Test: Subaru Justy F 1.0 S 2007

Hyggelig sparemodell

En Subaru uten firehjulstrekk er ikke hverdagskost, men nye Subaru Justy er likevel interessant.

Sist oppdatert

Subaru Justy er en liten kombicoupé - den er en god del kortere enn for eksempel Toyota Yaris. Den har en enliters motor, og det at den ikke har firehjulstrekk, er jo spesielt for en Subaru. Men innvendig har den fortsatt godt med plass, og den er hyggelig å kjøre.

Selv om den er liten, har liten motor, og mangler enkelte ting vi mener en ny bil skal ha, er Subaru Justy F et hyggelig bekjentskap. Den holder godt følge med trafikken, og det er godt med plass til folk.

Kjøreegenskaper

Sporty, det kan man ikke si at Subaru Justy F er. Understellet er satt opp med komfort som mål, og den er ikke akkurat kjøreglad. Den er heller ikke spesielt retningsstabil, og må gjetes hele tiden. Men den er til gjengjeld lettkjørt, og på glatta sier den raskt og klart ifra om hva som skjer - før det nærmer seg noe kritisk punkt. Og da er den lett å justere. De kompakte ytre målene bidrar til å gjøre bilen lettkjørt, og lav vekt og hyggelig motor gjør sitt for at man kan holde et overraskende godt tempo i svingene.

Motor

Den tresylindrede motoren er den samme som står i Toyota Aygo og søsknene, og yter 70 hk og 94 Nm. Dette høres jo ikke akkurat voldsomt ut. Men i praksis, godt hjulpet av bilens lave vekt (890 kg) og en kortsteget, veltilpasset utveksling fra den sjaltevennlige girkassa, evner den likevel å holde godt følge med trafikken. Selv med passasjerer i bilen. Og om man vil, kan den også kjøres overraskende kvikt. Motorlyden er spesiell; den høres ut som en halv sekser, med knurrende gange. Dette kan sikkert etter hvert anses som støy, særlig når maskinen får litt turtall, men den morsomme lyden gir oss et smil om munnen. Forbruket er også på den hyggelige enden av skalaen.

Ytelser

På norske veier, med dertil tilhørende fartsgrenser, er enliteren faktisk sprek nok til all dagligdags kjøring. En må jo gire litt i motbakker og slikt, men det bidrar bare til å gjøre kjøreturen mer underholdende. Den er jo ikke sprek, og forbikjøringer krever en god del planlegging og utnyttelse av motoren, men det fungerer veldig godt i praksis.

Eksteriør

Subaru Justy F deler design med Daihatsu Sirion - Toyota eier både Daihatsu og en del av Subaru. Den er litt rund i kantene, og flere kommenterte at den har et søtt utseende. Men den er jo ikke spennende på noe vis. Det at den er kompakt, med god svingradius og rett snute og hekk, gjør den lett å finmanøvrere og parkere.

Interiør

Selv om Justy er en liten bil, er den både høy og ganske så bred. Foran er det god plass, og i baksetet er det ikke noe problem å putte inn et barnesete. Plassen til hodet er også god. Bagasjerommet er til gjengjeld knapt - det tar 225 liter - men fungerer fint til handleturen. Dessuten kan jo baksetet legges ned, helt eller delvis, noe som gir deg 630 liter lasteplass. Førermiljøet er preget av hardplast, men det er oversiktlig. Og selv om sittestillingen blir noe oppreist, delvis på grunn av manglede lengdejustering av rattet, er den imponerende komfortabel å kjøre langt i. Når rattet justeres i høyden, flyttes også instrumentpanelet - dette er festet til rattstammen.

Komfort

Til å være en såpass liten bil, har Subaru Justy F et imponerende komfortabelt understellsoppsett. Både små og større ujevnheter tas fint opp. Støynivået er også behagelig; den er stillegående, og selv om motoren høres godt når den presses litt, er totalopplevelsen god. Setene er behagelige, men varmeapparatet plages av at den lille motoren er nøysom og bruker bensinen til å lage bevegelse av, ikke overskuddsvarme. Men så har den til gjengjeld setevarme foran som nesten kan svi av deg klærne.

Sikkerhet

Subaru Justy F har godt med kollisjonsputer, den har justerbare hodestøtter på alle plassene og et par Isofix-fester i baksetet. Den skal også være konstruert for å være trygg i et eventuelt sammenstøt. Men den mangler ESP, noe en ny bil skal ha! Den er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men tvillingmodellen Daihatsu Sirion fikk fire stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og to for fotgjengersikkerhet.

Pris/utstyr

Subarus minstemann er rimelig, og gir mye for pengene. For 149 900 kroner får man en bil som er både rommelig for folk, hyggelig å kjøre, har god komfort og greit med utstyr - inkludert manuelt klimaanlegg, stereoanlegg, el-vinduer rundt om og sentrallås med fjernkontroll. Forbrukstallene er også hyggelige. Men hvordan bruktprisene på en Subaru med forhjulstrekk uten ESP vil være framover, det må vi vente med å se.

Denne saken ble første gang publisert 29/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også