Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur

Peugeot 207 SW er blitt en fetere stasjonsvogn siden modellen het 206. Slikt blir det bagasjeplass av.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sterk motor

+ Praktiske løsninger

+ Fornuftig pris

- Løs giroverføring

Er du typen som bare må ha muligheten til å kaste ting og tang inn i et typisk stasjonsvognrom, men ikke trenger mellomklasse- eller storbil? Da har du ikke mange stasjonsvognalternativer. Peugeot 207 SW er etter vår mening et av de beste i et marked som ellers består av biler som Skoda Fabia og Renault Clio.

Peugeot tenker ikke bare på plasshensyn når de skal lage en liten stasjonsvogn. 207 SW overbeviser med et friskt, om enn diskutabelt, utseende. Når kvalitetsopplevelsen er god, og prisen dessuten oppleves som riktig, nærmer det seg en god karakter i vår test.

Kjøreegenskaper

207 SW er åpenbart ment å være en komfortabel småbil, men siden opphenget ikke er blant de mest avanserte, synker den også tidvis sammen over brå og store ujevnheter. På normal vei flyter det utmerket. Styrefølelsen er en tanke nummen, noe som selvsagt også skyldes at det er myke og piggfrie vinterdekk på felgene. Når det går litt tøft for seg i sving, kommer det forutsigbare tilbakemeldinger fra understellene, og ESP-inngripenen er slik den bør være: Trygg. Dermed er det heller ikke mye sportslighet å snakke om.

Motor

207 SW har 1,6-litersdieselen fra PSA som vi tidligere har delt ut mange roser til. Denne motoren finnes blant annet også i Mini Cooper D og Volvos mindre modeller, og kommer straks i Ford Focus. Motoren benytter seg av common rail-innsprøytning, og har en behagelig gange og kraftutvikling. En viss turtallsvilje kan spores, men det lønner seg uansett å holde motoren i turtallsleiet mellom 1700 og 3000 omdreininger.

Ytelser

1,6-literen er både støysvak og fleksibel i 207, hvor den yter 109 hestekrefter ved 4000 omdreininger og har momentmaks på 240 Nm ved 1750. Girkassa med fem trinn står godt til kraftkilden og får det beste ut av momentet. Den er fortsatt løsere i overføringen enn vi liker, men det er uansett problemfritt å kjøre spenstig med denne motoren.

Eksteriør

Peugeoten skiller seg designmessig ut i positiv retning. En konkurrent som Skoda Fabia ser nærmest gammeldags ut i forhold. 207 SW byr på spenstige småbillinjer, til tross for at 207-hekken også er bred.

Interiør

207-testbilen vår hadde ekstra gode seter foran. De lopper deg for noen flere tusenlapper, men det er de verdt. Dashbord og midtkonsoll har et tiltalende ytre, i tillegg til å være oversiktlig. Praktiske fortrinn avsløres når baksetet legges ned for å få maks bagasjerom. Med et enkelt håndgrep legges 40/60-setet ned, med et flatt lastegulv som umiddelbart resultat. Den innvendige plassen er dessuten godkjent, med grei takhøyde også bak.

Komfort

207 SW er godt støydempet, og byr derfor på lite plagsom støy i kupeen. Våre testmålinger avslørte at Peugeoten var klart bedre enn en konkurrent som Skoda Fabia 1,9 TDI under kjøring, men noe mer støyende på tomgang. Fjæringsoppsettet er av den komfortable typen som ikke innbyr særlig til sportslig kjøring. Og med de påkostede setene, er sittekomforten slik den bør være.

Sikkerhet

207 i kombiversjon fikk fem stjerner for førerbeskyttelse i EuroNCAPs kollisjonstest tidligere i år. Henholdsvis fire og tre stjerner for barne- og fotgjengerbeskyttelse er godkjent. Vi tar det for gitt at stasjonsvognutgaven ikke vil gjøre det noe dårligere. Seks kollisjonsputer, automatisk setebeltestramming og ISOFIX-fester for barneseter er standard. ESP fåes ikke på første utstyrsnivå, Urban, det er for svakt. Vår testbil, fra det øverste nivået Premium, hadde selvsagt dette utstyret.

Pris/utstyr

Med det høyeste utstyrsnivået - Premium - er 207 SW en velutstyrt bil til en ikke altfor avskrekkende pris: 245 500 kroner. Da er også den fine dieselmotoren på plass. Lavt dieselforbruk gjør at bilen også er grei å forholde seg til i hverdagen. Bruktverdien er vi mer usikre på, men om du skulle vurdere å kjøpe franskmannen, vil det utvilsomt lønne seg å satse noen kroner på utstyr - og 1,6 Hdi-motoren.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

207 SW er en praktisk og tiltalende liten stasjonsvogn som har mye for seg. Vi lar oss ikke lure av at toppmodellen gir et påkostet preg, rett og slett fordi prislappen ikke er verst. Plassen er stor nok til at en småbarnsfamilie kan ha det helt greit med bilen. I denne testen ender vi derfor opp med å dele ut en femmer til 207 SW, på grunn av kombinasjonen frisk design, praktiske egenskaper, god motor og bra pris.

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Test: Peugeot 207
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling
En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag