Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen

Land Cruiser V8 er større og har mer utstyr, samt en momentsterk kraftpakke under panseret.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikker

+ Gode ytelser

+ Rommelig

+ Suverene terrengegenskaper

- Kostbar

- Tørst

- Lite egnet for bybruk

Den er langt ifra miljøpolitisk korrekt, altfor stor for bykjøring og den drikker som en alkoholiker innelåst på polet. Likevel vekker den en helt spesiell følelse hos dem som sitter bak rattet. Hvorfor det? Fordi denne bilen har visse egenskaper som går utenpå det aller meste annet som kan kjøpes med garanti over disk - selv om du må utenfor allfarvei for å finne det.

Toyota Land Cruiser V8 har få direkte konkurrenter. De fleste konkurrerer nok heller mot lillebror, nemlig basismodellen av Land Cruiser.

Kjøreegenskaper

Land Cruiser V8 er ikke skapt for å sluke mil etter mil på dårlige norske asfaltveier med telehiv, men den er faktisk overraskende komfortabel i forhold til tidligere erfaringer med "klatre-firehjulstrekkere". Men 2,6 tonn bil med til dels smånummen styring og et understell bygd for terrengløyper, er ikke å foretrekke når hårnalsvinger skal forseres fort. Dessuten blir vekten særdeles merkbar når man skal bremse. Veigrepet er på en annen side bra, og bilens elektroniske hjelpemidler reagerer kjapt og klokt hvis det skulle bli nødvendig. Ute i terrenget eller på elendig, dypt snøføre er den imidlertid som benchmark å regne. Lavgir er selvfølgelig på plass.

Motor

Den enorme bilen har et stort hjerte også, i form av en 4,5-liters dieselåtter på 286 hester og 650 Nm. Motoren byr på et seigt og bamsesterkt drag, og maks dreiemoment er tilgjengelig helt nede fra 1600 omdreininger per minutt. Den føles ikke spesielt sprek eller eksplosiv, uten at det er vesentlig i en bil som dette. Girkassen, en sekstrinns automat, gjør en god og behagelig jobb, og gir inntrykk av å takle dreiemomentet uten trøbbel.

Ytelser

Selv om man sjelden får inntrykk av å kjøre noe rask bil, blir man nok litt lurt av den jevne leveransen av dreiemoment. Faktisk passerer Land Cruiseren 100 km/t etter bare 8,2 sekunder, og den fortsetter gjerne helt til 210 km/t hvis den får tillatelse til det. Det er imponerende tall i en bil med den matchvekten!

Eksteriør

Pen er den nødvendigvis ikke, men det er likevel noe gromt med Land Cruiserens vesen. Den er enorm, har en massiv og maskulin form som oser muskler, og inngir derfor respekt i trafikkbildet.

Interiør

Innvendig ser Land Cruiseren omtrent ut som en Lexus-modell; den virker mer påkostet enn en standard Toyota - noe som vel bare skulle mangle til den prisen - og kvalitetsinntrykket man får er meget bra. Skinnsetene byr på god sittekomfort selv på lange turer, men sidestøtten kunne vært hakket bedre, både med tanke på normal kjøring på veien og under tøffe skogsetapper. Som bilens utvendige mål sladrer om, er bilen blant det mest rommelige vi har kjørt, og den har selvsagt sitteplasser for sju personer.

Komfort

Terrengbil-genene er ikke like fremtredende som tidligere, og Land Cruiseren er mer komfortabel enn noen gang. Faktisk er fjæringen overraskende lite stump, men den lange akselavstanden gjør at man liksom føler humpene i veien to ganger. Setene støtter godt opp under lårene, men kunne kanskje hatt litt bedre sidestøtte. Klimaanlegget fungerer utmerket, og det finnes en egen knapp for hurtigoppvarming av kupeen.

Sikkerhet

I skrivende stund har Toyota Land Cruiser V8 ikke vært kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP. Men bilen holder et godt nivå både med hensyn til aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, og den gedigne størrelsen er neppe en ulempe hvis uhellet skulle være ute.

Pris/utstyr

Med en prislapp på 1 329 400 kroner er Toyota Land Cruiser forebeholdt de aller færreste. Billigere blir det heller ikke når den drikker vesentlig mer diesel per mil enn det som er oppgitt (1,02 l). Det positive er at få andre biler har like god annenhåndsverdi som en Land Cruiser, eller som en Toyota generelt. Utstyrsmessig er bilen ganske komplett, med mindre du er typen som trenger enorme ballonghjul, kufanger og vinsj.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

La oss gjøre én ting klart: Hadde vi her kun vektlagt Land Cruiserens spesielt gode egenskaper utenfor allfarvei og dens kvalitet, hadde vi endt på terningkast seks; på disse områdene er den selve målestokken. Men siden de aller fleste som kjøper en slik bil også vil bruke den til hverdags - til og fra butikken, barnehagen og jobben - må vi vurdere den i så måte også. Selv om bilen egner seg vesentlig bedre på veien enn sine forgjengere, skinner terrengbil-genene tydelig igjennom. Toyota Land Cruiser V8 vekker følelser så det holder; man føler seg som kongen på veien der man sitter høyt hevet over andre trafikkanter. Men vi tør likevel påstå at man skal ha spesielle behov og interesser for å svi av over 1,3 millioner på en enorm firehjulstrekker med Toyota-merke i grillen.

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Test: Toyota Land Cruiser
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning