Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet

Den har en front som smiler, og egenskaper som overrasker. Det er nesten så den flørter med deg.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Underholdende veiegenskaper

+ Bra komfort for biltypen

+ Gøyal girkasse

+ Brukbar plass

- Snaut bagasjerom

- Ingen ESP

- Noe motorlyd

- Ikke noe for de lange turene

Det finnes drøyt ti bilmodeller med nypris under 140 000 kroner, og tre av dem hører til samme familie: Peugeot 107, med de tekniske kloningene Citroën C1 og Toyota Aygo. Vi skal ikke ta hele listen her, men typiske utfordrere i minibilsegmentet er Fiat Panda, Hyundai Atos og Smart Fortwo. Ikke så mye å velge i, og det setter trekløveret i en særstilling hvis det skal være liten og billig nybil.

Bilutviklingen er kommet dithen at selv de aller billigste bilene har mer enn akseptable egenskaper på de fleste områder. Selv om en Peugeot 107 ikke er noen typisk langtur- eller familiebil, vil du bli overrasket over hva den faktisk presterer.

Kjøreegenskaper

Det er forbløffende hvor godt den korte og lette bilen klarer seg, selv under frisk kjøring. Går det litt for fort, ender det som oftest opp i en ganske ufarlig understyring. Med en egenvekt på bare 825 kilo, lengde på 3,43 m og akselavstand på 2,34 m, sier det seg selv at "lettkjørt" blir stikkordet. At vekt er en bonus når det kommer til kjøreglede, merker du også på rask rattrespons og ivrig innstyring i svingene. Ett stort minus: Her er ingen ESP.

Motor

Den karakteristiske tresylindrede gangen gir karakter, og 68 hk holder fint. Men det er den halvautomatiske girkassen som stjeler showet. Til snill kjøring lar du den holde på selv. Det går fint, bortsett fra i motbakker, da den har en tendens til å gire for tidlig. Men morsomst er det å bruke den manuelt, siden den girer kjapt og gir en passe dose mellomgass når du girer ned.

Ytelser

Selv om det låter under panseret og du girer hit og dit med et smil om munnen, må mekanikken piskes hardt om det skal bli reell fremdrift. Peugeot 107 har typisk "byakselerasjon" - frisk opp til 60-70 km/t, før lav effekt får hilse på merkbar luftmotstand. Ute på landevei og motorvei holder du følge, men mangler overskudd.

Eksteriør

Fronten er et stort, vennlig smil og selv om "boble-fasongen" ikke treffer alle midt i hjertet, synes vi Peugeot har gjort en bra jobb med sin 107. Bakfra kan den gå for å være småtøff, og vi synes dette er en minibil man ikke føler seg unødig feminin bak rattet i.

Interiør

Peugeot 107 har et spartansk, nesten 2CV-inspirert innvendig design som i det minste appellerer til minimalistene blant oss. Fordelen er at det er lite som lager lyd, og kvalitetsfølelsen er god. Dessuten er førerplassen veldesignet, og i baksetet har du overraskende mye plass. Det er verre med bagasjekapasiteten.

Komfort

Til å være en så liten og rimelig bil, er vi positivt overrasket over komfortnivået. Fjæringen takler det aller meste av store og små ujevnheter uten at du skriker på nyrebeltet. Når motoren har mast seg ferdig, har du det relativt stille og behagelig selv på en motorvei med 100 km/t-grense. Varme/ventilasjonssystemet fungerer bra, med enkel innstilling og manuell aircondition (ekstra). Sittekomforten er imidlertid ikke noe for langturer.

Sikkerhet

Citroën C1 ble kjørt i EuroNCAP-testen i 2005, og testinstituttet regner med at resultatene også er gyldige for de tekniske tvillingene Peugeot 107 og Toyota Aygo. Bilen fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Den får skryt for sterk struktur, men førerens bryst, samt bena til passasjer og fører et utsatt for kontakt med ratt og dashbord.

Pris/utstyr

Utvalget av nye biler til under 140 000 kroner er ikke stort. Peugeot 107 varierer i pris fra drøyt 120 000 til snaut 140 000 kroner. Tillegget for det manuelle automatgiret "2 Tronic" er på 5000 kroner, og anbefales ut fra vår erfaring. Bilen er ryddig utstyrt, men vi er litt usikre på bruktverdien, siden minibiler aldri har vært veldig populære i Norge. En gryende miljøbevissthet kan gjøre sitt med det; CO2-verdier på 109 g/km og blandet forbruk i EU-norm på 0,46 l/mil lar seg høre.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi er litt forbløffet over hvor fint det går an å leve med en minibil som Peugeot 107, så lenge du ikke kjører 20 mil om dagen, eller har et konstant og påtrengende plassbehov. 2 Tronic girkasse setter en ekstra spiss på en underholdende og lettkjørt bilpakke, som i tillegg er mer komfortabel enn vi er vant med i denne bilstørrelsen. I tillegg er den billig i innkjøp og snill mot omgivelsene.

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Test: Peugeot 107
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling
En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag