Test: Volkswagen Touran 2,0 TDI DSG 2007

Familiefrakter med skyv

Med 170 dieselhester under panseret, blir sjuseteren VW Touran kjapp til beins, i tillegg til å være praktisk.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Komfortabel

+ Kjapp og sterk

- Motorstøy

- Dyrest i klassen

Volkswagen Touran har fått en ansiktsløftning, og dessuten utstyrt med en sterkere og mer miljøvennlig motor. I fleksibil-segmentet er det etter hvert blitt mange om beinet, og både Mazda 5, Opel Zafira, Mitsubishi Grandis og Citroen C4 Picasso er skumle konkurrenter. Vi skal heller ikke glemme Toyota Verso. Felles for bilene i klassen er at de tilbyr gode plassløsninger og kjøreegenskaper, pakket inn i kompakte "Postman Pat"-aktige skall.

Volkswagen Touran er ikke best på alle områder i klassen, men likevel liker vi bilen forbausende godt. Forrige generasjon Touran har allerede blitt en folkefavoritt, og med en facelift på plass er det ingen grunn til at den nye modellen skal sakke akterut.

Kjøreegenskaper

Om man ikke kan kalle Touran veldig sporty i oppførselen, oppleves bilen som en av de mer underholdende å kjøre i klassen. De kompakte egenskapene sørger for god balanse, forutsigbare bevegelser og god kontakt med underlaget. Skulle du som sjåfør ta i over evne, har Touran et velfungerende ESP-system som gjerne hjelper til med å holde skuta på rett kjøl.

Motor

Tolitersdieselen til VW har med sine 140 hester hele tiden vært blant de sprekeste i sin klasse. Nå er den tilgjengelig med 30 ekstra hester og 350 Nm, med både lavere utslipp og partikkelfilter som standard. Dette er en voldsom motor med ytelser utenom det vanlige, som virkelig setter fart på Touran. DSG-girkassen sørger for lynraske girskift, og passer meget godt til den noe ukultiverte motorgangen TDI-motoren har. For du som er opptatt av støy, vil neppe unngå å irritere deg over motorens støybilde, spesielt før du får kjørt den varm.

Ytelser

Null til hundre kilometer i timen på 9,1 sekunder er på papiret ikke noe å skrive hjem om. Men når vi snakker en MPV med firesylindret dieselmotor, er det kun Toyota Verso med 177 hester som kan hamle opp med Touran. I praksis føles bilen vesentlig kjappere enn tallene skulle tilsi, spesielt i mellomakselrasjoner. Motoren er eksplosiv og gir seg med det fort når den får litt turtall, men at den har krefter i overflod, kan ingen ta fra den.

Eksteriør

Hvor vellykket en facelift er, blir en smaksak. Volkswagen klarte med forgjengeren å lage en ganske pen og stilren bil, med et kompakt utseende som ikke ble klumpete på noen måte. Den nye modellen ser riktignok mer fremtidsrettet ut, og de største visuelle forandringene har den fått i form av nye lykter foran og bak.

Interiør

Har man kjørt litt Volkswagen tidligere, vil man straks føle seg vel inne i Touran. Dashbordets design er kanskje ikke det mest oppsiktsvekkende som har rullet ut av bilfabrikker gjennom tidene, men det ser bra ut og fungerer utmerket i bruk. Plass er et viktig argument for å hevde seg i denne "praktiske" klassen. Touran byr på gode plassløsninger i form av god bakseteplass og bagasjeplass, men er ikke størstemann i klassen. Vår bil hadde sju seter, men med de to bakserste felt opp, får selvsagt bagasjeplassen unngjelde.

Komfort

I utgangspunktet er Volkswagen Touran en svært komfortabel familiefrakter. Setene gir bra støtte både i sidene og under lårene, så jobben med å finne en god kjørestilling er enkel. Touran har to-soners klimaanlegg som standard, som betjenes enkelt i midtkonsollen. Understellet er passe stramt satt opp, og gir bilen en vellykket blanding av kompakte kjøreegenskaper og komfort.

Når det gjelder støy, finnes det langt bedre alternativer enn Touran hvis du er var for dette. Motoren har en ukultivert gange, og motorstøyen blant de heftigste på markedet for firesylindrede motorer.

Sikkerhet

Volkswagen Touran ble i 2003 testet av EuroNCAP, noe som til slutt endte med full pott for sikkerheten til voksne passasjerer i bilen. Med tre av fire stjerner scoret bilen også godt på fotgjengersikkerhet.

Touran har mye sikkerhetsutstyr som standard, blant annet kollisjonsputer, hodekollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, Isofix-løsning til barneseter, samt ESP-system. I tillegg fremstår veiegenskapene som både trygge og svært så forutsigbare.

Pris/utstyr

Noe billigbil er Volkswagen Touran 2,0 TDI DSG Highline ikke. Med en startpris på 429 570 kroner blir nok denne utgaven ingen volummodell. Prisene på Touran med 90 hesters diesel starter på 273 780. Nå skal det sies at Touran har et helt ok utstyrsnivå standard, og at Highline-pakken egentlig har det meste du måtte ønske. Vår bil hadde i tillegg metallic-lakk, skinninteriør, lys- og siktpakke, multifunksjonsratt i skinn, adaptive bi-xenonlykter, navigasjon og avtagbart hengerfeste, og bikket derfor halmillionen med noen få hundrelapper.

Denne motoren er rimelig i drift, med et forbruk på 0,69 liter per mil på blandet kjøring. Volkswagen Touran har holdt seg generelt meget godt i pris på bruktmarkedet, spesielt med dieselmotor. Siden dette er en litt kostbar og motorsterk variant vil den nok tape seg litt mer enn "folke-modellene", men fortsatt være hyggelig å selge videre.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris

Konklusjon

Volkswagen Touran er fortsatt blant de absolutte favorittene i MPV-klassen. Bilen kjører godt, har masse krefter, god komfort og praktiske løsninger. Litt synd er det at motoren hever støybildet betraktelig og at gangen er ujevn og røff, dette går utover langturkomforten. Når det gjelder kroner og øre, er det ingen tvil om at Touran gir bra med bil for pengene i billigere versjoner. Men jeg vet ikke om Highline-pakke, 170 sterke hester og bra utstyrsnivå kan forsvare prislappen rundt halvmillionen. Det er mye penger.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: 10 familiebiler med automatgir Se flere saker fra: Test: Volkswagen Touran
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag