Test: Renault Laguna 2,0 dCi aut 2008

Senk skuldrene

Hvis du er på søken etter hvilepuls og god trivsel, kan dette være bilen for deg.

Sist oppdatert

Len deg tilbake, spenn fast sikkerhetsbeltet og senk skuldrene - omtrent sånn føles det å sette seg inn i nye Laguna. Det den ikke byr på av sportslighet og moro-faktor, tar den igjen på komfort, innvendig trivsel og særegenhet. Men holder dette mot veletablerte konkurrenter?

Med nytt importørapparat håper Renault å klatre på salgslistene, og første nye modell som skal kapre markedsandeler er Laguna. Den skal kjempe mot storselgere som Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Mazda 6, Toyota Avensis og kommende Citröen C5.

Kjøreegenskaper

Renault hevder selv de har skapt en bil som blander komfort og sportslighet. Vi klarer ikke helt å se dette, for sett i forhold til konkurrenter, er den ikke spesielt sportslig. Understellets oppsett er nemlig for mykt etter vår smak, og bilen kvier seg for å kjøre fort i kurver. Dette resulterer i at bilen understyrer momentant, før den overstyrer med hekken like etterpå. Selv om vi erfarte disse tingene ved hardhendt håndtering av bilen, kan dette også bli et resultat av en unnamanøver og liknende. Ellers er veigrepet bra, og ESP-systemet griper raskt inn dersom ambisjonene blir for store.

Motor

Renaults dieselmotorer er generelt blant de mest kultiverte på markedet. Toliteren er stillegående, med forholdsvis lite vibrasjoner, og den har en jevn og fin kraftkurve. Det er ikke ofte vi føler at tradisjonelle automatkasser er en verdig erstatter for høyrehånda, men i Laguna fungerer drivlinjen overraskende bra. Trekkraften er god, og selv om girkassen selvfølgelig med fordel kunne sjaltet fortere enn den gjør, har man stort sett bra med dreiemoment tilgjengelig når man trenger det. Forbikjøringer må planlegges litt bedre enn med manuelt gir, men når kraften blir levert, går det bra unna.

Ytelser

Med 150 hester og 340 Nm går det unna. Sprinten til hundre gjøres på ti sekunder, mens toppfarten nåes ved 205 km/t. I mellompartier føles bilen kvikk som bare det, og siden fullt moment er tilgjengelig allerede ved 2000 omdreininger, opplever man sjelden noen mangel på kraft. Girkassen er kjapp til å gire oppover, men kunne sjaltet noe kjappere ned for å utnytte motorens potensial til fulle.

Eksteriør

Annerledes, vakker eller stygg? Diskusjonene rundt Lagunaens utseende har vært mange, og dens design krever nok litt tilvenning for de fleste. På den annen side er det flott at noen tør å lage noe som skiller seg fra resten av flokken. Vår testbil var en påkostet utgave med blant annet to eksosutblås bak - ett på hver side. Det hjelper på helhetsinntrykket, som blir bedre og bedre for hver gang vi ser bilen.

Interiør

Nye Laguna føles både påkostet og komfortabel, og gir innvendig et meget godt kvalitetsinntrykk. Det er noe litt "tysk" over dashbordet; det er oversiktlig, enkelt og dynamisk. Og trivselen kompletteres med god ergonomi og komfortable seter. Plassmessig stiller derimot Laguna ikke spesielt sterkt; både baksete- og bagasjeplass er godt under snittet i klassen.

Komfort

Renault = fransk, fransk = komfort, stemmer? Jo da, Renault Laguna er fortsatt en bil for komfort-orienterte mennesker, selv om den kanskje er hakket strammere og mer stump enn forgjengeren var. Men gjør det noe? Ellers er sittestillingen meget god, og støynivået - både når det gjelder vei-, vind- og motorstøy - er av den behagelige sorten. Dette er en bil velegnet for mil-sluking, og automatgiret gjør ikke den saken verre.

Sikkerhet

Med 36 av 37 mulige poeng i EuroNCAPs kollisjonstest, framstår Laguna som en av de klart sikreste bilene i sin klasse. Og det meste av sikkerhetsutstyr er da også på plass, blant annet ESP, ABS, seks kollisjonsputer, aktive beltestrammere, isofix og elektronisk bremseassistent. To ekstra kollisjonsputer og sikkerhetsnett til bagasjerom kan kjøpes med mot tillegg i pris.

Pris/utstyr

Med en startpris på 411 800 kroner som stasjonsvogn, er ikke Laguna 2,0 dCi med automatgir veldig prisgunstig. Til sammenligning koster en Ford Mondeo med 130 dieselhester og utstyrspakken Trend 355 700 kroner. Denne har riktignok mindre utstyr, men kjører til gjengjeld bedre. Ønsker man ekstrautstyr, er listen rikholdig, og prisene ligger på et anstendig nivå sett opp mot en del tyske konkurrenter. Annenhåndsverdien har imidlertid tradisjonelt sett ikke vært bra, men la oss håpe den stiger i tråd med Renaults nysatsing i Norge.

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også