Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra

Med en to-liters diesel blir Volvo C30 både kvikkere og dyrere enn med basisdieselen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fine veiegenskaper

+ Gode ytelser

+ Fin førerkomfort

+ God sikkerhetsstandard

- Minimal bagasjeplass

- Upraktisk baksete

- Stram fjæring

- Høy merpris mot 1,6D

Volvo C30 er den særeste av småsnobb-konkurrentene Audi A3 og BMW 1-serie. Volvo ruster til kamp med det mest oppsiktsvekkende utseendet og det minst praktiske konseptet. Modellen leveres med mange motor- og utstyrsversjoner; her har vi kjørt kombinasjonen 2,0D og dyreste utstyrspakke Summum.

Volvo C30 er en bil for to, med glitrende forsetekomfort, upraktisk baksete og minimalt bagasjerom. Sterkeste utfordrer kommer fra eget hus.

Kjøreegenskaper

Tidligere erfaringer med Volvo C30 har vært på vinterføre, og ikke uventet beholder bilen de gode egenskapene med tørr asfalt under sommerhjulene. 205/50-17 er standard dekkdimensjon, og kler den småsportslige Volvo C30. Det gir tilstrekkelig styrerespons og veigrep. Bilen er nøytral over et bredt register, og svarer med moderat understyring når den presses. ESP'en sjenerer sjelden og slår relativt mykt inn når den først trengs.

Motor

Volvo C30 2,0D bruker 136 hk'en som vi kjenner fra flere andre modeller. Den er ikke like silkefin som lillebror 1,6D, men gjør et mye bedre inntrykk enn for eksempel VW-konsernets 2,0 TDI. Støy og gange blir litt dieselgrov når du bruker mye turtall. Glansnummeret er den jevne kraftutviklingen fra 12-1300 o/m og god trekkraft på lave og midlere turtall.

Ytelser

Isolert sett har Volvo C30 2,0D et fint frasprak, både fra stillestående og oppe i hastighet. Men med et sportslig konsept og en etter hvert drøy prislapp, tilbyr ikke bil/motorkombinasjonen mer enn du kan forlange. Med seks trinn har du alltid et gir med riktig turtallsområde til disposisjon.

Eksteriør

Volvo C30 har et utseende som ikke alle bifaller, men flertallet av de vi har møtt som kommenterer bilen (og dem er det en del av&) synes den er tøff. Det er spesielt profilen som begeistrer, mens litt standard Volvo-front og et hekkdesign som noen oppfatter som snodig, diskuteres mest. Du har gode muligheter til å individualisere utseendet; noe testbilens to-delte lakkering og krommede felger illustrerer.

Interiør

Volvo C30 er en bil for to. Bakseteplassen er ikke helt ille, men det er tilgjengjeld inn/utstigningen med snublefellen av en sikkerhetssele som et høydepunkt. Bagasjerom å snakke om har du egentlig bare med baksetene nedfelt. Førerplassen er derimot utmerket.

Komfort

Med stiv sommergummi på felgene og den smårøffe to-liters dieselen, ryker det et poeng i minus her i forhold til C30 1,6D vi kjørte i vinter. Fjæringen er stram, og ganske følsom for små og skarpe ujevnheter. Dessuten blir det en del mer hjul- og motorstøy. Det er imidlertid lite å klage på fra forsetene; polstring, støtte og sittestilling er i første klasse. Klimaanlegget er også bra.

Sikkerhet

Volvo C30 gjør en meget god figur i EuroNCAP-testen. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er også solid.

Pris/utstyr

Volvo C30 2,0D havner i en litt annen liga enn lillebror 1,6D, siden prisen blir snaut 40 000 kroner høyere. Med grunnpriser fra ca. 296-340 000 kroner avhengig av utstyrspakke, snakker vi om en dyr bil i forhold til et relativt begrenset bruksområde. Uten å være overdådig utstyrt, var vår testbil priset til snaut 380 000 kroner.

Sagt på en annen måte; du kan få en topputstyrt 1,6D til omtrent samme pris som en ribbet 2,0D. Vi er foreløpig litt usikre på verditapen på de dyrere C30-versjonene. Lite bil for pengene er vel et uttrykk som ligger på tungen, særlig i kombinasjon med relativt kostbart ekstrautstyr.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Den sterkeste konkurrenten til Volvo C30 2,0D er den rimeligere 1,6D-versjonen. En mer harmonisk motor og et bedre pris/ytelses-forhold gjør at vi heller ville valgt en velutstyrt "lillebror". Du skal i alle fall være veldig gassglad for å bruke såpass mye kroner på det ekstra frasparket i to-liter'n. C30-konseptet for øvrig er smalt; en småsportslig to-seter med typiske Volvo-kvaliteter.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Volvo C30
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag