Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac

Mercedes R-klasse er laget i USA, for USA. Hvordan fungerer da en R 280 CDI på norske veier?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fleksibelt interiør

+ Bra plass

+ Høy komfort

- Kostbar

- Ikke spesielt sportslig

- Stor i byen og ved parkering

Mercedes R-klasse er en stor crossover-modell. Her vil Mercedes gi kundene både de praktiske fordelene ved en MPV, samt SUV-ens fremkommelighet og robuste egenskaper. Bilen er primært utviklet for det amerikanske markedet, og har visse problemer med å slå ordentlig an i Europa. Den er stor og komfortabel, og passer nok bedre på en amerikansk highway enn en norsk bygdevei. Men R-klasse har likevel sine positive sider.

Kjøreegenskaper:

Mercedes R 280 CDI er en svær og tung bil, utviklet med tanke på komfort og rette motorveier. Dette er ikke bilen du kaster fram og tilbake i svingene, men snarere en retningsstabil og stødig langtursmaskin. Veigrepet er relativt bra og kjøresikkerheten høy. Dessuten kommer du deg fram, takket være firehjulsdriften.

Motor:

Mercedes' V6-diesel er en harmonisk sak både når det gjelder støy og vibrasjoner. Du har solid dreiemoment, så i kombinasjon med tunge R-klasse gir motoren trekkraft i overflod. En harmonisk syvtrinns automatkasse sørger for at girene skiftes elegant og umerkelig.

Ytelser:

Selv en sterk V6-diesel har litt å jobbe med i R 280 CDI. Bilen er jo stor og tung i seg selv, samtidig som den kan svelge både storfamilier og svære bagasjemengder. Dermed blir ikke akselerasjonen mer enn det du trenger, samtidig som et kraftig mellomregister gjør at du aldri føler deg undermotorisert.

Eksteriør:

Vi skal ikke gjenta de morsomme betegnelsene Mercedes R-klasse har fått på folkemunne, men det lange karosseriet og avrundete formene har definitivt fått en blandet mottagelse. Konseptmessig er bilen en fin blanding av SUV og tradisjonell stasjonsvogn, men i dagens designbilde blir den kanskje litt for veik, særlig hvis man vil nå et SUV-fokusert publikum.

Interiør:

Mercedes R 280 CDI kan by på bra med plass, og det i mange ulike varianter; seteplasseringen kan varieres, og siden man nå har fått på plass et midtsete på andre seterad, er den viktigste innvendingen mot seteløsningen strøket. Dermed blir også bagasjeplassen variabel, fra dansesal til brevsprekk - men du har i alle fall valgmuligheten.

Komfort:

Det er lite å utsette på velbehaget om bord i R 280 CDI. Mercedes setter komfort høyt på listen over prioriterte egenskaper, og R-klasse er som nevnt ikke bygd for de raske svingkombinasjonene. Du flyter uforstyrret over de fleste ujevnheter, og støynivået er lavt. Når R-klasse i tillegg kan skilte med en fin førerposisjon og behagelige seter, bør du passe litt ekstra på så du ikke sovner bak rattet.

Sikkerhet:

Mercedes R-klasse har ikke vært testet i EuroNCAP. Sikkerhetsutstyret er det imidlertid ikke noe å utsette på. Mercedes har tradisjonelt vært et av de sikreste bilmerkene, og vi tror nok at du er godt beskyttet i en eventuell smell i den store og robuste bilen.

Pris/utstyr:

Vår "kortversjon" av R-klasse er den rimeligste modellen i serien. Mercedes R 280 CDI koster fra rundt 870 000 kroner med 4Matic, og er således ingen billigbil. Det er heller ingen heksekunst å plusse på med ekstrautstyr for 100 000-150 000 kroner; vår godt utstyrte testbil bikket millionen. På plussiden teller et relativt hyggelig forbruk: Bilstørrelse, vekt og firehjulsdrift tatt i betraktning er ikke et kombinert normforbruk på 0,89 l/mil så verst. Bruktverdien er vi litt usikre på - R-klasse har ikke vært av de mest populære på nybilfronten, og kan muligens slite mer enn en tilsvarende dyr SUV på bruktmarkedet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mercedes R 280 CDI er en gedigen komfortcruiser, med masse og variabel plass. Den er egentlig en mer fornuftig bil enn den omtrent like dyre M-klasse, men har av en eller annen grunn ikke slått an i samme grad her hjemme. Det må nok ha mest med image og design å gjøre, for også kjøremessig gjør R-klasse en like god figur som en tilsvarende SUV. Vår største innvending blir selvfølgelig prisen - tross alt får du nesten like mye med deg i en MPV til 400 000 kroner.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Stasjonsvogner som skiller seg ut Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz R-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning