteren derimot bra, og ytelsene er det ingenting å si på.

Ytelser

Volvo V50 2,0D er en kjapp bil; det er ingen selvfølge at en mellomklassebil i stasjonsvogndrakt skal klare spurten til hundre på under ti blank. V50 klarer den på 9,6 sekunder, og nåla butter ikke før ved 210 km/t. I mellomakselerasjoner får bilen bra med fart på seg ganske raskt, siden girkassens utveksling er meget godt tilpasset motorens momentkurve. Forbikjøringer er også relativt uproblematisk siden motoren stort sett har bra med krefter å by på uansett turtall.

Eksteriør

Volvos minste stasjonsvogn er i utgangspunktet en pen, men ikke altfor spennende bil. Med en sportspakke kalt R-design på plass, skifter bilen litt karakter, og blir både sportslig og dynamisk i utrykket. Ellers har bilen fått en vellykket facelift ganske nylig, der noen små endringer med blant annet lyktene er utført.

Interiør

Volvo V50 har et pent og ryddig interiør der det er lett og trives. Den spesielle midtkonsollen har etter hvert også blitt å finne i andre Volvo-modeller. Den ser bra ut med sin slanke design, samtidig som det aller mest av knapper og brytere er innfelt i den. Vår testbil hadde R-design-pakken også innvendig; den inneholder blant annet sportsratt med innfelt aluminium, annen girspak, alu-paneler, gulvmatter og sportslige seter. Setene gir en god sittestilling, men litt mer sidestøtte hadde forsterket sportsligheten vesentlig. Plassmessig er V50 på det jevne i klassen; baksetet fungerer godt for tre mindre barn, mens bagasjerommet er tilstrekkelig for en barnevogn og noen bæreposer mat.

Komfort

En Volvo skal være komfortabel, det merkes allerede på måten bilen er satt opp på. Den er ikke like sylskarp i svingene som sine tekniske fettere, Ford Focus og Mazda 3, men gir deg snarere lyst til å kjøre behagelig og komfortabelt. Sittestillingen og ergonomien er meget god, selv om vi ikke vil kalle den sporty, til tross for R-design-pakken. Skal vi sette fingeren på noe når det gjelder komfort, måtte det være veistøy; nivået er litt høyere enn vi forventer i en bil til 420 800 kroner.

Sikkerhet

Sedanutgaven av V50, S40, har blitt kjørt i test av EuroNCAP med meget gode resultater. Full pott på passasjersikkerhet, fire av fem stjerner på sikkerheten til barn i bilen og to av fire mulige for fotgjengersikkerhet er meget tilfredsstillende. Bilen lever opp til Volvos sikkerhetstradisjoner; den er blant klassens tryggeste biler å befinne seg i hvis uhellet er ute. Det meste av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr er standard, men det er også mulig å kjøpe elektirsk barnesikring av bakdør i tillegg.

Pris/utstyr

Volvo V50 2,0D har en startpris på 349 000 kroner, ca. 47 000 kroner dyrere enn Ford Focus stasjonsvogn - med samme plattform og motor. Volvoen gir kanskje fra seg et litt høyere kvalitetsinntrykk, men er det verdt 47 000? Dessuten er det "tyske" priser på ekstrautstyret man kan krysse av for. Vår bil hadde eksempelvis ikke navigasjon, men likevel landet prisen på 420 800 kroner. Da er man veldig nær storebror V70 med den samme motoren.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Volvo V50 2,0D med R-design-pakke er et godt kompromiss for den fornuftige småbarnsfaren som ønsker seg noe litt annet enn det naboen har. Samtidig kan man ha det nesten like moro i en 1,6D som både er billigere i innkjøp og i drift. Den mangler litt pulver for å henge med på rettstrekka, men svinger like godt, og ser like tøff ut som 2,0D.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Test: Volvo V50
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag