Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss

Kabriolet og kupé i ett, fungerer det?

Sist oppdatert

I sommerhalvåret er det mange som ønsker seg en toppløs bil å dele deilige sommerdager med. Opel Astra Twin Top kan gi deg den gleden, samtidig som den raskt blir en sporty kupé når værgudene krever det.

Opel Astra Twin Top har gode kjøreegenskaper, sprek motor og et lekkert utseende. Prisen på vårt testeksemplar er 418 400 kroner, med en 170 hesters toliters turbomotor. Du får den uten ekstrautstyr fra 390 400 med samme motor, mens basismodellen med en 1,6 liter på 105 hester kan bli din for 309 400. Midt i mellom disse tilbyr Opel en 1,8 liter med 140 hester, den har en prislapp på 333 400 kroner.

Plass: Ikke for fire

Opel Astra Twin Top er ikke komfortabel for mer enn to personer bak på tur, uansett hvordan man vrir og vender på den saken. Hvis personer over 1,70 skal sitte i baksetet, blir sittekomforten betraktelig dårligere også for de foran, og uutholdelig på lengre turer. Når taket er felt opp er bagasjeplassen faktisk meget god, og rommer lett bagasje for en weekend. Men hvis du skal kjøre med taket nede blir dette felt ned i bagasjerommet, og nesten all plass blir opptatt. Det er alltid et lite rom under sikkerhetsnettingen man kan bruke, men grunnet lav høyde er det ikke spesielt anvendelig.

Veiegenskaper: Kjøreglad, men ingen sportsbil

Kabrioleter har et rykte på seg for å fremstå som noe hengslete og tunge når man kommer til kjøreegenskaper. I forhold til Astra GTC utgavene med tak, er det ingen tvil om at du kjører en tyngre kabriolet. Men forskjellene blir stadig visket ut, og generelt sett kjører Astra Twin Top meget godt. Den er presis og mer kompakt enn flere av konkurrentene, og har i tillegg noe ganske unikt ved seg. På midtkonsollen sitter det nemlig en sportsknapp. Når denne blir aktivert, stiver chassiset seg opp og gassresponsen forbedres. Bilen skifter merkbart karakter, og får bedre egenskaper, spesielt på svingete vei. Men som med mange motorsterke forhjulstrekkere, sliter den med en ganske kraftig sporing, ekstra ille på dårlige veier.

Motor: Sterk med mye giring

Opel Astra Twin Top skjuler en etter hvert velkjent maskin fra GM-eide Opel. Toliters turboen yter 170 hester og 250 Nm, og gjør en god jobb. Men det må sies at det er vanskelig å kjøre den komfortabelt og jevnt. Selv om sportsprogrammet er deaktivert, er gassresponsen ikke helt til å bli klok på til en hver tid. 170 hestekrefter er mye på papiret, og holder selvfølgelig mål, og vel så det. Men i en relativt tung kabriolet er det overhodet ikke overdrevet, og bilen oppleves ikke som noe fartsvidunder av den grunn. Mer som en sprek cruiser som har greit med dreiemoment, noe den passer bra til. Bilen har en sekstrinns manuell girkasse, etter min mening giret litt for høyt.

Kvalitet: Pila i riktig retning

Vi sitter igjen med et inntrykk av at Opel som merke har hevet seg betraktelig når det gjelder kvalitet og driftsikkerhet. NAFs avdeling har svært få henvendelser på nye Astra, og i Tyskland kom den best ut i statistikken om bilmerker som hadde behov for veihjelp, foran andre tyske prestigemerker som Mercedes og BMW. I Norge befinner Opel seg midt på treet når det gjelder imøtekommenhet og service hos verksteder og forhandlere.

Miljø: Sprek, men gjerrig

Astra Twin Top har som sagt en toliters turbomotor på 170 hester, men er likevel ingen miljøversting. På blandet kjøring opplevde vi å ligge godt under literen på mila, Opels tall er 0,9. De to andre bensinmotorene klarer 0,66 og 0,73 på mila, men de har som nevnt innledningsvis lavere ytelser enn 170 hesteren. Det ryktes om en variant med 1,9 liters dieselen vi kjenner fra andre GM-modeller, som i 150 hesters utgaven har et beskjedent forbruk på 0,58 liter på mila.

Komfort: Lite støy

Når det gjelder interiøret i Astra Twin Top, levner det liten tvil om at du befinner deg i en Opel. Strenge og kantete linjer preget et praktisk og velfungerende førermiljø. Betjeningen av stereo, kjørecomputer og navigasjon trenger litt tilvending, men blir etter hvert veldig enkelt å bruke.

Sportsetene i skinn er ikke blant de beste vi har testet, men gir helt grei støtte og skaper ingen problemer på langtur. Men selv om både seter og ratt er justerbart i høyden, sliter undertegnede litt med å finne en god kjørestilling med overkroppen, noe som trekker litt ned. En kabriolet kan som kjent ikke gi samme opplevelse og komfort hva støy angår. Men med en vindavviser, som for øvrig er tilleggsutstyr, blir støyen overraskende liten i kupeen.

Sikkerhet: Ikke kollisjonstestet

Astra Twin Top er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av Euro NCAP, men sikkerheten er i følge Opel selv meget god. Astra med tak har tidligere oppnådd fem av fem mulige stjerner for passasjersikkerheten til voksne i bilen. Bilen har veltebøyler som vil sprette opp umiddelbart hvis sensorene i bilen merker en eventuell velt. Bilens ramme er i tillegg forsterket rundt føreren, og kollisjonsputer er selvsagt på plass. ESP og dekktrykksindikator er tilleggsutstyr.

Økonomi: Fin pris

Astra Twin Top er et forholdsvis gunstig alternativ hvis du ser i forhold til konkurrentene, spesielt Volkswagen Eos. Prisene starter på 309 400 kroner for en 105 hesters bensin, mellomlander på en 140 hester til 333 400, før den lander på 390 400 der vår testbil befinner seg. Ønsker du utstyr som ESP, vindavviser, dekktrykksindikator, cruisecontroll og skinnseter, presses den fort litt høyere. Testeksemplaret lå på 418 400 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2006, og sist oppdatert 16/02 2022.

Les også