Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger

Vi likte Peugeot 307, og i 308 har Peugeot fikset på alt vi hadde å utsette på forgjengeren.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig turbomotor

+ God plass

+ Storbilfølelse

+ Fin komfort

- Ikke sporty

- Fortsatt litt vel stumpt understellsoppsett

I den store kompaktklassen, eller Golf-klassen om du vil, er konkurransen svært hard. Og mange av modellene er svært gode. Peugeot 308 er basert på samme plattform som forgjengeren 307. Og med 1,6-liters turbomotor på 150 hk har den jo noe av det som skal til for å være en morobil.

Vi likte Peugeot 307, men hadde noen ankepunkter. Med 308 har Peugeot fikset på alle disse, og lagd en mer komfortabel og voksen bil. Den er komfortabel, behagelig og stillegående, og har en flott kvalitetsfølelse. Og den 150 hk sterke turbomotoren er en ordentlig perle - både sett med komfort- og sportsbriller på. Men den er ikke nok til å gjøre bilen morsom.

Kjøreegenskaper

Forgjengeren, 307, er en morsom bil å kjøre på svingete veier. Den var ikke like kjøreglad som vår favoritt Ford Focus, men byr på en fin kombinasjon av kjøreglede og komfort. 308 er blitt noen hakk mer komfortabel på veien, men samtidig er føreren blitt mer distansert fra selve kjøreopplevelsen, både via styring og understell. 308 oppleves som en stor bil, og er mer gedigen enn sportslig. For deg som liker å kjenne hva som skjer med bilen til enhver tid, gir den for få tilbakemeldinger. Men den er likevel lettkjørt, og holder seg fint til det sporet du ønsker.

Motor

Den turbomatede, firesylindrede bensin-1,6-literen er utviklet i samarbeid med BMW, og gjør en fabelaktig jobb i Mini Cooper S - da riktignok med 25 hk mer enn testbilens 150 hk, men med de samme 240 Nm. Og den gjør en strålende jobb i 308 også; den har et flott bunndrag og er herlig fleksibel, nesten som en dieselmotor. Oppover turtallsskalaen blir det bare mer og mer moro; effekten kommer sterkt og jevnt, og maskinen ser gjerne at du drar den ut på turtall. Så motoren får full score fra oss. Men det er godt at den er såpass dreiemomentsterk, for giroverføringen til girkassa er noe av det minst presise vi har vært borti på lenge - godt brukte biler inkludert.

Ytelser

Det gode bunndraget, et flott mellomregister og skikkelig sprut på toppen gjør den turbomatede 1,6-literen til en morsom motor, samtidig som den gjør Peugeot 308 behagelig sterk. En 0-100-sprinttid på 8,8 sekunder imponerer kanskje ikke, men i praksis virker bilen kjapp. Selv på lave turtall i høyt gir får du godt fraspark, og våre akselerasjonsmålinger bekrefter at forbikjøringer kan tas svært kjapt og trygt. Den slappe giroverføringen hemmer imidlertid det hele, men heldigvis er motoren sterk nok til at man i de fleste tilfeller kan la bilen stå i et høyt gir.

Eksteriør

Peugeots formspråk er markant, med svært åpen og aggressiv front, men det fungerer; vi synes den ser barsk ut. Resten av karosseriet er også preget av lek med former, vinkler og buer, og det store, svarte glasstaket inngår også i den flotte helheten. Frontruta er dratt langt fram - så langt at man ikke klarer å ta på den - og bilen har derfor fått et langt dashbord. Dette, sammen med formen på snuta, gjør det vanskelig å se hvor fronten på bilen er, noe som kan være en utfordring når man skal parkere.

Interiør

Det noe triste inntrykket som forgjengerens interiør ga, med store mengder svart plast, er borte. I stedet framstår Peugeot 308 som moderne og frisk i språket, og materialvalget virker svært godt. De mange knappene i midtkonsollen blir kjapt en vane, og i vår mer påkostede Premium Pack-variant er det i hvert fall lett å finne seg godt til rette. Plassmessig er den også bedre enn forgjengeren, både foran og bak. Her trives selv fire voksne på tur. Heller ikke bagasjerommet er stort å klage på - selv om det finnes biler med mer plass.

Komfort

Ergonomien i Peugeot 308 er god, justeringsmulighetene er gode, og støynivået er lavt. Og den er komfortabelt satt opp. Men understellet er en litt rar blanding av fast og mykt; det slår litt over ujevnhetene, uten at fastheten gir noen særlig sportslig opplevelse. Den sterke turbomotoren bidrar også til å høyne komforten.

Sikkerhet

Peugeot kan jevnt over vise til sterke resultater i EuroNCAP-testene. 308 har fått full pott for voksenbeskyttelse, fire av fem for beskyttelse av barna i baksetet, og tre av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Den har alt som forventes av elektroniske hjelpemidler, ESP-systemet fungerer flott, og sju airbags og tre Isofix-fester er også ting som bidrar til full pott.

Pris/utstyr

En såpass rommelig og komfortabel bil som Peugeot 308, og det med en såpass herlig motor i tillegg, er det få andre som kan tilby. I skrivende stund begynner denne kombinasjonen på litt over 280 000 kroner, og legger du i noen tusenlapper til, får du med mye ekstra utstyr. Forbruket er ikke skremmende, og selv om det er altfor tidlig å si noe om verditapet, mener vi dette er en bil som fortjener en anstendig bruktpris.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med 150-hesters turbomotor er Peugeot 308 et behagelig og godt bekjentskap. Men særlig morsom, det skal vi ikke påstå at den er - det eneste unntaket er den herlige motoren. Alt annet handler om plass og komfort.

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Test: Peugeot 308
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning