Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Volkswagen Passat er Norges tredje mest solgte bilmodell hittil i år. Og den har nå fått motoren mange mener den burde hatt for lenge siden.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God plass

+ Sikkerhet

+ Gir en påkostet følelse

+ Trygge kjøreegenskaper

- Dyrt ekstrautstyr

- Lite underholdende

Det er vanskelig å mislike noe spesielt ved Passaten, det fastslår da også salgsstatistikkene. Den er ikke spesielt underholdende, men har verdifulle egenskaper en familiebil må ha. Den nye motoren bidrar til et litt lavere støynivå og en jevnere kraftutvikling i motoren, men skaper ingen "ny" bil.

Kjøreegenskaper

Passat er vel ikke den første bilen som dukker opp på tunga når det er snakk om underholdning bak rattet. På den annen side er bilen svært så lettkjørt, forutsigbar og kompakt, og har lite problemer med å henge på hvis føreren provoserer. Veigrepet er godt, og bilens ESP-system reagerer lynkjapt hvis det blir behov for det. Alt i alt er Passat, som alltid, en hyggelig bil på veien.

Motor

Etter å ha sverget til sin pumpedyse-teknologi i en halv mannsalder, er common rail-teknologien endelig på plass også i VAG-produkter. Først og fremst gir dette seg utslag i jevnere gange og kraftutvikling, men det resulterer også i et lavere støybilde. Trekkraften er god, og bilens girkasse - en dobbelkløtsjet DSG-utgave - sørger for lynraske girskift og god utnyttelse av motorens moment.

Ingen tvil om at common rail-maskinen kler bilen bedre enn pumpedysemotoren gjorde, men vi hadde nesten forventet oss en enda mer kultivert og stillegående kraftpakke.

Ytelser

Det er ingen overraskelse at 143 hester og 320 Nm flytter fort på denne familiebilen. Spesielt med DSG-kassen, som sjalter fortere enn man klarer manuelt, får man et inntrykk av at bilen nærmest aldri går tom for krefter. Forbikjøringer kan foretaes uten voldsom planlegging, for spesielt i litt fart har man bra med moment forholdsvis momentant når gassen trykkes inn. Null til hundre går unna på 10,1 sekunder, mens toppfarten nåes ved 203 km/t.

Eksteriør

VW Passat er en stor bil, det er ikke vanskelig å se. Å kalle den spenstig ville vært å ta for hardt i, men den er elegant og føles også påkostet. Legger du litt ekstra penger på bordet, kan du selvfølgelig få både større hjul og krompynt rundt om, noe som hjelper godt, selv på Passatens fine utgangspunkt.

Interiør

Hvis plass står høyt på prioriteringslista, kommer du neppe utenom Passat hvis du skal ha en stasjonsvogn til familiebruk; både mht. baksete- og bagasjeplass er den blant de beste i klassen. Passaten har et svært hyggelig interiør også, hvor rene og pene linjer, god ergonomi og fine detaljer trekker opp. Er du villig til å krysse av for litt snadder på ekstrautstyrslista, kan Passat-interiøret fort fremkalle visse Audi-assosiasjoner.

Komfort

Vår bil var en Highline-variant med et vesentlig høyere utstyrsnivå enn innstegsmodellene, noe som selvsagt drar prislappen oppover. Sportssetene gir meget god sittekomfort i en bil som allerede har god ergonomi, og rattet kan justeres både i høyden og i dybden. Understellet er passe stramt til at Passaten kjører bra samtidig som fjæringskomforten fortsatt er ivaretatt. På grunn av den nye motorteknologien støyer maskinen under panseret mindre enn før, og ellers hører man lite til vind- og veistøy.

Sikkerhet

Med fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet, fire av fem for barnesikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet, er VW Passat blant de sikreste bilene i sin klasse. Bilen har det meste av både passivt og aktivt sikkerhetsutstyr som standard, blant annet et ESP/ASR-system med tilhengerstabilisator. I tillegg kan man krysse av for ting som integrerte barneseter, xenonlys, adaptiv cruisekontroll og ryggekamera på ekstrautstyrslista.

Pris/utstyr

Klarer du deg med minste motor og et fattig utstyrsnivå, kan du bli Passat stasjonsvogn-eier for 288 830 kroner. Vår bil, en 2,0 TDI Highline med DSG-kasse, starter på 395 800 kroner, men med litt ekstrautstyr ender prislappen på 461 150 kroner. Ekstrautstyr er på vanlig tysk vis relativt kostbart, men samtidig er det greit å ha lagt ned noen kroner den dagen bilen skal selges. Passater er populære objekter på bruktmarkedet, men har ingen voldsom annenhåndsverdi. Når det gjelder drivstofforbruk er Passaten med sine 0,63 liter på mila gjerrig nok, men ikke på topp i klassen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er slett ikke vanskelig å skjønne hvorfor Passat selger som den gjør. Kombinasjonen av verdifulle familieegenskaper, semi-premiumfølelse, sprek dieselmotor og god sikkerhet veier tungt når en familiefrakter skal handles inn, og Passaten scorer godt på alle disse områdene. Hvis vi skulle ønsket oss noe mer, måtte det vært en dieselmotor som når den kom, kunne overrasket oss enda mer i positiv forstand. Og prisen for en velutstyrt utgave burde ikke passere 450 000. Vi snakker jo tross alt om en folkevogn, gjør vi ikke?

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag