Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel

Dagens Astra har vært med oss en stund, men den både ser og føles ikke spesielt gammeldags.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Tøft design

+ Rimelig ekstrautstyr

+ God sikkerhet

+ God førerergonomi

- Litt sær innvendig design

- Lite kultivert diesel

- For stram for de store komfortopplevelsene

Navnet Astra får ikke bilentusiast-hjerter til å slå fortere, men nå skal en utstyrspakke og snerten lakk endre på dette.

Opel Astra konkurrerer i kompaktsegmentet mot biler som Ford Focus, Volkswagen Golf, Audi A3, BMW 1-Serie og Toyota Auris. Den tilbyr praktiske løsninger og gode kjøreegenskaper for folk som ikke har enorme plassbehov.

Med OPC-utstyrspakke, snerten lakk og gode kjøreegenskaper appellerer testbilen først og fremst til mennesker som ønsker noe mer enn en A til B-bil. Mye er bra, derfor er det litt synd at GMs forholdsvis høyrøstede dieselmotor er lite fleksibel og kultivert.

Kjøreegenskaper

Da denne generasjon Astra så dagens lys, høstet den mye ros for sine gode kjøreegenskaper, som både var sikre og underholdende. Mye av grunnen var at Astra var første bil i sin klasse som kunne leveres med elektronisk styrte støtdempere, IDS. De er også montert på vår testbil i oppdatert versjon. Dette sørger for god kontakt med underlaget og en forutsigbar og særdeles sporty oppførsel. Medaljens bakside er at bilen ikke takler dårlig vei på en særskilt behagelig måte.

Motor

1,7-literen vi finner i testbilen er ingen ny kraftkilde i Opel-sammenheng. Nå er den riktignok påmontert partikkelfilter av miljøhensyn og tilkoblet en sekstrinns manuell kasse, men likevel oppleves den utdatert. På samme måte som med storebroren på 1,9 liter, kommer man stadig i fare for å kvele motoren hvor som helst under 2000 omdreininger, og effektkurven er relativt brå. Også lydbildet og gangen minner lite om 2008, spesielt med tanke på de fine dieselmotorene man kan få i Ford Focus og BMW 1-Serie.

Ytelser

Kraften er det lite å utsette på, for 110 hester og 260 Nm er nok til å underholde i en tredørs kompaktbil. Astraen bruker 11,6 sekunder på å nå 100-merket, og nåla butter på 187 km/t. Forbruket på 0,52 liter per mil på blandet kjøring er heller ikke avskrekkende, selv om det ikke er helt nede på nivå med de beste i klassen. Med litt turtall leverer motoren godt med krefter, og forbikjøringer foretas uten problemer og overdrevne antall girskift.

Eksteriør

Vår tredørs testbil minner lite om gjennomsnitts-Astraen du ser på annethvert gatehjørne. Utvendig er det montert på en OPC Line-pakke, med annen styling. Sammen med en blodrød metallic-lakk og bilens brede hjulbuer, gir dette visse sportsbilassosiasjoner ved første øyekast - Astraen er rett og slett tøff i disse klærne.

Interiør

I likhet med sine øvrige familiemedlemmer, har Astra et særpreget interiør som ikke ligner noe annet, men det er ikke utelukkende positivt. Man må nemlig like rette linjer og strømlinjeformede designelementer, for dem er det mange av. Men, som i de fleste tyske biler, er ergonomien god. Setene tilbyr god støtte uten å virke spesielt sporty, og rattet kan justeres fireveis slik at sittestillingen blir komfortabel. Plassmessig ligger bilen på det jevne i klassen, men tredørsutgaven er neppe å foretrekke hvis du har behov for mye baksete- og bagasjeplass.

Komfort

Sportslighet og fjæringskomfort går sjelden godt ihop, og Astra er intet unntak. Selv om sportslighetsgraden er justerbar med knapper på midtkonsollen, er bilen nokså stiv med sportschassis og elektroniske dempere. Sittekomforten er derimot meget bra, og det er lite støy, bortsett fra dieselmotorens knatring. En litt mindre sportslig basis-Astra er nok heller å foretrekke for dem som er ute etter komfort framfor moro bak rattet.

Sikkerhet

Opel Astra ble i 2004 kollisjonstestet hos EuroNCAP, med meget tilfredsstillende resultater: full pott for sikkerheten til voksne i bilen og fire av fem stjerner for barnesikkerheten. Bilen var på en annen side på grensen til brutal mot fotgjengere, og fikk kritikk for lite sikkerhetsvennlige former i et ellers moderne design. Astra har ESP, ABS-bremser og BAS (bremseassistent) som standard, mens ting som bi-xenon og parkeringssensor kan kjøpes med i tillegg.

Pris/utstyr

Klarer du deg med minimalt med utstyr og 1,4-liters bensinmotor, kan du få en Astra for 199 900 kroner. Vår dieselbil begynner på 238 900 kroner, tusenlappen mer enn en tilsvarende Ford Focus. Testbilen hadde OPC-pakke, IDS Plus-system og en rekke annet ekstrautstyr, og landet på 308 700 kroner. Det er slettes ikke noe dårlig pris, men vi mistenker at bruktverdien er noe lavere enn for et par av konkurrentene. Motoren klarer seg med 0,52 på blandet kjøring, så driftsmessig blir nok likevel bilholdet hyggelig.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Opel Astra er et hyggelig og sporty alternativ i kompaktklassen. Med IDS og sportschassis sluker bilen svinger med voldsom lyst til å underholde føreren. På humpete vei er bilen derimot ikke å anbefale for dem som setter pris på høy fjæringskomfort. Interiøret virker ikke like oppdatert som i enkelte av konkurrentene, det samme gjelder motoren, som til tross for et par nye komponenter fortsatt er et gammelt jern.

Vår karakter

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: Test: Opel Astra
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag