Test: Opel GT 2008

Mini-yankee

Opel GT er ingen reinspikka kjøremaskin, men den trekker likevel godt i smilebåndene dine.

Publisert Oppdatert

Opel GT er bygget på plattformen til amerikanske Pontiac Solstice og Saturn Sky som ble lansert for to år siden. Motoren foran, bakhjulstrekk og hissig turbomotor burde gjøre den konkurransedyktig mot andre upraktiske og ufornuftige leketøy som BMW Z4, Mazda RX8, Mercedes SLK og Honda S2000. Men er den det?

Herlig turbomotor med lyd i særklasse holder ikke for å tukte kjøremestrene i denne klassen. Opel GT er en type sportsbil du lener deg godt tilbake i setene i, og som du ikke jager gjennom svingene fortere enn med en Ford Focus. At bilen er bygget på en amerikansk plattform gjør ikke totalinntrykket veldig godt, for knirkelyder, plastikk og ting som ikke fungerer dominerer dessverre i for høy grad.

Kjøreegenskaper

Forrige sportsbil fra Opel, Speedster, var en kjøremaskin av rang, akkurat som tvillingen Lotus Elise. Opel GT derimot er litt typisk amerikansk. Den føles småtung, litt lite presis og nervøs i hekken. Det at bilen er bakhjulsdrevet, og leken uten elektronikk aktivert, er et pluss., Men den er ikke like lett manøvrerbar som de andre i klassen. Veigrepet er bra, men vi skulle ønske oss en litt mer stabil og sikker følelse bak rattet. En Mazda MX-5 til halve prisen gir en mer sportslig opplevelse enn Opel GT.

Motor

Turbomotoren på to liter hever inntrykket av Opel GT betraktelig. Denne motoren er råsterk på lave turtall, samtidig som den virkelig kvikner til oppover på måleren. Dette resulterer i en bil det er enkelt å kjøre fort med. Du trenger slettes ikke kjøre som om du har stjålet bilen for å få frem et heftig drag. Girkassen er lettsjaltet og absolutt med på notene, men burde ikke en sportsbil til over 600 000 kroner ha en sekstrinns kasse?

Lyden i Opel GT hadde fortjent et eget kapittel, for sjelden har en standardbil med firesylindret motor blitt så bra lydtunet. Brummingen på lavt turtall er som musikk i entusiastiske ører, det samme er den hissige motorlyden ved pådrag. Men ingenting slår det herlige turbosuset og den gromme lyden fra wastegaten når turbotrykket trekker seg tilbake. Tøft!

Ytelser

Ytelsene er det heller ingen ting å si noe på, for med sine 5,7 sekunder til hundre er den kjappest i klassen - med unntak av en svinedyr M-versjon av BMW Z4. Akselrasjonen er fantastisk uansett gir og turtall. Bilen vår "lugget" litt et sted mellom 2-3000 omdreininger ved full gass, men bortsett fra dette er det imponerende mye krefter over et bredt spekter i motoren. Forbikjøringer går unna som en lek uten at du må gire ned. Motoren produserer 350 Nm ved 4 500 omdreininger, så momentet er lett tilgjengelig i motorveihastigheter, selv om bilen er relativt høyt giret.

Eksteriør

Vi kan ikke legge skjul på at Opel GT er en tøff og snerten bil å se på. Fronten ser lav og brei ut som den skal på en sportsbil, og silhuetten fra siden er også ganske klassisk. Det er bakenden som er mest spesiell, og kanskje minst tro mot et klassisk "sportsbil-look". To firkantede eksospotter plassert i det som skal ligne en diffusor ser bra ut, men de hvite lyktene fikk vi servert svært så forskjellige meninger om i testperioden.

Opel GT har en manuell kabriolet med en meget sær takløsning. For det første er løsningen lite praktisk siden man må gå rundt hele bilen for å få taket av eller på, og for det andre tviler vi på om denne mekanismen er særlig intakt om noen år. Prislappen og det faktumet at vi befinner oss i 2007, burde være gode nok begrunnelser til å levere bilen med en elektrisk takløsning.

Interiør

Opel GT er ikke spesielt påkostet med tanke på materialvalget. All plastikken og knirkingen minner mer om en 90-talls koreansk bil enn en sportsbil anno 2007. Det mest irriterende er faktisk at den er upraktisk i tillegg. Det finnes verken koppholdere eller små rom til å legge ting i, bortsett fra et rom bak setene - som selvsagt ikke fungerte grunnet en ødelagt plastikklås& Setene er gode og sittestillingen kan justeres slik at korte mennesker sitter godt. Rattet er ikke justerbart i dybden, så derfor må folk som trenger avstand til pedalene sitte med overkroppen langt fra rattet - igjen ikke særlig sportslig. Bagasjerommet, eller takrommet som vi heller vil kalle det, rommer knapt nok en baguett og en colaflaske med taket nede.

Komfort

Fjæringen er for så vidt komfortabelt satt opp, og man kan kjenne litt god, gammeldags amerikansk gynging over telehiv og humper i veien. Setene er også myke, og dette bidrar også til en behagelig opplevelse på veien. Men nå er dette engang en kabriolet, noe som dessverre for Opel GT betyr både vei- og vindstøy godt over smertegrensa for komfortelskere. I marsjfart på motorveien på regnværsføre er det faktisk ikke mulig å føre en normal samtale med taket på uten å heve stemmen. Selv om dette er en typisk kabriolet-greie finnes det nok av eksempler biler uten fast tak som klarer dette bedre.

SIkkerhet

Det har ikke blitt utført noe kollisjonstest av Opel GT i skrivende stund. Bilen har et helt greit nivå av sikkerhetsutstyr som omfatter kollisjonsputer på begge sider foran, elektroniske ABS-bremser, ESP, tåkelys, trepunktsbelter og hodestøtter.

ESP-systemet fungerer i to trinn, noe som vil si at man kan deaktivere systemet halvveis for å tillate litt lek. Det er også mulig å deaktivere hele systemet, men da burde man ikke være redd for en sladd - spesielt ikke på glatt føre.

Pris/utstyr

Som de fleste vet er ikke Norge et gunstig land å eie en bil som går under kategorien "morsom", dette gjelder Opel GT i høyeste grad. Startprisen på 640 000 kroner, gjør nok sitt til at vi snakker om en entusiastbil for Opel-fans. Det finnes mange modeller på markedet med den samme resepten som Opel GT som er mer underholdende i svingene til en lavere pris. Utstyrsnivået i Opel GT er helt greit som standard, og for 12 100 kroner får du en sportspakke (GT 1) med skinnseter, dørtrekk i skinn og CD-spiller med magasin for inntil seks CD-plater.

Hadde vi kun snakket om motorytelse og design hadde prisen ikke vært så ille, men det er dessverre litt for mye "amerikansk" i oppsettet og i kvalitetsinntrykket som taler i mot den høye prislappen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om Opel GT har fått blandede karakterer i denne testen, hersker det liten tvil om at man storkoser seg ute på veien med bilen. Motoren, lyden og det oppsiktsvekkende utseendet bidrar selvfølgelig sterkt til dette. Det er bare det at 640 000 kroner skaper en viss forventning på forhånd, og disse ble ikke innfridd til det fulle. Et litt for slapt oppsett på bilens understell setter grenser allerede før jeg som sjåfør er villig til å gi meg, noe man ikke ofte føler på sportsbiler i denne klassen. Dessuten hadde det ikke gjort noe med et sted der man kunne legge bompenger, papirlapper, mobiltelefon, lommebok og andre ting mens man kjører. For er du typen som kjøper en bil som dette, ønsker du sannsynligvis å ha to hender på rattet så mye som mulig.

Vår karakter

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Test: Opel GT
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning