Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro

Opel Astra er trivelig og praktisk. Med 180 hk under panseret, er den morsom også.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig motor

+ Flott understell

+ Sportsknapp

+ Masser av plass

+ God kvalitetsfølelse

+ Hyggelig pris

- Ikke verdens mest sjaltevillige girkasse

- Ikke GTI-morsom

Opel Astra har mange sterke konkurrenter i kompaktklassen, og flere av dem - som Ford Focus, VW Golf og Skoda Octavia - er også tilgjengelige som stasjonsvogn. Men kombinasjonen god plass, fin komfort, og moro når man selv måtte ønske det - til en hyggelig pris - er det ikke så veldig mange som tilbyr.

Den rommelige stasjonsvognutgaven av Opel Astra er fullgod som familiebil, og bilen har fine kjøreegenskaper, både sett med komfort- og moroøyne. Med 180-hesters turbomotor får man ordentlig gode ytelser på kjøpet. Dessuten er prisen relativt behagelig, sett i forhold til hva man får for pengene.

Kjøreegenskaper

Opel Astra er i utgangspunktet ikke blant de mest sporty kompaktbilene, men er et veldig fint kompromiss mellom komfort og sportslighet. Vår testbil har sportspakke med litt fastere og lavere understell og en knapp på dashbordet man kan trykke på når svingene kommer tettere, noe som gir styring, gassrespons og understellsfastheten akkurat det tillegget som skal til for å forvandle bilen fra hyggelig til morsom. Astra er eksemplarisk på glatt underlag, med fin balanse og svært ryddige reaksjoner når grensene overskrides, og den oppleves som lett å håndtere.

Motor

Som så mange andre bilprodusenter, har Opel funnet ut at det går an å lage små motorer som likevel har massevis av kraft, og den turbomatede 1,6-literen på 180 hk og 230 Nm gir deg det meste av ting som er godt. I gamle dager ville en såpass greit trimmet turbomotor bety slitsom karakter med mye moro når kraften først kom, men Opels moderne maskin er absolutt ikke slik. Den har jevnt og skikkelig godt drag fra bunn til topp, uten at turbolag er noe problem. Og den drar veldig villig til rødsona, med hyggelig - men avdempet - lyd som selskap. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa har fine utvekslinger, men er ikke blant de aller mest skiftevillige når girspaken skal flyttes kjapt.

Ytelser

Den "lille" turbomotoren i Opel Astra er råsterk over hele registeret, noe som gir deg muligheten til behagelige cruise-på-høyt-gir-forbikjøringer eller kjappe tredjegirssprinter der forhjulene sliter med å finne feste. Uansett tas manøveren kjapt og stressfritt, og Astraen gir hele tiden inntrykk av å ha godt med kraft til overs. Noen GTI-bil er den ikke, men den er heller ikke langt unna.

Eksteriør

Opel Astra er kanskje ikke den mest spennende bilen på markedet, og som stasjonsvogn ser den enda mindre spenstig ut. Likevel har vi sans for utseendet; den er ryddig og gjennomført. Med OPC-stylingen til snaue 10 000 kroner og sportspakken til 4500 kroner - som også inkluderer 17-tommers felger - blir den en elegant og småtøff stasjonsvogn som vekker oppsikt uten å rope for høyt.

Interiør

Den gode ergonomien i Opel Astra gjør at de aller fleste lett finner seg til rette. Omgivelsene kjennes gjennomtenkte, og bærer preg av at Opel har kikket et stykke forbi hyllene med de billigste delene i. Astra oppleves ganske enkelt som gjennomført ordentlig. Og den kompakte stasjonsvogna er rommelig nok, både i baksetet og i bagasjerommet, til å fungere som en fullverdig familiebil. 500 liter lasteplass er imponerende, og er mer enn det en god del biler i større klasser kan skilte med. Ekstrautstyr er forholdsvis rimelig, og sportssetene med skinntrekk er absolutt å anbefale.

Komfort

Selv om Astra har et relativt enkelt hjuloppheng - den har en halvstiv aksel bak - har Opel tydeligvis brukt ressurser på å optimalisere dette i stedet for å utvikle en halvgod, dyrere og mer avansert løsning. For kombinasjonen av behagelig komfortabelt og sporty oppsett er veldig fin, og til dagligdags kjøring, både på dårlige og fine veier, er Astra et behagelig følge. Dessuten gir sportsknappen deg mulighet til å gjøre den fastere når du måtte ønske. Støynivået er behagelig, og de aller fleste vil sitte bortimot perfekt i bilen.

Sikkerhet

Da Opel Astra ble kollisjonstestet av EuroNCAP, var det modellen før ansiktsløftning som ble bulket. Den fikk bare én stjerne for fotgjengersikkerhet, men den fikk full stjernepott for voksenbeskyttelse og fire av fem for beskyttelse av barn, så bilen har det den skal ha av sikkerhetselementer, og de gode kjøreegenskapene gjør at den også oppleves som trygg på veien.

Pris/utstyr

Det er ikke mange familiebiler med 180 hk og masse utstyr man kan få for under 330 000 kroner. Og de få konkurrentene som kan tilby noe liknende, er gjerne priset noe høyere. Så totalen er at Astra stasjonsvogn med denne turbomotoren gir mye for pengene. Motoren skal naturligvis ha litt å drikke, men forbruket (0,77 l/mil) er ikke skremmende, ytelsene tatt i betraktning. Prisene på ekstrautstyr og utstyrspakker er Opel-rimelige, så her kan man fullspekke en bil uten at det svir.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Totalt sett gir Astra veldig mye for pengene, med mye motor og fine kjøreegenskaper i en ordentlig og rommelig innpakning. I tillegg får du nesten GTI-følelse når du vil ha det. Med andre ord en av de bilene den kjøreglade familiefaren kan hygge seg med, både til hverdagslige gjøremål og på favorittveien.

Vår karakter

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: Test: Opel Astra
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning