Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst

OPC - Opel Performance Center, transformerer dagligdagse bruksbiler om til sportslige kjøremaskiner.

Sist oppdatert

Konsernfetteren Saab har 9-5 Aero, Volvo har T5 og Ford har Mondeo ST220. Opel henger seg på lasset ved å montere en stor turbomotor under panseret på den store stasjonsvognen Vectra. Det fungerer bra, men er kostbart.

Opel Vectra OPC er bilen for den som skal ha det mest brutale Opel kan levere i familieklassen. Den har plassen, komforten og er heldig med sitt nye utseende, men er dyr i drift. Prislappen starter på 540 300 kroner som sedan med 6-trinns manuelt gir, mens vår stasjonsvognutgave begynner på 551 100. Med litt "basisutstyr" og snadder montert som på testbilen, havner du på 593 750 kroner.

Plass: Full pott

Opel Vectra OPC er kanskje den mest rommelige av stasjonsvognene i sportsklassen. Selv med to langstrakte voksne foran, sitter tre passasjerer behagelig og uanstrengt i baksetene. Samtidig har den et enormt bagasjerom på 535 liter, der både barnevogner og feriebagasje glir inn uten problemer. Legges setene ned har du 1 850 disponible liter til rådighet, helt unikt i klassen. Det er bare Ford Mondeo som matcher disse tallene, med Passat hakk i hel. Men Passat har som kjent foreløpig ingen konkurrenter i sportsklassen.

Vectra oppleves også som stor når du skal parkere, og skriker derfor etter en parkeringsensor - som dessverre ikke testbilen var utstyrt med.

Veiegenskaper: Kjører bra, men sporer foran

Opel Vectra OPC kjører, i likhet med også GM-eide Saab, utrolig bra størrelsen tatt i betraktning. OPC har selvsagt en langt stivere oppsett på understellet enn en vanlig Vectra, men ikke slitsomt mye. Det adaptive chassissystemet IDSPlus2 justerer chassiset etter kjøresituasjonen, og gjør at bilen kjennes trygg og forutsigbar, samtidig som balansen i bilen er meget god.

Dessverre lider den litt av "Saab-syndromet", som ofte er et problem med motorsterke forhjulstrekkere. Ved gasspådrag sporer det voldsomt med framhjulene, noe som kan være skummelt på litt dårlig veidekke. Men et stort pluss i boka er Sport-knappen på dashbordet. Ved et tastetrykk øker gassresponen, samtidig som styring og chassis stives opp. Da blir bilen merkbart mer med på notene, samtidig som komforten beholdes når den deaktiveres.

Motor: Kultivert barsking

Opel Vectra OPC har blitt utstyrt med en 2,8 liters V6 med turbo. Dette er samme motoren vi finner i Saab 9-3 Aero, med bittelitt ekstra futt. 255 hester og 355 Nm er respektable tall, og selv om motoren har nydelig gange og et jevnt drag, sparker det bra i fra. 0-100 på 6,9 sekunder er fort i en bil på 1 600 kilo, og det er rart hvor lite du føler farten på kroppen. For uoppmerksomme sjåfører, er dette en skikkelig miste-lappen-bil. Sekseren med turbo har også en grom motorlyd, som det bør være i en 600 000 kroners toppmodell der motor og kjøreegenskaper står i fokus.

Kvalitet: I riktig retning

Opel reklamerer selv for å være det beste tyske bilmerket, etter magasinet Autobilds kvalitetsrapport. Kvaliteten er betraktelig bedre enn den var hos Opel på nittitallet, og rust er ikke lenger det problemet det var. Når det gjelder imøtekommenhet og service hos forhandlere og verksteder, er Opel dessverre på nedre halvdel sammen med en del av sine landsmenn, mens japanerne dominerer med Toyota, Mazda og Honda i spissen.

Miljø: Stor motor, høyt forbruk

Det ligger litt i kortene med en 2,8 liters turbomotor, Opel Vectra OPC har et alt annet enn beskjedent forbruk. Med 1,56 liter på mila i bykjøring skal du ha en tykk lommebok for å ikke å lide økonomisk. Et blandet forbruk på 1,05 liter per mil er oppgitt fra GM, et tall det er vanskelig å komme ned på med mindre du konstant kjører i nedoverbakke.Bensinforbruk er selvfølgelig ikke det viktigste for den personen som kjøper en Vectra OPC, men jeg synes til tider det virket unødvendig høyt i forhold til ytelsene. Utslippet ligger på 252 gram per kilometer.

Komfort: Familievennlig racer

Opel Vectra OPC er siste i rekken av alle OPC-modeller jeg har kjørt de siste par månedene, og den klart mest bruksvennlige. Mens både pedaler, fjæringskomfort og gassrespons var veldig stramt satt opp på de andre modellene, glimter Vectra OPC til med overraskende god komfort.

Setene er fra kvalitetsleverandøren Recaro, og selvfølgelig av beste sort når det gjelder støtte og utseende. Det er lett å finne seg en god sittestilling, enten du velger en sportslig, aggressiv eller avslappende positur. Støyen er heller ikke ille selv med brede dekk og stramt understell. Det er kun den dype buldringen fra V6eren under panseret som er merkbar, men dette oppleves kun som godlyd.

Sikkerhet: Sterkt karosseri

Opel Vectra av nyeste sort er ikke kjørt i EuroNCAPs kollisjonstest enda. Den forrige modellen ble testet med relativt gode resultater i 2002, men fikk litt høye brystskader på fører og dårlig score på sikkerheten til fotgjengere. Den nye modellen har visstnok 74 % bedre vridningsstivhet og 62 % bedre bøyningsstivhet, som gjør bilen svært robust skal vi tro produsenten rett.

Økonomi: Dyr moro

Opel Vectra OPC er en morsom, eksklusiv og kjørevillig familiebil, som ikke er like morsom å drifte økonomisk. Prisen på 551 100 kroner er billigere enn både Volvo og Saab sine konkurrenter, mens Mondeo ST220 blir frakjørt ytelsesmessig. Men til tross for "gunstig" pris i klassen, er forbruket nok til å velte en middels solid biløkonomi alene.

Dessuten er verditapet på ytelsesmodeller ofte større enn på modeller som er gunstig å omsette videre. Hvis avgifter i tillegg skal baseres på miljø, kan raskt Opel Vectra OPC koste mer enn det smaker, selv om bilen i seg selv smaker fortreffelig godt.

Denne saken ble første gang publisert 15/09 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også