Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp

Da den kom, var den litt tøff. Nå begynner Suzuki Swift allerede å merke tidens tann.

Sist oppdatert

Den lille Suzuki Swift er en av få biler i dette segmentet som tilbyr firehjulstrekk - VW Polo, Toyota Yaris og ande konkurrenter nøyer seg jo med drift på to hjul, mens Daihatsu Sirion og Fiat Panda 4x4 vel kan anses som mer direkte konkurrenter til Swift. Den er i tillegg relativt høybygd og rommelig, og er bygd for å takle de hverdagslige utfordringene.

Selv om Suzuki Swift har sine praktiske sider, med firehjulstrekk som det viktigste, og selv om bilen er kvikk når den presses, kan vi ikke komme fra at den plages av nye konkurrenters friske takter.

Kjøreegenskaper

Suzuki Swift er kort og høy, og er tydeligvis ikke konstruert med hovedfokus på aktiv svingkjøring. Den gjør jo for så vidt en god jobb i svingen, og veigrepet er godt, men verken styrefølelsen eller understellet gir sjåføren lyst til å dytte bilen hardt rundt svingene. Da er det bedre å jekke ned et hakk, la firehjulstrekksystemet bidra, og ta livet med ro. Fjæringen er en snål kombinasjon av mykt og fast, i motsatte tilfeller av det vi ønsker oss; den slår på humper, og krenger og gir etter når vi ønsker at den skal holde imot.

Firehjulstrekk er jo en positiv ting, særlig her i landet. Både når veien er glatt og ellers gir det fin stabilitet, og høyner både komfort- og sikkerhetsnivået. Og selv om Swifts firehjulstrekksystem er av en enkel type, med viskositetskobling som fordeler krefter bakover når bilen merker at forhjulene går fortere enn bakhjulene, fungerer det fint i de aller fleste situasjoner.

Motor

Den bensindrikkende 1,3-literen i Swift yter 90 hk, og disse hentes ut høyt oppe på turtallsskalaen. På lave og middels turtall er det ikke stort å hente - motoren krever hyppig giring for å yte noe særlig. Men giroverføringen er fast og lettbrukt, og motoren kvitterer med godt fraspark og en ganske så artig lyd på høye turtall.

Ytelser

På grunn av motorens kraftutvikling, der det aller meste kommer høyt oppe på turtallsskalaen, virker bilen sløv. Den må gires aktivt for å gi særlig respons, og selv ikke da henger den med de mer moderne konkurrentene med tilsvarende motorstyrke. Det hjelper jo heller ikke at Suzuki Swift er en relativt tung bil.

Eksteriør

Swift har en del småtøffe elementer, og ellers er den ryddig. Noen i redaksjonen kommenterte at den så ut som en lekebil, andre mente den hadde litt GTI-gener i seg, utseendemessig sett. Vi liker i hvert fall det vi ser.

Interiør

Suzuki Swift er fortsatt ganske fersk på markedet, men den begynner allerede å merke tidens tann. Interiøret var jo tross alt gammelmodig da bilen ble lansert - her er det store mengder billig, svart plast, og ganske mye virker foreldet. Men det er oversiktlig, om ikke annet. Den har greit med plass for folk, men lite bagasjerom.

Komfort

Sittekomforten er ikke spesielt god, og understellet liker ikke ujevnheter. Den er heller ikke særlig stillegående i forhold til konkurrentene.

Sikkerhet

Suzuki Swift fikk fire av fem EuroNCAP-stjerner for voksen-beskyttelse da den ble testet i 2005, tre av fem for beskyttelse av barn, og tre av fire for fotgjengerbeskyttelse. Karosseriet viste seg å være svært kraftig, men bilen mangler ESP - noe alle biler bør ha!

Pris/utstyr

Sammenliknet med konkurrentene, er Suzuki Swift ganske så rimelig. For under 200 000 kroner får du en helt ålreit bil med firehjulstrekk og grei standardutstyrspakke. Ekstrautstyr koster heller ikke stort. Den er imidlertid noe tørst, og bruktprisene forventes ikke å bli all verden.

Denne saken ble første gang publisert 20/12 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også