Test: Porsche 911 GT3 2006

Ryggmargsracer

Porsche 911 GT3 er noe av det grommeste du kan gå til anskaffelse av. Nå er endelig 997-modellen satt under lupen.

Sist oppdatert

GT3. Til tross for fravær fra Formel 1, til tross for at Audi har regjert på Le Mans etter 1998 og at BMW har vunnet 24-timeren på Nürburgring - Porsche er i de flestes bevissthet sterkt knyttet til racing og suksess. Forklaringen kan langt på vei spores til de tre magiske tegnene, GT3.

Porsche GT3 er veldig mye mer enn en "litt vassere versjon av 911". Den er en manifestasjon av Porsches sjel, en legitimering av 911's legendestatus. Og aldri har legenden vært mer levende enn nå... En solid porsjon ingeniørkunst.

Kjøreegenskaper: Sylskarp og eksemplarisk

Få, om noen biler overhodet - i alle fall ikke med tilsvarende ytelser - inngir samme tillit som nye 911 GT3. At en råsterk hekkmotorbil kan være så kontrollerbar, lyder som den reneste eventyrfortellingen. Nå er den sann.

Bilen har en nesten magisk symbiose av av styrefølelse, motorrespons og kraft; en kombinasjon av dekk, understell og differensialbrems som håndterer kreftene eksemplarisk.

Motor: Hverdagsbil?

Motoren rumler på lave turtall, men protesterer ikke. Til å være en topptrimmet sugemotor trekker den forbausende smidig og kraftfullt helt fra bunnen. Var det ikke 415 hester fra 3,6 liters slagvolum. Det gir en vannvittig litereffekt på 115 hk, noe bare de mest hysteriske Honda-motorene overgår.

Kreftene er formidable, lyden likså. Mellom 3-6 000 omdreininger fyller en rå snerrelyd cockpiten, mens et hyl av fryd åpner seg etter dette. Opp mot rødmerkingen blir tonen illsint. Akselrasjonen er så eksplosiv at man skal være rask på labb og fot for å gire tidsnok idet indikatoren blinker. Visste du forresten at motoren stammer fra Le Mans-vinneren GT1, og ikke er noen trimmet Carreramotor?

Ytelse: Vannvittig bil

En ting er at jeg kan lade for fullt da jeg kjører bilen rundt Adria Raceway, stå på karbonbremsene fra rundt 180 km/t inn mot 2.-girs-hårnåla, la forhjulene lete etter feste og balansere hekken i lett drift ut av svingen. En annen ting er at bilen enkelt kan brukes til hverdags, og fremstår som mer bruksvennlig enn sin forgjenger.

Det beste er likevel at følelsen av å kjøre bil med hver minste fiber i kroppen setter seg i ryggmargen - og blir der. Spurting til hundre på 4,3 sekunder og toppfart på 310 km/t i en fantastisk bil gjør noe med deg...

Eksteriør: Utseendet sladrer

Sjelden har de estetiske justeringene i forhold til en standard Carrera vært mer vellykket: Foran gir det lille luftutslippet bilen en egen karakter, bakfra gir den nye hekkspoileren, ram air-slusene på luftinntaket og spaltene i støtfangeren et ekstra sportslig preg.

Interiør: Racing for alle penga

Selv om GT3 faktisk er den gatevennlige varianten av denne bilen, er interiøret sterkt preget av racing. Bøttesetene er støpt i karbonfiber, og slynger seg rundt kroppen din. Ratt og girspak er trukket i alcantara, velegnet for klamme racinghender.

Uten tillegg i prisen kan 911 GT3 leveres som Clubsport-modell. Det vil med andre ord si veltebur bak setene og firepunktsbelter. Kanskje greit å ta med seg i et monster som dette?

Komfort: Kan brukes til hverdags

Det lille man trenger av komfort i en slik bil er der - nemlig det at den kan brukes til hverdags. Faktisk er den snillere enn forgjengeren, samtidig som den har fått en enorm utvikling kjøremessig. Det er intet annet enn imponerende, i en bil som liker seg spesielt godt på lukket bane.

Sikkerhet: Den klassiske tabben kan unngås

Porsche 911 GT3 er ikke kjørt i kollisjonstest, men kan skilte med det meste av moderne sikkerhetsutstyr. Vi kan begynne med antispinnsystemet fra Carrera GT, som selvsagt kan slås av. Det tillater hjulspinn og sideforflytninger i små porsjoner, men struper og benytter seg av bremsene dersom gassingen går over styr. En annen trygghetsfremmende detalj er at systemet gir pådrag dersom du letter for mye på gassen gjennom en sving. På denne måten unngår du den klassiske 911-svøpen...

Ellers har GT3 ABS-bremser, kollisjonsputer, elektronisk bremsefordeling, høydejusterbare trepunktsbelter og bremser i verdensklasse. Og når man dessuten kan få Clubsport med bur og firepunkt uten tillegg i prisen, er jo det en liten sikkerhet i seg selv kanskje...

Pris og utstyr: Porsche er Porsche

Porsche 911 GT3 er ingen bil som dukker opp på hvert gatehjørne, noe som bekreftes av startprisen på 1 590 000 kroner - eller en treroms i hovedstaden om du vil. Det meste av utstyr du trenger på en slik modell er standard, men det finnes selvfølgelig "goodies" å krysse av for på ekstrautstyrslista. Hva sies om en egen karbonpakke til 39 400 kroner, eller en treeiket sportsratt i karbon til 9 400 kroner?

Denne saken ble første gang publisert 20/12 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også