Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil

Volvo C30 er liten, men har store egenskaper. Vi har kjørt bilen med den friske 1,6D motoren.

Sist oppdatert

Volvo C30 skal gjøre inntrykk på de som velger prestisjen hos Audi A3 og BMW 1-serie, fremfor praktiske egenskaper hos VW Golf og Ford Focus. Bilen leveres med et bredt motorspekter og flere utstyrsversjoner, med mye snasent tilvalgsutstyr. Dermed har Volvo C30 det som skal til for å utfordre tyskerne.

Du skal ikke ha behov for bil til mer enn to personer om Volvo C30 skal være noe for deg. Til det er plassen for snau og veien til baksetet for kronglete. De to foran kan imidlertid nyte fine veiegenskaper og høy komfort.

Kjøreegenskaper:

Volvo C30 kjører likt S40/V50, men er hakket mer stump. Den kjører sportslig, uten å krenge mye. På glatt føre er den en smule overstyrt, men kjennes likevel stabil og trygg under både rolig og mer inspirert kjøring. På fin vei er den en herlig og komfortabel milsluker. Det gir en avslappende følelse, men Volvo C30 er også morsom når man ønsker.

Motor:

Volvo C30 1,6D bruker den utmerkede turbodieselen som finnes i andre Volvo- og Ford-modeller. En stor, liten motor sa en av testførerne, og treffer med den spikeren på hodet. Den trekker flittig fra 1200 til 4600 og blir dermed lite dieselaktig. I tillegg er det respons og vilje over 3000 o/m. Gangen er lett, og motoren høres ikke mye selv på høye turtall. Femtrinns-kassen er lettsjaltet.

Ytelser:

Den livlige motorkarakteren, smitter også over på fartsfølelsen. Selv om Volvo C30 1,6D ikke er noen GTI, har du alltid tilstrekkelig med krefter. 3. og 4. gir har greit overskudd til trygge forbikjøringer. 5. gir er relativt langt, men i landeveis- og motorveisfart, har du de kreftene som trengs for å holde følge i trafikken.

Eksteriør:

Volvo C30 vekker delte meninger. Noen synes den er rar, men flertallet i redaksjonen elsker den. Det er moro å se at Volvo lar designerne leke seg litt, og når helheten fungerer som det gjør her, kan vi ikke annet enn å glise bredt! Hekken er et kapittel for seg - så flott! Eventuelt så rar, om du er i den andre kategorien. Det at glasset i bakluka gir flott utsyn ved rygging, er heller ingen ulempe.

Interiør:

Volvo C30 er flott for to personer, førerplassen er glimrende og som i en langt større bil. Innredningen er i smekker og luftig Volvo-stil. Men plassforholdene for øvrig er dårlige. Bagasjerommet er som et stort hanskerom, og de to baksetene har snau plass og inn/utstigning krever lett akrobatiske talenter.

Komfort:

Sittekomforten for de to foran er glansnummeret til Volvo C30. Det kan nesten ikke bli bedre. Støymessig gjør bilen et bra inntrykk, men det blir noe hjulstøy hvis du velger bred gummi på hjulene. Fjæringen er en riktig kombinasjon mellom det faste og det behagelige; på korte ujevnheter og tverrskjøter smeller det riktignok mer enn vi setter pris på. Varme/ventilasjon fungerer meget bra.

Sikkerhet:

Som forventet gjør Volvo C30 er meget god figur i EuroNCAP-testen. Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er bra og ESP-systemet fungerer tillitvekkende.

Pris/utstyr:

Med 1,6-liters diesel strekker prisen seg i området 260-300 000 kroner (februar 2007), men kommer glatt opp i 350 000 med litt utstyr. Som seg hør og bør en småsnobb, er nemlig utstyrslisten lang, men også ganske kostbar. Bruktverdien for Volvo er relativt bra, og forbruket til 1,6-liters dieselen er meget pent.

Denne saken ble første gang publisert 26/02 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også