Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre

Vi har testet SsangYong Rexton, den er billigere og enklere enn konkurrentene men har fortsatt mye å by på.

Sist oppdatert

Den store firehjulstrekkeren Rexton konkurrerer i et smalt segment, der biler som Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero regjerer. Den er en ordentlig arbeidshest for de som trenger 4x4, høy bakkeklaring og robusthet, og ikke bryr seg så voldsomt om forfinede kjøreegenskaper på veien.

Med høyeste utstyrsgrad er Rexton bedre enn noen sinne. Den oppleves fortsatt som billigere, enklere, mindre gjennomarbeidet og mindre påkostet enn de beste konkurrentene, men har fortsatt mye å by på.

Kjøreegenskaper

SsangYong Rexton II er nå tilgjengelig i såkalt XVT-utstyrsversjon. Da har den et oppgradert bakhjulsoppheng, som gjør at den takler humper bedre. Men Rexton er fortsatt en diger, tung og røff arbeidshest. Den kjører deretter - det merkes godt at bilen ikke er lagd for kvass svingkjøring. Komforten er bedre enn tidligere, og den krenger mindre enn før, men den er ikke voldsomt komfortabel. Styrefølelsen er heller ikke noe å skrive hjem om. Men i forhold til de like store konkurrentene, føles den et hakk nettere på veien. I terrenget gjør den en god jobb, selv om vi savner manuelt innsjaltbare diffsperrer. Toppmodellens firehjulstrekksystem deler kreftene konstant 40-60 mellom fram- og bakaksel, noe som gir en mer forutsigbar og lettkjørt bil.

Motor

Toppmodellen Rexton XVT har en sprekere variant av den 2,7 liter store dieselmotoren enn de øvrige Rexton-variantene. Dette betyr 186 hk og 402 Nm, som er nok til å gi den digre bilen akseptable ressurser, både i bunn og oppover turtallsskalaen. Lydbildet er grovt - den har tross alt fem store sylindere. Den er også mer villig til å hente ut kreftene enn den 165 hk sterke motorvarianten. Automatgirkassa fungerer greit, og lar motorens moment jobbe, men uten å imponere oss i særlig grad.

Ytelser

Med 186 hk og 402 Nm går den store bilen forholdsvis godt; selv om dette så absolutt ikke er noen fartsmaskin, holder den fint følge med trafikken. Forbikjøringer skjer også uten særlig fare for dramatikk.

Eksteriør

Rexton II-designen vekker forskjellige følelser. Noen synes den er kjedelig, andre synes den er tøff. Den skiller seg ut i trafikken, og med de tilgjengelige skjermbredderne og stigtrinnene tas den et hakk videre.

Interiør

Den virker enkel, selv i høyeste utstyrsgrad, og selv om den faktisk har en god del utstyr, og enkelte veldig smarte løsninger, både ser den og kjennes den lite påkostet. På tross av de voksne ytre målene har den ikke spesielt mye innvendig plass - men de i baksetet har god beinplass. Bagasjerommet er digert, men hemmes noe av en liten lasteåpning.

Komfort

Rexton II har en grovrøstet motor, og det merkes at bilen er tung og har høy bakkeklaring. Selv om hjulopphenget nå er bedre enn noen sinne, er den fortsatt i overkant stump i fjæringen. Sittekomforten er akseptabel, en finner seg til rette her, men perfekt er den ikke.

Sikkerhet

En stor, tung og høy bil har jo sine fortrinn i trafikken. Rexton II har ESP med antivelt-system, samt bakkenedstigningshjelper, og fire airbags. Den er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Men ESP-systemet virker ikke like godt implementert som på mange andre biler; det reagerer sent, og slipper taket igjen for sent.

Pris/utstyr

Som toseters varebil er Rexton II billig, og gir mye bil, framkommelighet og motor for pengene - i hvertfall om det er et arbeidsjern du skal ha. Med flere seter i har den ikke lenger noen prisfordel, og da er konkurrentene et bedre valg. Høye servicekostnader er heller ikke noen fordel.

Denne saken ble første gang publisert 09/10 2007, og sist oppdatert 12/03 2024.

Les også