Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen

Selv om diesel er populært om dagen, finnes det også bensinmotorer med fortrinn.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre, presise veiegenskaper

+ Bensinmotor med jevn kraftutvikling

+ Bra akselerasjon

- Relativt høy pris

- Noe harde seter

- Stram fjæring på små ujevnheter

- Middels plassforhold

3. generasjon Mercedes C-klasse har BMW 3-serie og Audi A4 i siktet. Den første C-klasse kom i 1993, mens den utgående versjonen debuterte i 2000. Den nye modellen er mer sportslig anlagt enn tidligere, og finnes i to designvariasjoner avhengig av utstyrstype.

Mercedes C200 Kompressor har en harmonisk bensinmotor som drar jevnt over et bredt turtallsområde. Egenskapene står bra til den mer aktive kjørestilen nye C-klasse inviterer til. Sportsligheten går litt utover Mercedes' tradisjonelle komfortegenskaper.

Kjøreegenskaper:

Elegance-versjonen vi kjørte, skal være noe mer komfortabelt satt opp enn Avantgarde-modellen. Vi registrerte ikke de store forskjellene, og Mercedes C200 Kompressor kjører presist, med solid veigrep. Ved noen anledninger "s tepper" hekken litt sideveis, og på vått/glatt underlag skal det ikke så mye til før en ellers tilbakeholden ESP/anti-spinn griper inn.

Motor:

I Mercedes C200 Kompressor sitter det en fire-sylindret 1,8 liter som takket være kompressormating har høyt dreiemoment (250Nm) og god effekt (184 hk). Det gir en motorkarakter som preges av jevn og sterk kraftutvikling gjennom hele turtallsregisteret. Den er ikke like sterk i bunnen som en diesel, og ikke like sprek på toppen som en del sportslige motorer, men gir alltid svar på tiltale. Den går ganske pent og passer bra sammen med den fem-trinns automatkassen som satt i vår bil.

Ytelser:

Det er naturlig å sammenligne Mercedes C200 Kompressor med dieselalternativet i C220 CDI. I de områdene som er mest aktuelle for kjøring på norske veier, viser testresultatene at dieselmotoren gjennomgående er noe raskere. Det er ikke så mye som skiller, så i praksis føles bensinalternativet kvikk nok. Vi skulle ønske at girkassen hadde reagert litt raskere og mer kontant, nå føles den litt nølende i noen situasjoner.

Eksteriør:

Avantgarde-modellen har den friskeste fremtoningen, med stor stjerne i grillen, mens Elegance er mer tradisjonell Mercedes, og Classic mest tilbakeholden.

I Vi Menns testlag er det litt blandete reaksjoner på designet. Likheten med S-klasse er ingen uting; front og silhuett går i småpen, klassisk Mercedes-stil. Hekken er vi mer ambivalente til. Noen synes baklysene minner for mye om eldre og billigere biler, mens andre mener selve fremtoningen på hekken blir pregløs og får C-klasse til å virke mindre enn den egentlig er.

Interiør:

Vi får ikke den helt store Mercedes-oppturen innvendig. Kvalitetsfølelsen er fortsatt god, men ligger ikke så mye foran mer folkelige merker og omtrent på nivå med Audi og BMW.

Utformingen og designet av førermiljøet er bra, med unntak av en litt betjeningsmessig overbelastet og lavt plassert blinklyshendel. Fire voksne på rundt 180 cm sitter ok, men er fører/forsetepassasjer større, kniper det fort på benplassen bak. Bagasjerommet er blant de største i klassen. Det ser ikke så stort ut, men med sine 485 liter skulle det romme en velvoksen feriebagasje.

Komfort:

Mercedes C200 Kompressor har en bra sittestilling, mens setene er flate og harde. Fjæringskomforten er vi ikke så imponert over; mindre, tverrgående ujevnheter slippes ufiltrert inn i kupeen og noen ganger blir det mye lyd fra hjulopphenget. Oppe i fart fungerer fjæringen bedre.

Lydnivået er behagelig under norske kjøreforhold, og i bensinversjonen er det mindre motorlyd enn med diesel. Varme- og ventilasjonsanlegg virker fint under sommerlige forhold.

Sikkerhet:

Det er foreløpig ikke kommet noen uavhengig kollisjonstest av nye Mercedes C-klasse (juni 2007), men det er liten grunn til å tro at Mercedes har latt guarden falle på et av sine stjerneområder. Siste Mercedes i EuroNCAP-test (B-klasse) fikk full pott på beskyttelse av voksne, det samme var tilfellet for forrige C-klasse modell (testet i 2002). Med god tradisjon på passiv sikkerhet, og et solid utstyrsnivå i forhold til så vel aktiv som passiv sikkerhet, antar vi at Mercedes C200 Kompressor er en av de sikreste bilene i denne klassen.

Pris/utstyr:

Med en startpris på 457 500,- er Mercedes C200 Kompressor rundt 110 000 kroner dyrere enn en BMW 320i. Putter du på Avantgarde- eller Elegance-pakken, kommer snaut 20 000 i tillegg. Automatgir koster drøyt 32 000 kroner. Standardutstyret er fornuftig, men det krever ikke så mye jobb å plusse på 50-80 000 kroner før du er fornøyd.

Tidligere har Mercedes forsvart sitt høye prisnivå med solid 2. håndsverdi og meget god kvalitetsstandard. De siste årene har det skjoldet slått visse sprekker, men vi vet at både produsenten og importøren tar disse utfordringene på alvor. Det er for tidlig å si hvordan C-klasse vil utvikle seg på disse områdene, men rent følelsesmessig virker det som om bilen holder en god teknisk kvalitet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mercedes C200 Kompressor har en motor som passer godt til de mer sportslige egenskapene som nye C-klasse tilbyr. Fornuftsmessig er nok C220 CDI et bedre valg, men nå er det tross alt noen av oss som har bensin og ikke diesel i blodårene.

Kjøremessig er det lite å utsette på den nye C-klasse, men komfortnivået er ikke like Mercedes-overlegent som før. Det er også et tankekors at modellen er så vidt mye dyrere enn de direkte konkurrentene.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz C-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning