Test: Volkswagen Tiguan Sport & Style 2007

Sjarmløs perfeksjon

Er Volkswagen Tiguan kompakt-SUV-enes konge?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Gjennomført

+ Omsider riktig motorisert

+ Grei startpris

- Snau bagasjeplass

- Dyrt ekstrautstyr

- Mangler sjarm

Volkswagen Tiguan er årets senest ankomne i bilmarkedets kampsegment nummer én, de såkalte kompakt-SUV-ene. Bilene byr stort sett på firehjulsdrift i forhøyet personbilformat. Drøye 11 prosent av totalsalget så langt i år har kommet i dette segmentet, som nå rommer 15-16 modeller og merker. Ti av dem er enten kommet i nye eller ansiktsløftede utgaver i løpet av året. Men likevel er det to år gamle Toyota RAV4 som leder an salgsstatistikken, med 3640 solgte eks. ved utgangen av oktober. Tettest følger Honda CR-V (2526 eks.) og Mitsubishi Outlander II (2289 eks.).

Hvor mange konkurrentbiler plukket Volkswagen fra hverandre før de ble enige med seg selv om Tiguan? Bilen vi står overfor, tyder på at det er snakk om mer enn én sådan. Denne testen handler om den typiske veiutgaven, kalt "sport & style", men det finnes også en noe barskere "track & field"-utgave for hytteturen.

Kjøreegenskaper

I svinger, under provokasjon, viser bilen seg som en trygg understyrer. Dersom påkjenningene blir for tøffe, og bilen kommer ut av kurs, griper elektroniske hjelpemidler inn. Dermed faller bakhjulene sjelden for fristelsen til å legge seg lenger ut enn forhjulene, og Tiguan gir et stødig inntrykk på de fleste underlag. Stivt nok for inspirert kjøring, mykt nok for komfort. Rattet gir en tilnærmet direkte styrefølelse i respons på utslag. Det er kort sagt mye personbilfølelse i Tiguan, som først og fremst vant testen i forrige Vi Menn Bil (8/07) på grunn av sin gode kjøredynamikk og komfort.

Motor

VWs nye variant av 140-hestersdieselen er omsider utstyrt med common rail-teknologien. Det betyr én felles innsprøytningsenhet i stedet for en injektor per sylinder (pumpedyse). Denne motoren har havnet i Tiguan, og oppleves mye mer harmonisk enn den gamle - som var kjent for sin harde gange. Støynivået oppleves lavere, ifølge våre egne måletall for støy - og faktisk klasseledende. Kun Honda CR-Vs 2,2-diesel ligger et hakk foran i lave hastigheter. Et annet soleklart pluss, er den jevnere kraftutviklingen. Den typiske ketsjupeffekten fra den gamle motoren, er borte.

Ytelser

Tiguan har VW-vanen tro fått en relativt lav utveksling. Fornemmelsen bekreftes gjennom våre egne testmålinger for mellomakselerasjon. Tredjegiret tømmes noe raskere enn på de nærmeste konkurrentene, som Honda CR-V og Toyota RAV4, mens det sjette og høyeste giret har en helt grei utveksling for norske forhold. Giroverføringen er ellers slik vi er vant til hos Volkswagen, for mellom trinnene føles det nesten litt slarkete. Girkassa er heller ikke følsom, men du er likevel sjelden i tvil om hvilket gir du er havnet i.

Eksteriør

Tiguan-versjonen i denne første testen heter altså "sport & style", og er den typiske veiversjonen. Den andre karosseriversjonen heter "track & field", og er som navnet tilsier satt sammen for bruk under noe tøffere forhold. Noen store forskjeller er det imidlertid ikke snakk om. Ytre sett er begge kompakte, med to særlig tydelige karosserilinjer. Hjulbuene er rettere enn normalt, og minner noen prosent om konkurrenten Jeep Patriot. Sporvidden er bred, og karosseriet midt på treet langt, med sine 4,4 meter. Det bidrar til å gi bilen et stødig preg.

Interiør

Tiguan-interiøret er klassisk Volkswagen, og en merkekjenner vil trolig føle seg som i sin egen stue. Opplevelsen blir etter vår mening litt vel steril, siden det tross alt er snakk om en helt ny bilmodell. Testteamets følelse av " Golf med opprykk" består, så rent ergonomisk er det ingenting å trekke for. Den største og mest praktiske nyheten befinner seg bakerst: Til vanlig er tilhengerfestet skjult, men her kan det løses ut med en snor rett på innsiden av bakluken. Selve bagasjerommet er imidlertid ikke stort å skryte av. Plassen er bedre enn i Toyota RAV4, men klart mindre enn i Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Komfort

Tiguan-komforten påvirkes i svært liten grad av støy. Både motor og hjul virker godt støydempet, mens graden av vindstøy også er behagelig lav. Dette, kombinert med at "sport & style"-understellet sluker unna det meste av ujevnheter, gjør Tiguan til en meget komfortabel kompakt-SUV. Tar man plass i baksetet, fornemmes imidlertid at bakhjulsopphenget er en smule Golf-stumpt. Komfortnivået på førerplass kan derimot måle seg med hva som helst; her satt hele testteamet utmerket.

Sikkerhet

VW Tiguan kom bra ut av kollisjonstesten hos EuroNCAP nylig, med toppnotering (5) for førerbeskyttelse og fire stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengere må imidlertid regne med tøff medfart, siden stjernetallet her ble bare to. Tiguan har ESP som standard. For øvrig er det mest essensielle seks kollisjonsputer, ISOFIX-barnesetefester, bremseassistent og automatisk beltestrammer.

Pris/utstyr

Volkswagen Tiguan koster fra 363 650 kroner med laveste utstyrsnivå kalt "trend & fun", toliters turbodiesel og sekstrinns manuelt gir. På vår testmodell, som i utgangspunktet er cirka 14 500 kroner dyrere, med samme motor og gir, var det i tillegg smurt på relativt tykt med ekstrautstyr. Bilen ville ha kostet snaue 480 000 kroner i Norge (test gjennomført i Tyskland). I hovedsak dreier tilleggene seg om navigasjon med ta-på-skjerm, flott Dynaudio-stereo, skinnseter og panoramatak. Det i seg selv er et tydelig bevis på at du må hoste opp for et velutstyrt eksemplar. All VW-erfaring tilsier at Tiguan vil få en høyst brukbar annenhåndsverdi i Norge, og særlig med riktig utstyr på plass.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Tiguan har satt et tydelig fotavtrykk i redaksjonen, men evner likevel ikke å sjarmere oss noe særlig. Likevel: Den vant vår test i Vi Menn Bil 8-07 nylig, hårfint foran Honda CR-V, og den får også en femmer her. Vurderingene skyldes aller mest at bilen, trass sin smule sterilitet, har det meste vi kan ønske oss av en kompakt-SUV. Det største minuset, er at bagasjerommet er for lite. I tillegg kunne vi altså ha ønsket oss mer sjarm og særpreg. Men bilen er ellers for bra til at femmeren i denne testen kunne unngås.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Tiguan
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning