Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker

Nye Peugeot 308 imponerer med en flott dieselmotor under panseret.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort

+ Sikkerhet

+ Materialkvalitet

+ Motor

+ Lavt forbruk

- Litt kjedelig å kjøre

- Høy lasteterskel i bagasjerom

- Dårlig oversikt fremover

Konkurrentene i kompaktbilklassen er mange og gode, som storselgeren VW Golf, kvalitetspakken Toyota Corolla og kjøremesteren Ford Focus. Og Kia Ceed, Hyundai i30 og Volvo C30 har også mye å by på. Peugeot 308 har blitt bedre enn 307 på mange måter, men den når ikke helt opp når det gjelder kjøreglede.

Peugeot 308 er bygd på samme plattform som forgjengeren 307, noe som merkes godt i form av lav underholdningsfaktor. Men totalpakken er allikevel god; bilen byr på høy komfort og ditto kvalitetsfølelse, og motoren er en av de aller beste på markedet.

Kjøreegenskaper

Akkurat som forgjengeren, føles Peugeot 308 trygg og stabil på veien. Selve kjørefølelsen blir satt litt i skyggen av den elektriske servoen som sluker en del av tilbakemeldingene man får gjennom rattet. Bilen kunne absolutt vært mer sportslig; fjæringen er relativt mykt satt opp og styringen er ikke spesielt presis. Satser man friskere enn normalt i svingene, føles bilen en smule understyrt. ESP-systemet slår da kontrollert inn og alle tegn til dramatikk forsvinner.

Motor

Vi har tidligere gitt god score til den franske produsentens motorer, og vi blir ikke skuffet denne gangen heller. Den firesylindrede dieselmotoren på 1,6 liter kjenner vi godt fra før; nå har den 109 hester og 240 Nm tilgjengelig. Draget er jevnt og man savner sjelden mer motorkraft, men det aller beste med denne motoren er støynivået; undertegnede tok seg selv i å prøve å starte motoren selv om den allerede stod og gikk. På tomgang og et lite stykke oppover i turtallsregisteret støyer den knapt mer enn en bensinmotor, men fra 3000 o/min trer den vanlige dieselvibreringen inn og gjør at den klatrer noe på desibelskalaen. Den femtrinns girkassen føles upresis i sjaltingen, noe som gjør at kvalitetsfølelsen synker og noe av det gode inntrykket forsvinner.

Ytelser

De 109 hestene kombinert med dreiemomentet på 240 Nm gjør ikke Peugeot 308 til noen rakett, men fartsressursene er mer enn tilstrekkelige. 0-100-sprinten gjøres unna på 11,3 sekunder, og forbikjøringer foretas trygt da dieselen er sterk selv på lavt turtall.

Eksteriør

Utvendig har ikke Peugeot tatt de aller største designmessige sjansene. Den gapende fronten og de store frontlyktene er en smakssak. Sett i forhold til de gode salgstallene til 307, er det kanskje ikke verdt å risikere markedsandeler ved å gi bilen mer særpreg? Peugeot 308 er jevnt over en fin bil å legge øynene på, og vi liker det store panorama-taket i glass; det gjør seg godt både utvendig og innvendig.

Interiør

Innvendig i Peugeot 308 er det lett å trives. Selv lange personer finner raskt en god sittestilling takket være mange innstillingsmuligheter, lengdejustering på rattet og god støtte i setene. Materialkvaliteten oppleves som veldig bra, de fleste overflater er polstret og det hele er både ryddig og oversiktlig. Frontruten er trukket langt fram, og det lange dashbordet hemmer til en viss grad sikten ut, samtidig som det blir noe vanskeligere å parkere. Men trolig er dette noe man fort venner seg til, og bonusen er jo en mer rommelig følelse inni kupeen. Baksete- og bagasjeromsplassen er på det jevne, men den altfor høye lasteterskelen ødelegger mye når bagasjen skal inn.

Komfort

Komforten i Peugeot 308 er meget god. Støyen innvendig er meget lav både på tomgang og i fart, og sittekomforten er topp. Fjæringen, som er relativt mykt satt opp, gagner komforten, og bilen sluker ujevnheter fint selv på dårlig vinterføre. Selv på kalde vinterdager gir klimaanlegget fra seg nok varme, men det tar litt tid før den varme luften kommer.

Sikkerhet

Peugeot 308 er en meget sikker bil. Hos EuroNCAP fikk den fem av fem stjerner for voksenbeskyttelse, fire av fem for sikkerheten til barna i baksetet, og tre av fire for fotgjengersikkerhet. ESP og syv airbags er standard, og det er selvfølgelig Isofix-fester i tre av setene.

Pris/utstyr

Med en liten dieselmotor, som i dette tilfellet, er Peugeot 308 en god deal, mye takket være et beskjedent CO2-u tslipp og dermed lave avgifter til statskassa. Med utstyrspakken Premium Pack koster bilen 263 000 kroner, dvs. omtrent det samme som en noe mindre utstyrt Golf. Bilen er rommelig og godt utstyrt, så her får man mye bil for pengene. Oppgitt forbruk er 0,47 l/mil, noe som også bidrar til å holde driftskostnadene nede. Forgjengeren 307 var en meget populær bil og vi ser ingen grunn til at 308 ikke skal bli det også, så vi antar at den vil holde seg godt i verdi.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Peugeot 308 imponerer på mange områder. Kjøreegenskapene er ikke de mest underholdende, men bilen hevder seg godt både når det gjelder komfort, motor og pris. En verdig arvtager til 307.

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Her er de 10 beste Golf-utfordrerne Se flere saker fra: Test: Peugeot 308
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning