Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Peugeot hiver seg på SUV bølgen med sin 4007, en bil med japanske gener.

Sist oppdatert

Peugeot 4007 er tilnærmet identisk med Mitsubishi Outlander - noe som ikke nødvendigvis er negativt. Bortsett fra at prisen er høyere.

Peugeot skal med 4007 krangle om kundene i et segment fullt av gode aktører. Både Honda CR-V, Toyota RAV4, Nissan Qashqai, den kommende Volkswagen Tiguan og BMW X3 er typiske konkurrenter, men de to kanskje tøffeste er 4007s tekniske tvillinger Citroën C-Crosser og Mitsubishi Outlander.

Peugeot 4007 er en bil det er lett å bli glad i. Den har en god dieselmotor, fine kjøreegenskaper, god plass og et bra komfortnivå. Når det er sagt, har den et par små mangler som trekker helhetsinntrykket litt ned. Prisen er heller ikke Peugeot 4007s sterkeste side, spesielt ikke siden du kan få en tilnærmet identisk bil ganske mange tusenlapper billigere hos Mitsubishi.

Kjøreegenskaper:

Bilen er bygd på en plattform som etter hvert står som utgangspunkt for mange Mitsubishi-modeller. Kjøreegenskapene er langt fra sportslige, men bilen oppfører seg bra på veien. Firehjulstrekket - for øvrig en elektronisk styrt visko-variant - skaper en ekstra trygghet, spesielt på glatt underlag. Vår testbil sto på 16-tommers vinterdekk, og fikk med det en litt merkelig oppførsel; den understyrer en del og "svømmer" i motorveihastigheter. Ellers er veigrepet og styrefølelsen bra.

Motor:

PSA-gruppen har mange fine dieselmotorer på menyen, denne 2,2-literen er en av dem. Med sin relativt jevne gange og forholdsvis lave støynivå er den et mer behagelig valg enn toliteren fra Volkswagen som man har mulighet til å velge i Outlanderen. Dessuten er effektkurven også jevnere, og motoren er mer kjørbar, spesielt på lave turtall. Med sine 156 hester og 380 Nm gir den også 4007 gode fartsressurser.

Ytelser:

Det er ingen selvfølge at en 1750 kilos SUV skal klare 0-100 på under ti sekunder. Peugeot 4007 klarer seg med 9,9. Bilen oppleves som kvikk på de fleste turtall, noe momentkurven skal ha æren for. Den manuelle sekstrinnskassen er bra tilpasset motorens kraftkurve, og krever ingen aktiv sjalting for å gi bra med krefter.

Eksteriør:

Peugeots nye designspråk - med "haikjeften" godt sentrert i midten - er også lett gjenkjennelig på 4007. Dette er en "like eller ikke like"-greie det er delte meninger om. Fronten dominerer kraftig, og er ganske avrundet i motsetning til resten av bilens form. Ellers ser bilen moderne og påkostet ut.

Interiør:

Interiøret i Peugeot 4007 er smakfullt. Setene er gode, linjene rene og det er massevis med plass i baksetet. Også bagasjerommet er blant de største i klassen, så det praktiske er det ingenting i veien med. Men dybdejustering av rattet mangler, noe som kan gjøre det vanskelig for høyreiste mennesker å finne en god sittestilling.

Komfort:

Som sjåfør eller passasjer i 4007 lider man ingen nød komfortmessig. Fjæringen er behagelig satt opp, sittestillingen er stort sett meget god og det er lite med bråk og ulyder. At dybdejustering av rattet mangler er synd, for det er nemlig veldig lite som skal til for å finne en perfekt sittestilling.

Sikkerhet:

Det er i skrivende stund ikke utført noe egen kollisjonstest av 4007 hos EuroNCAP. Derimot har Mitsubishi Outlander blitt testet, og det er nærliggende å tro at resultatet ikke vil variere voldsomt til tross for en annen motor. Den fikk fire av fem stjerner for passasjersikkerhet og to av fire for fotgjengersikkerhet. Dette er faktisk omtrent der resten av konkurrentene ligger, med unntak av nye Volkswagen Tiguan som klarte full pott.

Det er bra med sikkerhetsutstyr montert, blant annet et godt fungerende ESP-system som standard.

Pris/utstyr:

Med sin startpris på 479 900 kroner er nok Peugeot 4007 i dyreste laget i klassen den stiller til start i. Mitsubishi Outlander, som jo i bunn og grunn er samme bil, koster 30 000 kroner mindre. Også Citroëns C-Crosser er 10 000 billigere enn 4007-en. Utstyrsnivået er bra, men det finnes andre kompakt-SUVer som gir et mer påkostet inntrykk til samme pris.

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også