Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre

Vi har testet SsangYong Rexton, den er billigere og enklere enn konkurrentene men har fortsatt mye å by på.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Robust følelse

+ Rimelig som varebil

+ Sterk motor

- Billig opplevelse

- Fjæringskomfort

- Enkelt 4x4-system

- Kjøreegenskaper generelt

- Pris som personbil

Den store firehjulstrekkeren Rexton konkurrerer i et smalt segment, der biler som Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero regjerer. Den er en ordentlig arbeidshest for de som trenger 4x4, høy bakkeklaring og robusthet, og ikke bryr seg så voldsomt om forfinede kjøreegenskaper på veien.

Med høyeste utstyrsgrad er Rexton bedre enn noen sinne. Den oppleves fortsatt som billigere, enklere, mindre gjennomarbeidet og mindre påkostet enn de beste konkurrentene, men har fortsatt mye å by på.

Kjøreegenskaper

SsangYong Rexton II er nå tilgjengelig i såkalt XVT-utstyrsversjon. Da har den et oppgradert bakhjulsoppheng, som gjør at den takler humper bedre. Men Rexton er fortsatt en diger, tung og røff arbeidshest. Den kjører deretter - det merkes godt at bilen ikke er lagd for kvass svingkjøring. Komforten er bedre enn tidligere, og den krenger mindre enn før, men den er ikke voldsomt komfortabel. Styrefølelsen er heller ikke noe å skrive hjem om. Men i forhold til de like store konkurrentene, føles den et hakk nettere på veien. I terrenget gjør den en god jobb, selv om vi savner manuelt innsjaltbare diffsperrer. Toppmodellens firehjulstrekksystem deler kreftene konstant 40-60 mellom fram- og bakaksel, noe som gir en mer forutsigbar og lettkjørt bil.

Motor

Toppmodellen Rexton XVT har en sprekere variant av den 2,7 liter store dieselmotoren enn de øvrige Rexton-variantene. Dette betyr 186 hk og 402 Nm, som er nok til å gi den digre bilen akseptable ressurser, både i bunn og oppover turtallsskalaen. Lydbildet er grovt - den har tross alt fem store sylindere. Den er også mer villig til å hente ut kreftene enn den 165 hk sterke motorvarianten. Automatgirkassa fungerer greit, og lar motorens moment jobbe, men uten å imponere oss i særlig grad.

Ytelser

Med 186 hk og 402 Nm går den store bilen forholdsvis godt; selv om dette så absolutt ikke er noen fartsmaskin, holder den fint følge med trafikken. Forbikjøringer skjer også uten særlig fare for dramatikk.

Eksteriør

Rexton II-designen vekker forskjellige følelser. Noen synes den er kjedelig, andre synes den er tøff. Den skiller seg ut i trafikken, og med de tilgjengelige skjermbredderne og stigtrinnene tas den et hakk videre.

Interiør

Den virker enkel, selv i høyeste utstyrsgrad, og selv om den faktisk har en god del utstyr, og enkelte veldig smarte løsninger, både ser den og kjennes den lite påkostet. På tross av de voksne ytre målene har den ikke spesielt mye innvendig plass - men de i baksetet har god beinplass. Bagasjerommet er digert, men hemmes noe av en liten lasteåpning.

Komfort

Rexton II har en grovrøstet motor, og det merkes at bilen er tung og har høy bakkeklaring. Selv om hjulopphenget nå er bedre enn noen sinne, er den fortsatt i overkant stump i fjæringen. Sittekomforten er akseptabel, en finner seg til rette her, men perfekt er den ikke.

Sikkerhet

En stor, tung og høy bil har jo sine fortrinn i trafikken. Rexton II har ESP med antivelt-system, samt bakkenedstigningshjelper, og fire airbags. Den er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Men ESP-systemet virker ikke like godt implementert som på mange andre biler; det reagerer sent, og slipper taket igjen for sent.

Pris/utstyr

Som toseters varebil er Rexton II billig, og gir mye bil, framkommelighet og motor for pengene - i hvertfall om det er et arbeidsjern du skal ha. Med flere seter i har den ikke lenger noen prisfordel, og da er konkurrentene et bedre valg. Høye servicekostnader er heller ikke noen fordel.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

SsangYong Rexton II er blitt en bedre bil i XVT-utgave - og nå har den endelig de kreftene den behøver. Men den henger fortsatt etter de beste konkurrentene på veldig mange områder. Når den heller ikke har noen prisfordel, blir det vanskelig å velge denne.

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: SsangYong Se flere saker fra: Test: SsangYong Rexton
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning