Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Peugeot hiver seg på SUV bølgen med sin 4007, en bil med japanske gener.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott dieselmotor

+ Pen gange

+ God komfort

+ Rommelig

- Kostbar

- Svømmete oppførsel på motorvei

- Ikke dybdejustering av rattet

Peugeot 4007 er tilnærmet identisk med Mitsubishi Outlander - noe som ikke nødvendigvis er negativt. Bortsett fra at prisen er høyere.

Peugeot skal med 4007 krangle om kundene i et segment fullt av gode aktører. Både Honda CR-V, Toyota RAV4, Nissan Qashqai, den kommende Volkswagen Tiguan og BMW X3 er typiske konkurrenter, men de to kanskje tøffeste er 4007s tekniske tvillinger Citroën C-Crosser og Mitsubishi Outlander.

Peugeot 4007 er en bil det er lett å bli glad i. Den har en god dieselmotor, fine kjøreegenskaper, god plass og et bra komfortnivå. Når det er sagt, har den et par små mangler som trekker helhetsinntrykket litt ned. Prisen er heller ikke Peugeot 4007s sterkeste side, spesielt ikke siden du kan få en tilnærmet identisk bil ganske mange tusenlapper billigere hos Mitsubishi.

Kjøreegenskaper:

Bilen er bygd på en plattform som etter hvert står som utgangspunkt for mange Mitsubishi-modeller. Kjøreegenskapene er langt fra sportslige, men bilen oppfører seg bra på veien. Firehjulstrekket - for øvrig en elektronisk styrt visko-variant - skaper en ekstra trygghet, spesielt på glatt underlag. Vår testbil sto på 16-tommers vinterdekk, og fikk med det en litt merkelig oppførsel; den understyrer en del og "svømmer" i motorveihastigheter. Ellers er veigrepet og styrefølelsen bra.

Motor:

PSA-gruppen har mange fine dieselmotorer på menyen, denne 2,2-literen er en av dem. Med sin relativt jevne gange og forholdsvis lave støynivå er den et mer behagelig valg enn toliteren fra Volkswagen som man har mulighet til å velge i Outlanderen. Dessuten er effektkurven også jevnere, og motoren er mer kjørbar, spesielt på lave turtall. Med sine 156 hester og 380 Nm gir den også 4007 gode fartsressurser.

Ytelser:

Det er ingen selvfølge at en 1750 kilos SUV skal klare 0-100 på under ti sekunder. Peugeot 4007 klarer seg med 9,9. Bilen oppleves som kvikk på de fleste turtall, noe momentkurven skal ha æren for. Den manuelle sekstrinnskassen er bra tilpasset motorens kraftkurve, og krever ingen aktiv sjalting for å gi bra med krefter.

Eksteriør:

Peugeots nye designspråk - med "haikjeften" godt sentrert i midten - er også lett gjenkjennelig på 4007. Dette er en "like eller ikke like"-greie det er delte meninger om. Fronten dominerer kraftig, og er ganske avrundet i motsetning til resten av bilens form. Ellers ser bilen moderne og påkostet ut.

Interiør:

Interiøret i Peugeot 4007 er smakfullt. Setene er gode, linjene rene og det er massevis med plass i baksetet. Også bagasjerommet er blant de største i klassen, så det praktiske er det ingenting i veien med. Men dybdejustering av rattet mangler, noe som kan gjøre det vanskelig for høyreiste mennesker å finne en god sittestilling.

Komfort:

Som sjåfør eller passasjer i 4007 lider man ingen nød komfortmessig. Fjæringen er behagelig satt opp, sittestillingen er stort sett meget god og det er lite med bråk og ulyder. At dybdejustering av rattet mangler er synd, for det er nemlig veldig lite som skal til for å finne en perfekt sittestilling.

Sikkerhet:

Det er i skrivende stund ikke utført noe egen kollisjonstest av 4007 hos EuroNCAP. Derimot har Mitsubishi Outlander blitt testet, og det er nærliggende å tro at resultatet ikke vil variere voldsomt til tross for en annen motor. Den fikk fire av fem stjerner for passasjersikkerhet og to av fire for fotgjengersikkerhet. Dette er faktisk omtrent der resten av konkurrentene ligger, med unntak av nye Volkswagen Tiguan som klarte full pott.

Det er bra med sikkerhetsutstyr montert, blant annet et godt fungerende ESP-system som standard.

Pris/utstyr:

Med sin startpris på 479 900 kroner er nok Peugeot 4007 i dyreste laget i klassen den stiller til start i. Mitsubishi Outlander, som jo i bunn og grunn er samme bil, koster 30 000 kroner mindre. Også Citroëns C-Crosser er 10 000 billigere enn 4007-en. Utstyrsnivået er bra, men det finnes andre kompakt-SUVer som gir et mer påkostet inntrykk til samme pris.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Helt siden første gangen vi kjørte den nye Outlanderen, har vi vært glade i den. Det samme gjelder Citroën C-Crosser, som vi kjørte for noen uker tilbake. Derfor er vi på en måte nødt til å like 4007 også - eller er vi det? Ingen tvil om at motoren og resten av det tekniske er veldig bra, og at bilen har mange kvaliteter som er gull verdt i SUV-klassen. Men man får altså to andre tilnærmet identiske biler billigere.

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Så mye koster status-SUV-en Se flere saker fra: Test: Peugeot 4007
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling
En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag