Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker

Nye Peugeot 308 imponerer med en flott dieselmotor under panseret.

Sist oppdatert

Konkurrentene i kompaktbilklassen er mange og gode, som storselgeren VW Golf, kvalitetspakken Toyota Corolla og kjøremesteren Ford Focus. Og Kia Ceed, Hyundai i30 og Volvo C30 har også mye å by på. Peugeot 308 har blitt bedre enn 307 på mange måter, men den når ikke helt opp når det gjelder kjøreglede.

Peugeot 308 er bygd på samme plattform som forgjengeren 307, noe som merkes godt i form av lav underholdningsfaktor. Men totalpakken er allikevel god; bilen byr på høy komfort og ditto kvalitetsfølelse, og motoren er en av de aller beste på markedet.

Kjøreegenskaper

Akkurat som forgjengeren, føles Peugeot 308 trygg og stabil på veien. Selve kjørefølelsen blir satt litt i skyggen av den elektriske servoen som sluker en del av tilbakemeldingene man får gjennom rattet. Bilen kunne absolutt vært mer sportslig; fjæringen er relativt mykt satt opp og styringen er ikke spesielt presis. Satser man friskere enn normalt i svingene, føles bilen en smule understyrt. ESP-systemet slår da kontrollert inn og alle tegn til dramatikk forsvinner.

Motor

Vi har tidligere gitt god score til den franske produsentens motorer, og vi blir ikke skuffet denne gangen heller. Den firesylindrede dieselmotoren på 1,6 liter kjenner vi godt fra før; nå har den 109 hester og 240 Nm tilgjengelig. Draget er jevnt og man savner sjelden mer motorkraft, men det aller beste med denne motoren er støynivået; undertegnede tok seg selv i å prøve å starte motoren selv om den allerede stod og gikk. På tomgang og et lite stykke oppover i turtallsregisteret støyer den knapt mer enn en bensinmotor, men fra 3000 o/min trer den vanlige dieselvibreringen inn og gjør at den klatrer noe på desibelskalaen. Den femtrinns girkassen føles upresis i sjaltingen, noe som gjør at kvalitetsfølelsen synker og noe av det gode inntrykket forsvinner.

Ytelser

De 109 hestene kombinert med dreiemomentet på 240 Nm gjør ikke Peugeot 308 til noen rakett, men fartsressursene er mer enn tilstrekkelige. 0-100-sprinten gjøres unna på 11,3 sekunder, og forbikjøringer foretas trygt da dieselen er sterk selv på lavt turtall.

Eksteriør

Utvendig har ikke Peugeot tatt de aller største designmessige sjansene. Den gapende fronten og de store frontlyktene er en smakssak. Sett i forhold til de gode salgstallene til 307, er det kanskje ikke verdt å risikere markedsandeler ved å gi bilen mer særpreg? Peugeot 308 er jevnt over en fin bil å legge øynene på, og vi liker det store panorama-taket i glass; det gjør seg godt både utvendig og innvendig.

Interiør

Innvendig i Peugeot 308 er det lett å trives. Selv lange personer finner raskt en god sittestilling takket være mange innstillingsmuligheter, lengdejustering på rattet og god støtte i setene. Materialkvaliteten oppleves som veldig bra, de fleste overflater er polstret og det hele er både ryddig og oversiktlig. Frontruten er trukket langt fram, og det lange dashbordet hemmer til en viss grad sikten ut, samtidig som det blir noe vanskeligere å parkere. Men trolig er dette noe man fort venner seg til, og bonusen er jo en mer rommelig følelse inni kupeen. Baksete- og bagasjeromsplassen er på det jevne, men den altfor høye lasteterskelen ødelegger mye når bagasjen skal inn.

Komfort

Komforten i Peugeot 308 er meget god. Støyen innvendig er meget lav både på tomgang og i fart, og sittekomforten er topp. Fjæringen, som er relativt mykt satt opp, gagner komforten, og bilen sluker ujevnheter fint selv på dårlig vinterføre. Selv på kalde vinterdager gir klimaanlegget fra seg nok varme, men det tar litt tid før den varme luften kommer.

Sikkerhet

Peugeot 308 er en meget sikker bil. Hos EuroNCAP fikk den fem av fem stjerner for voksenbeskyttelse, fire av fem for sikkerheten til barna i baksetet, og tre av fire for fotgjengersikkerhet. ESP og syv airbags er standard, og det er selvfølgelig Isofix-fester i tre av setene.

Pris/utstyr

Med en liten dieselmotor, som i dette tilfellet, er Peugeot 308 en god deal, mye takket være et beskjedent CO2-u tslipp og dermed lave avgifter til statskassa. Med utstyrspakken Premium Pack koster bilen 263 000 kroner, dvs. omtrent det samme som en noe mindre utstyrt Golf. Bilen er rommelig og godt utstyrt, så her får man mye bil for pengene. Oppgitt forbruk er 0,47 l/mil, noe som også bidrar til å holde driftskostnadene nede. Forgjengeren 307 var en meget populær bil og vi ser ingen grunn til at 308 ikke skal bli det også, så vi antar at den vil holde seg godt i verdi.

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også