Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Volkswagen Passat er Norges tredje mest solgte bilmodell hittil i år. Og den har nå fått motoren mange mener den burde hatt for lenge siden.

Sist oppdatert

Det er vanskelig å mislike noe spesielt ved Passaten, det fastslår da også salgsstatistikkene. Den er ikke spesielt underholdende, men har verdifulle egenskaper en familiebil må ha. Den nye motoren bidrar til et litt lavere støynivå og en jevnere kraftutvikling i motoren, men skaper ingen "ny" bil.

Kjøreegenskaper

Passat er vel ikke den første bilen som dukker opp på tunga når det er snakk om underholdning bak rattet. På den annen side er bilen svært så lettkjørt, forutsigbar og kompakt, og har lite problemer med å henge på hvis føreren provoserer. Veigrepet er godt, og bilens ESP-system reagerer lynkjapt hvis det blir behov for det. Alt i alt er Passat, som alltid, en hyggelig bil på veien.

Motor

Etter å ha sverget til sin pumpedyse-teknologi i en halv mannsalder, er common rail-teknologien endelig på plass også i VAG-produkter. Først og fremst gir dette seg utslag i jevnere gange og kraftutvikling, men det resulterer også i et lavere støybilde. Trekkraften er god, og bilens girkasse - en dobbelkløtsjet DSG-utgave - sørger for lynraske girskift og god utnyttelse av motorens moment.

Ingen tvil om at common rail-maskinen kler bilen bedre enn pumpedysemotoren gjorde, men vi hadde nesten forventet oss en enda mer kultivert og stillegående kraftpakke.

Ytelser

Det er ingen overraskelse at 143 hester og 320 Nm flytter fort på denne familiebilen. Spesielt med DSG-kassen, som sjalter fortere enn man klarer manuelt, får man et inntrykk av at bilen nærmest aldri går tom for krefter. Forbikjøringer kan foretaes uten voldsom planlegging, for spesielt i litt fart har man bra med moment forholdsvis momentant når gassen trykkes inn. Null til hundre går unna på 10,1 sekunder, mens toppfarten nåes ved 203 km/t.

Eksteriør

VW Passat er en stor bil, det er ikke vanskelig å se. Å kalle den spenstig ville vært å ta for hardt i, men den er elegant og føles også påkostet. Legger du litt ekstra penger på bordet, kan du selvfølgelig få både større hjul og krompynt rundt om, noe som hjelper godt, selv på Passatens fine utgangspunkt.

Interiør

Hvis plass står høyt på prioriteringslista, kommer du neppe utenom Passat hvis du skal ha en stasjonsvogn til familiebruk; både mht. baksete- og bagasjeplass er den blant de beste i klassen. Passaten har et svært hyggelig interiør også, hvor rene og pene linjer, god ergonomi og fine detaljer trekker opp. Er du villig til å krysse av for litt snadder på ekstrautstyrslista, kan Passat-interiøret fort fremkalle visse Audi-assosiasjoner.

Komfort

Vår bil var en Highline-variant med et vesentlig høyere utstyrsnivå enn innstegsmodellene, noe som selvsagt drar prislappen oppover. Sportssetene gir meget god sittekomfort i en bil som allerede har god ergonomi, og rattet kan justeres både i høyden og i dybden. Understellet er passe stramt til at Passaten kjører bra samtidig som fjæringskomforten fortsatt er ivaretatt. På grunn av den nye motorteknologien støyer maskinen under panseret mindre enn før, og ellers hører man lite til vind- og veistøy.

Sikkerhet

Med fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet, fire av fem for barnesikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet, er VW Passat blant de sikreste bilene i sin klasse. Bilen har det meste av både passivt og aktivt sikkerhetsutstyr som standard, blant annet et ESP/ASR-system med tilhengerstabilisator. I tillegg kan man krysse av for ting som integrerte barneseter, xenonlys, adaptiv cruisekontroll og ryggekamera på ekstrautstyrslista.

Pris/utstyr

Klarer du deg med minste motor og et fattig utstyrsnivå, kan du bli Passat stasjonsvogn-eier for 288 830 kroner. Vår bil, en 2,0 TDI Highline med DSG-kasse, starter på 395 800 kroner, men med litt ekstrautstyr ender prislappen på 461 150 kroner. Ekstrautstyr er på vanlig tysk vis relativt kostbart, men samtidig er det greit å ha lagt ned noen kroner den dagen bilen skal selges. Passater er populære objekter på bruktmarkedet, men har ingen voldsom annenhåndsverdi. Når det gjelder drivstofforbruk er Passaten med sine 0,63 liter på mila gjerrig nok, men ikke på topp i klassen.

Denne saken ble første gang publisert 05/05 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også